Jos van Emden zevende: “Al bij al niet heel teleurgesteld”
foto: WielerFlits
zaterdag 1 juli 2017 om 19:32

Jos van Emden zevende: “Al bij al niet heel teleurgesteld”

Jos van Emden zag zichzelf als favoriet voor de openingstijdrit van de Tour. De Nederlander van LottoNL-Jumbo werd uiteindelijk zevende, op vijftien seconden van ritwinnaar Geraint Thomas. “Ik reed niet slecht, maar had zeker geen topdag”, zegt hij na afloop tegen de NOS.

“Ik merkte de afgelopen twee dagen dat het wel goed zat”, vertelt Van Emden, die zegt één of twee procent te missen. “Ik reed tegen de max aan. Dat was hard, maar ik kon daar niet overheen. De laatste vier kilometers waren een gevecht.”

In het regenachtige Düsseldorf gingen meerdere ploeggenoten van Van Emden onderuit. Hij bleef zelf overeind, al zat hij vaak op de limiet. “Ik heb drie keer gegleden, waarvan één keer met twee wielen. Ik heb maximaal gereden, maar ik laat daar wel wat liggen”, geeft hij toe. “Ik mis een paar procent, die kom ik hier tekort. Misschien mis ik ook een beetje koersritme, maar al bij al ben ik niet heel teleurgesteld.”

RIDE Magazine
22 Reacties
01-07-2017 19:41
Had wel verwacht dat Jos het geel zou pakken. Kwam niet echt vooruit en had het materiaal ook niet mee. Al met al een deceptie
01-07-2017 19:51
Wat is dat voor fabeltje over het materiaal? Daarover is hij tegen het AD namelijk heel duidelijk: het beste van alle ploegen.

Dat Primoz onderuit gaat, tja. Hij neemt altijd veel risico. Daarmee wint hij tijdritten en het zal echt niet de laatste keer zijn dat hij onderuit gaat. En dan ligt het nu opeens aan het materiaal? Vergezocht. Je kunt ook met regenbanden ofzo gaan rijden, maar dan weet je zeker dat je niet wint.
01-07-2017 19:52
De halve lotto ploeg gaat onderuit doordat het materiaal van een amateuristisch niveau is. Als Jos een goede fiets had kon hij winnen denk ik
01-07-2017 20:03
Quote:
De halve lotto ploeg gaat onderuit doordat het materiaal van een amateuristisch niveau is. Als Jos een goede fiets had kon hij winnen denk ik


Ja inderdaad, Lotto-Jumbo rijdt al bijna twee jaar lang goede tijdritten met amateuristisch materiaal. Daarnaast ook een schande dat Jos niet wint van koekenbakkers als Thomas, Kung en Martin.
01-07-2017 20:08
De bianchi's zijn niet geschikt voor de regen in combinatie met de mindere stuur/rijvaardigheden bij TLJ. Dat uitgerekend Gesink overeind blijft, is dan weer in tegenspraak met wat hiervoor gemeld is. Alle gekheid op een stokje, inderdaad redelijk gereden door van Emden onder deze omstandigheden, toch ook geen regenspecialist.
Het is nu wonden likken en kijken hoe nu verder. Groenewegen zal het morgen ook niet makkelijk hebben en maandag wordt het dan normaal gesproken ook niet....dus de sprinttrein zal nog even moeten wachten tot dinsdag.
01-07-2017 20:10
Wat een gelul. Roglic heeft meerdere tijdritten gewonnen in slecht weer
01-07-2017 20:17
Je weet dat je risico's moet nemen als je wilt winnen en dan kan er wel eens wat fout gaan. Dit weer maakt het toch min of meer een loterij. En het ligt echt niet aan het materiaal anders wordt je vandaag echt niet 4e in het ploegenklassement. Helemaal eens met Xistnc
01-07-2017 20:26
Tja, BMC, Katusha en Sunweb rijden op dezelfde banden als TLJ. Valverde reed op Continental, maar de winnaar ook. Martin reed een Canyon, toevallig dezelfde fiets als Valverde.
Het op het materiaal gooien van verschillen is makkelijk, maar echt grote verschillen zijn er niet. (Hoewel Cannondale al jaren geen goede tijdritfiets weet te leveren, dus misschien is er toch iets over te zeggen?)
01-07-2017 20:51
Vooral de bandenkeuze. De Bianchi is 1 van de beste tijdrit fietsen.
01-07-2017 21:07
Ligt niet aan het materiaal. Want TLJ zit met 3 renners bij de beste 26. Zonder val zou ook Roglic erbij zitten, dus dan zit je met 4 man bij de beste 25 ongeveer.
01-07-2017 21:11
Ik wil alle 'materiaalkenners' hier dringend adviseren te solliciteren bij de WT-ploegen. Jullie kunnen daar goud geld verdienen met jullie uitzonderlijke expertise!
01-07-2017 21:43
Dondersje is de zoon van Geurt Harm. Hij zei het vanochtend zo tegen zijn vader: "let maar goed op, papa, de halve ploeg van tlj gaat onderuit."
Dondersje zit nog op de basisschool en heeft nog geen procenten gehad.
01-07-2017 21:54
Haha, nu zijn de fietsen ineens niet goed meer. Wat een onzin.

Wellicht de tubes, of teveel druk in de tubes of teveel risico nemen. Wie zal het zeggen.
01-07-2017 21:55
Dondersje begrijpt niet dat het onrealistisch was om van Jos van Emden te verwachten dat hij zou winnen omdat :

1. Hij al een zwaar voorseizoen reed
2. Gevolgd door een nog zwaardere Giro
3. Zijn voorbereiding op de Tour niet perfect was. Hij is niet in de juiste vorm en conditie meer
4. Er genoeg tijdrijders aan deze tijdrit begonnen die wél zich perfect hadden voorbereid hierop

Ik ben positief verrast dat hij überhaupt nog top tien heeft gereden
01-07-2017 22:33
Van Emden heeft zeker goed gereden. Sky jammer genoeg veel beter. Ik vreesde een saaie Tour, nu nog veel meer. :-(
01-07-2017 23:22
Wat een gel+l hier over materiaal wat bout is en invloed heeft op notering.
De renner levert voor 90 procent de inspanning en 5 procent zal zijn fiets hem daar voordeel bij doen opleveren en 5 procent heeft het weer invloed gehad.
Jos heeft hem na de giro ff lekker aangetikt(groot gelijk). Hierddor was hij gewoon net niet top genoeg. Begrijpelijk zoals hij zelf al zegt.
01-07-2017 23:47
Niermann bij de NOS: "We hadden Jos geselecteerd om hier vandaag het geel te pakken". En de rest van de Tour mag Jos zich waarschijnlijk voorbereiden op etappe 20, waarin hij opnieuw kansloos zal zijn, als hij die etappe tenminste nog in koers is. Want hij geeft vóór de tweede etappe begint al aan dat hij "te weinig koersritme" heeft. Wat een benadering van een WT-team voor de belangrijkste koers van het jaar !
01-07-2017 23:51
Je hebt voor de zekerheid toch stiekem even tot vandaag gewacht om daarover te beginnen? Grote vent!
01-07-2017 23:55
Quote:
En de rest van de Tour mag Jos zich waarschijnlijk voorbereiden op etappe 20

Ik heb de naam Van Emden toch echt nog een keer voorbij horen komen, toen Nierman de mannen rond Groenewegen voor de rit van morgen besprak. Ik neem aan dat ze binnen een WT-team wel nadenken over de taken die uitgevoerd moeten worden om tot succes te kunnen komen en renners ook waardevol kunnen zijn buiten hun specialisme.

Renner pakt niet de gele trui op de eerste dag en had dus beter thuis kunnen blijven? Wat een armoedige benadering voor een wielerliefhebber..
02-07-2017 00:31
Vooral jammer van Roglič, die had goede papieren. Bennett tijd genomen en Gesink niet, toch een beetje omgekeerde wereld. Misschien moet de Condor maar wel voor het klassement gaan, met Roglič en Bennett heeft ie leuke hulpjes.
02-07-2017 11:39
Zo te zien (in de avondetappe) reed Gerraint op deze:
http://www.continental-tires.nl/fietsbanden/tyres/race-tyres/competition
Lotto Jumbo reed op deze (of een TT variant van een ander merk):
http://www.continental-tires.nl/fietsbanden/tyres/race-tyres/grand-prix-tt
02-07-2017 12:55
Toch bijzonder dat mensen op basis van een groot aantal variabelen en 1 constante iets kunnen concluderen! Mogelijk dat het ontbreken van ratio hierbij een rol speelt!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.