Jasper Philipsen is de vijftiende Belg die wint in Milaan-San Remo
foto: Cor Vos
zondag 17 maart 2024 om 19:05

Jasper Philipsen is de vijftiende Belg die wint in Milaan-San Remo

Jasper Philipsen spurtte zaterdagmiddag op de Via Roma naar de eerste monumentale overwinning uit zijn carrière. De Vlam van Ham reed zich zo in een bijzonder rijtje: de renner van Alpecin-Deceuninck is namelijk de vijftiende Belg die zegeviert in Milaan-San Remo.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Voor de allereerste overwinning van Belgische makelij in Milaan-San Remo moeten we wel even terug in de tijd. Om precies te zijn: 116 jaar. In 1908 wist Cyrille Van Hauwaert de tweede editie van La Primavera te winnen. Van Hauwaert was zeker geen gewone renner. De ‘Leeuw van Vlaanderen’ was de eerste Belg die de klassiekers Bordeaux-Parijs (1907), Milaan-San Remo (1908) en Parijs-Roubaix (1908) op zijn naam wist te schrijven, en de eerste Belg die een etappe in de Ronde van Frankrijk (1909) won.

Vijf jaar na de zege van Cyrille Van Hauwaert zorgde de legendarische Odiel Defraeye – de allereerste Belgische winnaar van de Tour de France – voor de tweede vaderlandse triomf in de Italiaanse klassieker. Defraeye kreeg pas twintig jaar later, in 1934, een opvolger in de persoon van Jef Demuysere. Dat is ook niet zo verwonderlijk: tussen 1914 en 1953 viel er slechts één(!) niet-Italiaanse zege te noteren.

Na de gloriejaren van Fausto Coppi (drievoudig winnaar) en Gino Bartali (4x laureaat) raakte het Italiaanse wielrennen wat in verval, en namen de Belgen het over. En hoe! Rik Van Steenbergen (1954), Germain Derycke (1955), Fred De Bruyne (1956), Rik Van Looy (1958) en Emile Deams (1962)… Een Belgische overwinnaar in Milaan-San Remo begon bijna een gewoonte te worden. En het werd nog mooier.

De grote Eddy Merckx viert een van zijn zeges in Milaan-San Remo  – foto: Cor Vos

En dan vooral met dank aan Eddy Merckx. De Kannibaal maakte van Milaan-San Remo zijn wielerspeeltuin, wat resulteerde in maar liefst zeven overwinningen, in 1966, 1967, 1969, 1971, 1972, 1975 en 1976. Zijn grote rivaal Roger De Vlaeminck was in die jaren ook zeer succesvol op de Via Roma, met zeges in 1973, 1978 en 1979.

Na de gloriejaren met Merckx en De Vlaeminck waren er nog vijf Belgen aan het feest, met de sierlijke Fons De Wolf (1981), Andrei Tchmil (1999), Wout van Aert (2020), Jasper Stuyven (2021) en sinds zaterdag dus ook Jasper Philipsen (2024). De zege van Tchmil zal voor sommigen misschien niet echt aanvoelen als een Belgische zege. De klassiekerspecialist had achtereenvolgens de Sovjet-, Russische, Moldavische en Oekraïense nationaliteit, voordat hij tot Belg werd genaturaliseerd.

Wout van Aert schreeuwt het uit: hij wint Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

In totaal wisten vijftien verschillende Belgen dus Milaan-San Remo te winnen en tellen we 23 overwinningen met een Belgisch randje. Van Cyrille Van Hauwaert in 1908 tot Jasper Philipsen in 2024. En misschien komt er volgend jaar wel weer een bij.

Belgische winnaars in Milaan-San Remo: 15

Aantal overwinningen van Belgische makelij: 23

Eerste Belgische winnaar: Cyrille Van Hauwaert (1908)

Laatste Belgische winnaar: Jasper Philipsen (2024)

Rijtje Belgische winnaars van Milaan-San Remo
flag-be Cyrille Van Hauwaert (1908)
flag-be Odiel Defraeye (1913)
flag-be Jef Demuysere (1934)
flag-be Rik Van Steenbergen (1954)
flag-be Germain Derycke (1955)
flag-be Fred De Bruyne (1956)
flag-be Rik Van Looy (1958)
flag-be Emile Daems (1962)
flag-be Eddy Merckx (1966, 1967, 1969, 1971, 1972, 1975 en 1976)
flag-be Roger De Vlaeminck (1973, 1978 en 1979)
flag-be Fons De Wolf (1981)
flag-be Andrei Tchmil (1999)
flag-be Wout van Aert (2020)
flag-be Jasper Stuyven (2021)
flag-be Jasper Philipsen (2024)

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.