Jelte Krijnsen liet Visma | Lease a Bike bewust liggen: “Krijg bij Jayco AlUla kansen in grote klassiekers”
foto: Jayco AlUla
Youri IJnsen
maandag 23 december 2024 om 07:15

Jelte Krijnsen liet Visma | Lease a Bike bewust liggen: “Krijg bij Jayco AlUla kansen in grote klassiekers”

Interview Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat het nieuwe wielerseizoen op het punt staat om te beginnen. In een serie met zeven vaste vragen stelt WielerFlits deze dagen alle zeven jonge Nederlandse talenten voor die op 1 januari 2025 hun profdebuut maken in de WorldTour. De voorlaatste in de rij is Jelte Krijnsen, die via verschillende clubteams dit jaar bij Parkhotel Valkenburg terechtkwam en daar een profcontract afdwong bij Jacyo AlUla.

Waar ben je opgegroeid en hoe kwam je in aanraking met de wielersport?
“Ik ben opgegroeid in Bolsward, ook wel bekend van de Friese Elfstedentocht. Ik ben dan ook begonnen met schaatsen en zomers onderhield je de conditie op de racefiets. Toen ik vijftien was, ben ik een beetje wedstrijden gaan wielrennen. Daar ontwikkelde ik me een stuk sneller dan in het schaatsen en niet heel veel later besloot ik volledig over te stappen op het fietsen. Al schaats ik zo nu en dan ook zeker nog, hoor!”

Wat voor een type-renner ben je en wat zijn je sterke punten?
“Ik zie mezelf als een renner voor de klassiekers. Ik moet het echt hebben van langere koersen. Ik ga minder snel kapot dan andere renners. Ik heb dan ook het liefst langere wedstrijden en het liefst slopend, waarbij het heel de dag een beetje op en neer gaat. Dat ligt mij het beste. In de finale heb ik dan meestal iets meer over dan de rest van het peloton.

Ik ben ook best rap na een zware koers. Maar als ik op een training bijvoorbeeld een sprintje trek, dan ben ik dat niet helemaal. Alleen als ik na een koers van 250 kilometer moet sprinten, dan ben ik wel een stuk rapper dan de meesten. Mijn sprint verslechtert niet, laat ik het zo zeggen.”

foto: Jayco AlUla

Wat zijn je belangrijkste prestaties?
“Fysiek gezien was sowieso de Druivenkoers mijn beste prestatie. Een eendagskoers is altijd anders om te winnen dan een etappe. Bij een zege in een eendagskoers sta je echt op de erelijst, terwijl je met een rit een onderdeel van een ronde wint. In de Druivenkoers reed ook iedereen die dag om te winnen en van hen kon ik wegrijden. Ik was de sterkste man in koers. 

En daarna mijn gewonnen etappe in de Ronde van Denemarken. Maar dat was wel helemaal anders. We reden toen met drie Continental-renners weg en toen dachten ze dat ze ons wel terug zouden pakken. Dat was meer een misrekening. Al denk ik wel dat die zege mij het meeste bijblijft, ook omdat ik daar nog met Parkhotel Valkenburg reed. Toch de ploeg waar het allemaal is begonnen voor mij. Dat vind ik dus een bijzondere overwinning.”

Waarom koos je voor je huidige ploeg?
“Vooral omdat ik hier veel vrijheid krijg. Ik heb de zekerheid gekregen dat ik een goede rol kan krijgen in bepaalde koersen. Zo zal ik ook al een paar keer kopman zijn. En ik mag eigenlijk alle grote voorjaarsklassiekers rijden. Dat was wel iets wat ik graag wilde. Daarnaast denk ik dat de ploeg ook goed bij me past, met hoe ze alles regelen. Het is niet te streng – wel heel professioneel en ook heel goed geregeld – en ik heb zelf ook een beetje inbreng.

Uiteindelijk waren heel wat ploegen geïnteresseerd in mijn diensten. Bijna de helft van alle WorldTeams ben ik mee in gesprek geweest. De keuze was best wel moeilijk om te maken. Ik reed natuurlijk al een paar koersen bij Q36.5 Pro Cycling als stagiair, dus ik wist ook daar wat ik kon verwachten. Ook daar was ik soms al kopman en kon ik dat ook de komende jaren zijn. Dus dat was lastig om daartegen ‘nee’ te zeggen.

Maar een ploeg als Visma | Lease a Bike is ook niet zo maar een team dat je naast je neerlegt. Daar zou ik meer in een knechtenrol komen, zoals in de lead-out voor Olav Kooij en in de klassiekers voor Wout van Aert.”

In welke koersen gaan we je zien?
“Het grootste doel voor nu is het voorjaar, met vooral de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Die staan op het programma en ook in de weken daarvoor rijd ik de meeste koersen in die omgeving. De E3 Saxo Classic, Dwars door Vlaanderen, GP de Denain, allemaal wedstrijden van een hoog niveau. Maar wel koersen waarin ik mezelf iets meer kan laten zien. In de Monumenten is het echt een ontdekkingstocht. Dat zijn wel de hoofddoelen. 

Het is de bedoeling om in die periode echt op het best van mijn kunnen te zijn. In die drie tot vier weken wil ik zo goed mogelijk in vorm zijn. Daarvoor rijd ik nog een aantal voorbereidingskoersen in Spanje, bij Valencia in de buurt. 

Wat zal je rol voornamelijk zijn volgend seizoen?
“In de grootste koersen zal ik een rol als helper krijgen, of schaduwkopman. Ze hebben natuurlijk al renners in de selectie die hebben laten zien dat ze goed kunnen rijden daar. Dan is het heel erg logisch dat zij het kopmanschap krijgen en ik hen moet ondersteunen. Ik zal ook een paar keer met een klimmersgroep meegaan, waarbij jongens voor het klassement gaan. Hen zal ik daar dan bij helpen.

Net als de sprinterskern. Ik krijg namelijk ook een plek in de trein van Dylan Groenewegen, samen met Elmar Reinders en Luka Mezgec. Normaal gesproken rijden zij het hele seizoen met elkaar en ben ik dus het eerste wagentje. En mogelijk rijd ik ook al mijn eerste grote ronde dit jaar. De Giro d’Italia sowieso niet, omdat die te dichtbij het voorjaar zit. De Tour de France ga ik ook nog niet rijden. Mocht het dus doorgaan dit jaar, zal het de Vuelta a España zijn. Maar dat is nu nog niet zeker. Dat hangt af van het eerste deel van het seizoen. Mijn programma ligt nu vast tot het NK.”

Welk leuk feit móeten mensen van jou weten naast het wielrennen?
“Schaatsen, maar dat weet iedereen inmiddels wel een beetje. Verder is het nog leuk om te weten dat ik naast het fietsen nog studeer. Ik zit nu in het laatste jaar van mijn HBO-opleiding Voedingsmiddelentechnologie aan Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Ik ben nu bezig met mijn projectstage. Dat doe ik nu via het lectoraat van school, waarvan ik een opdracht heb gekregen. Die kan ik volledig in mijn eigen tijd en vanop afstand doen. 

Op het trainingskamp was ik er onlangs ook volop mee bezig. ’s Avonds op ’s middags na de training doe ik dan mijn laptopje open en dan ben ik met stage bezig. Dat is ook de enige manier voor mij om mijn opleiding nog af te ronden. Wat ik er mee ga doen, daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Of althans, niet wat voor beroep ik dan precies voor ogen had. Maar ik vind voeding wel echt interessant. Je kunt twee kanten op: productontwikkeling of het optimaliseren van processen om producten te maken. Maar ik zou het vooral eerst willen maken als renner.”


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.