Jonas Vingegaard waarschuwde al in januari voor gevaarlijke afdaling Baskenland
Foto: Cor Vos
vrijdag 5 april 2024 om 08:34

Jonas Vingegaard waarschuwde al in januari voor gevaarlijke afdaling Baskenland

Jonas Vingegaard uitte enkele maanden geleden al zijn bezorgdheden over de bewuste afdaling in de Ronde van het Baskenland, waar een deel van het peloton zwaar tegen de vlakte ging. De tweevoudige Tourwinnaar deelde zijn zorgen met het veiligheidsbureau Safe Cycling, dat op haar beurt – tevergeefs – naar de organisatie van de Ronde van het Baskenland stapte.

Safe Cycling is een bedrijf dat zich specialiseert in veiligheid in de koers. Zo gaat het regelmatig in gesprek met de renners en organisaties op zoek naar veilige oplossingen voor bepaalde koerssituaties, alsook specialiseert het zich in signalisatie bij potentieel gevaarlijke punten.

Bij een constructief overleg aan het begin van het seizoen, kwamen er al zorgen van Jonas Vingegaard ter sprake over de gevaarlijke afdaling in het Baskenland, waar Vingegaard uiteindelijk zelf zijn sleutelbeen en enkele ribben zou breken. “We hebben dat doorgegeven aan de organisatie, maar we hebben nooit antwoord gekregen”, vertelt CEO Markus Laerum van Safe Cycling aan Sporza.

“Vingegaard deelde in januari heel veel inzichten met ons. Over de algemene gevaren van de koers, maar ook over specifieke ritten. En daar kwam het Baskenland en deze afdaling aan bod. Begrijp je nu waarom het zo frustrerend was om naar de koers te kijken vandaag? Echt gewoon shit.”

Laerum weet ook wat de organisatie had kunnen doen om valpartijen als deze te voorkomen. “Valpartijen zullen altijd gebeuren in de koers, maar we kunnen nog veel dingen verbeteren. De communicatie tussen de organisatoren en de renners, bijvoorbeeld. Maar ook een goede signalisatie is belangrijk. Als het wegdek oneffen was, dan is het toch raar dat dat niet aangegeven wordt? Het is vaak moeilijk als organisatie om je parcours nog te veranderen, maar je kunt je renners zelf wel helpen door ze te waarschuwen, natuurlijk.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.