John Degenkolb wint Milaan-San Remo
John Degenkolb heeft Milaan-San Remo 2015 op zijn palmares bijgeschreven. De Duitser van Giant-Alpecin toonde zich op de Via Roma in San Remo de sterkste sprinter. Alexander Kristoff kwam vroeg op kop en werd tweede. Michael Matthews eindigde als derde.
Maarten Tjallingii alweer in de vroege vlucht
De vlucht van de dag was snel weg. Maarten Tjallingii zat, net als vorig jaar, mee. De renner van LottoNL-Jumbo kreeg Juan Sebastian Molano (Colombia), Jan Barta (Bora-Argon 18), Andrea Peron (Novo Nordisk), Marco Frapporti, Tiziano Dall’Antonia (beiden Androni Giocattoli), Stefano Pirazzi (Bardiani-CSF), Adrian Kurek (CCC Sprandi Polkowice), Matteo Bono (Lampre-Merida), Kevin Pauwels (MTN-Qhubeka) en Julien Bérard (AG2R La Mondiale) met zich mee. De voorsprong groeide richting tot over de tien minuten.
Onder aanvoering van Katusha daalde de voorsprong met enkele minuten, waarna deze weer bleef schommelen rond de zeven minuten. Halfweg koers, op de top van de beklimming van de Turchino, bedroeg de voorsprong vijf minuten. Lampre-Merida en Tinkoff-Saxo hielpen ook een handje mee op kop van het peloton. In aanloop naar de Capi (Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta) werd het droger en gingen de regenjasjes en beenwarmers bij velen uit. Aan de voet van de eerste van de drie Capi was het gat nog 2.30.
Valpartijen openen slotfase
Molano was de eerste vluchter die de rol moest lossen. Op de Capo Berta was het Pirazzi die een versnelling plaatste aan kop, waarna hij samen met Bono, Pauwels en Bérard wegreed bij de andere vluchters. Tjallingii moest passen. Op de top bedroeg de voorsprong op het peloton, dat echt in gang getrokken was, nog een minuut. De natte afdaling van de Capo Berta leverde veel slachtoffers op, waaronder Kris Boeckmans. Op meerdere plekken in het peloton gingen renners onderuit, die aan de kant van de weg bleven zitten. Door de valpartijen waren Luke Rowe, Geraint Thomas en Ben Swift losgeraakt van het peloton. De Sky-mannen bleven een constant tempo rijden en dus moest het peloton achtervolgen.
Cipressa: Van Avermaet en Stybar vallen aan
Op de kop was het Bono die solo verder ging, waarna hij als eerste aan de voet van de Cipressa geraakte. Silvan Dillier was de eerste renner die aanviel vanuit het peloton, Thomas en Swift pikten zijn wagonnetjes aan toen Dillier voorbijkwam. Dit betekende einde verhaal voor de laatste vroege vluchter. Ook Greg Van Avermaet en Zdenek Stybar sprongen weg uit het peloton. Zij kregen echter geen ruimte van het peloton. In de achtergrond ging Arnaud Démare onderuit. Veel sprinters (Mark Cavendish, uittredend winnaar Alexander Kristoff, Nacer Bouhanni en Juan José Lobato) bivakkeerden in de achterste regionen van het peloton of moesten zelfs lossen.
Alles bij elkaar na de Poggio
BMC toonde zich strijdlustig en plaatste weer een aanval met Daniel Oss tussen de Cipressa en de Poggio. Thomas sloot even later aan bij de Italiaanse hardrijder. De twee reden een halve minuut bijeen, maar aan de voet van de laatste klim van de dag was dit nog zestien seconden. Katusha reed het gat dicht, maar Thomas reed Oss uit het wiel en nam weer afstand. Vanuit het peloton bleef het lang stil, tot Gilbert aanviel. Hij viel echter stil. Als antwoord daarop ging Van Avermaet in de aanval, maar op de top van de Poggio smolt alles samen, zij het op een lint.
In diezelfde afdaling waren het vier favorieten die tegen de grond gingen. Wereldkampioen Kwiatkowski, Gilbert, Stybar en Ciolek kusten het asfalt in dezelfde bocht en waren uitgeschakeld voor de zege. Bij het binnenrijden van Sam Remo was het Thomas die het peloton begeleidde. Kristoff werd gebracht door Paolini, maar in de daaropvolgende sprint op de Via Roma was het John Degenkolb die zich de sterkste toonde.
Milaan-San Remo 2015 (1.WT)
Uitslag: Milaan – San Remo (293 km)
1. John Degenkolb (Giant-Alpecin) in 6u46m16s
2. Alexander Kristoff (Katusha) allen z.t.
3. Michael Matthews (Orica-GreenEDGE)
4. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo)
5. Niccolo Bonifazio (Lampre-Merida)
6. Nacer Bouhanni (Cofidis)
7. Fabian Cancellara (Trek Factory Racing)
8. Davide Cimolai (Lampre-Merida)
9. Tony Gallopin (Lotto Soudal)
10. Edvald Boasson Hagen (MTN-Qhubeka)
Eerste vijf Nederlanders buiten de top 10
14. Sebastian Langeveld (Cannondale-Garmin) z.t.
25. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) z.t.
39. Bram Tankink (LottoNL-Jumbo) op 23s
51. Lars Boom (Astana) op 1m18s
69. Koen de Kort (Giant-Alpecin) op 4m59s
Is kijken of Vanmarcke nu wat puntjes kan gaan sprokkelen, anders wordt het wel heel dramatisch.
Cavendish is niet echt een sprinter? Kwiat niet gevallen in de afdaling van de Poggio?
-edit je hebt nu je post aangepast zie ik. Maar tactisch logische race gereden dus, niet hardmaken om Cavendish te sparen. Lukt dat niet, dan de kaart Kwiat spelen. Die valt in de afdaling. Tja..
Saaie koers, spijtig van de val van Stybar, Kwiatkowski en Gilbert. Hopelijk zonder erg. Verander dit parcours maar weer snel.
Verder toch een aardige finale, ondanks dat hij in gang schoot door een valpartij. Helaas viel de Poggio alleen nogal tegen opnieuw.
De eerste tweet van Tinkoff mag uitgaan naar Breschel. Weet hij niet dat Sagan in een kampioenstrui rijdt!? Lekkere ploeggenoot..
Prachtig op Sporza. Boskamp en Sonck die gewoon San Remo nabespreken haha.
Ben wel opnieuw tevreden van de Belgische Lotto, ook geen koers voor hen om te winnen maar wel heel aanwezig en volgens mij ook wat punten gepakt (Gallopin 8ste, Roelandts en Wellens ook nog top 20 dacht ik maar weet niet hoeveel er punten pakken)
Ik hoop dat het Hofland was, zou toch een bevestiging zijn dat hij in een stijgende lijn zit. Desalniettemin was hij anders de 2e TLJ man en is het dus ook al een vooruitgang en mooi om te zien dat hij lange koersen goed verteert.
Tankink was de tweede. Hofland moest volgens mij lossen toen Lobato en Cavendish er ook ongeveer af moesten op de Cipressa.
Hmm valt me dan wat tegen. Op naar de kasseien dan maar.
Cavendish heb ik niet meer gezien sinds het moment dat hij moest lossen op de Cipressa. Hij zal vast nog wel teruggekeerd zijn, maar was blijkbaar niet meer goed genoeg om iets te betekenen.
Dan moeten ze ervoor kiezen om op de Poggio het initiatief te nemen, het tempo lag daar ontzettend laag om Kristoff binnenboord te houden.
En je moet nu niet zeggen dat de val van Kwiat en Stybar dit goed kan praten, die twee waren kansloos geweest in de sprint.
Edit: ook jij hebt je post aangepast . Desondanks hebben ze Cavendish dus niet genoeg kunnen sparen.
Nee, alleen de laatste 100 km. Volgens mij gaat het alleen de laatste weken maar over EQS die de koers draagt maar wat hebben ze vandaag laten zien? Ik denk dat ze ook dit seizoen geen voorjaarsklassieker gaan winnen.
Degenkolb is constant uit de wind gehouden door de ploeg. Het enige wat ze moesten doen is hem bij de laatste berg afleveren.
Jammer van die valpartij op de Poggio..
Het schijnt dat ze daar in Eindhoven een mooi woord voor hebben .