Jungels doet emotionele oproep: “We moeten de weg delen”
Afgelopen week zijn Laurens De Plus en Petr Vakoč op trainingskamp in Zuid-Afrika aangereden door een vrachtwagen. Ploegenoot Bob Jungels was getuige van de aanrijding en deelt in een emotionele video op Youtube zijn visie op de gebeurtenis. “Ik hoop dat niemand ooit hetzelfde moet meemaken.”
Voor de Luxemburgse klassementsrenner is het vooral een wake-up call. “Naar omstandigheden loopt het dan redelijk positief af, maar het is jammer dat zoiets moet gebeuren voordat we wakker geschud worden. We zijn zonder twijfel de meest kwetsbare objecten op de weg, vergeleken met een truck, auto of motor. We moeten onszelf afvragen of het die ene minuut tijdswinst wel waard is als je ons inhaalt”, stelt hij.
De Luxemburgs kampioen draagt zijn boodschap overduidelijk uit naar alle weggebruikers, ook fietsers zelf. “Ik zeg niet dat wij wielrenners alles goed doen. Wij respecteren ook niet altijd alle regels. Ik wil gewoon zeggen dat ik het niemand gun hetzelfde mee te maken als wat ik heb ervaren met mijn twee ploegmaats. Ik raad iedereen sterk aan écht samen weg te delen. Geef het aan als iemand iets fout doet ofzo, ik weet het ook niet. Laten we proberen dit soort situaties te voorkomen”, sluit hij de emotionele video af.
Jullie zien dat blijkbaar als een gevalletje karma omdat sommige fietsers(groepen) zich niet aan de regels houden. Laat het je kind of je vader maar es zijn.
Wat nog wel kon was een bel gemonteerd op je pomp. Ben het wel met je eens dat een bel, zeker als je op een mooie zondagmiddag een tochtje gaat maken wel handig en veilig is. Al moet ik bekennen nooit met een bel op mijn fiets getraind te hebben. Pas op roepen bij passeren kan ook maar even bellen wordt toch meer gewaardeerd.
Is er op een fietspad voldoende ruimte om te passeren dan riep ik nooit wat omdat vaak mensen als je wat roept van de lijn afweken als ze om gingen kijken.
Overigens heb ik het idee dat er het laatste jaar veel meer dan gebruikelijk ongelukken plaats vinden waar fietsers/wielrenners worden aangereden.
En volgens jou betekent dat fietsers geen plaats mogen innemen? Als je met twee naast elkaar mag rijden, dan mag dat. Een auto hoeft daar niet over te walsen. Hij mag inhalen als de situatie veilig is.
Dit is dus niet waar. De wetgever is daar heel duidelijk over, je mag als fietser alleen maar naast elkaar rijden als je daarmee het overige verkeer niet hindert. Precies andersom dus van wat jij beweert. Jij als fietser moet achter iemand gaan rijden zodra je daar een auto mee dreigt te hinderen.
Sowieso, fietsers zijn in Nederland nog beschermd ook! Stel jij schiet op de fiets vanuit de bosjes de weg op dan mag een automobilist nog steeds aan gaan tonen dat hij alles wat hij er aan kon doen heeft gedaan om een aanrijding te voorkomen. Hoe debiel jij je ook hebt gedragen.
Ik weet zeker dat het percentage automobilisten dat zich aan de regels houdt en sociaal in het verkeer is VELE malen groter is dan dat het bij fietsers het geval is. Als fietser doe je gewoon lekker waar je zin in hebt. Zelfs een hand uitsteken is een niet al te vaak geziene handeling. Maar zanik vooral lekker door.
Wat betreft de automobilist. Focus je als overheid meer op de bestuurder. Het is van de zotte dat je vijf jaar oude auto elk jaar gekeurd moet worden, maar dat je rijvaardigheid maar 1x in het leven wordt getoetst.
Eventjes beroep doen op je kennis. Wat is hinderen? Er is geen fietspad. Je moet op de rijweg. Wanneer hinder je dan (niet) ?
In BE mag je trouwens binnen de bebouwde kom altijd met twee naast elkaar fietsen tenzij het kruisen met een tegenligger hierdoor niet meer kan. Achterliggend verkeer moet wachten.
Excuus. Nee kom maar eens hier een rondje fietsen. Je gaat heel lang moeten zoeken naar een echt gevaarlijke situatie voor fietsers.
Vlinder - 29 januari 2018 om 15:20
dat je dank je wel bij het passeren zegt lijkt me niet meer dan normaal
Wellicht. Maar hoe vaak zie je het om je heen gebeuren?
En met een bel hoef je niet tig keer te bellen.
Hoeft niet. Maar wat zie je om je heen gebeuren?
Al moet ik bekennen nooit met een bel getraind te hebben
Dat lijkt me ook wat overdreven. De meeste bellen zijn ook zonder training eenvoudig te gebruiken.
Er is geen fietspad. Je moet op de rijweg. Wanneer hinder je dan (niet) ?
Waarom zou dat hinderen zijn? De weg is óók van jou en als je daar evenredig gebruik van maakt, is dat in geen enkel geval hinderen.
In BE mag je trouwens binnen de bebouwde kom altijd met twee naast elkaar fietsen
Het feit dat de regels het toestaan wil niet zeggen dat het altijd fatsoenlijk is. In het algemeen geldt dat je vrijheid ophoudt waar die van een ander begint. En niet andersom.
@xistnc; Ik kan al jaren niet meer fietsen dus hoe het nu op de weg er aan toegaat kan ik niet heel goed beoordelen. Ik denk dat we allemaal eerst bij ons zelf te rade moeten gaan hoe ons eigen gedrag in het verkeer is of je nu automobilist, wandelaar of fietser bent. Het fietsverkeer is denk ik enorm toegenomen, wat ik alleen maar toe kan juichen. Wat hoffelijkheid en geduld met medeweggebruikers is een goed uitgangspunt. Toen ik nog wel kon fietsen vond ik dat met name recreatieve wielrenners soms zo erg gefocust waren op hun snelheid dat ze daardoor het verkeer en de verkeersregels om hun heen 'vergaten'. Ik begrijp dat wel, je wilt jezelf toch verbeteren, maar het is niet de juiste insteek op de weg. Dan kun je beter op de tacx trainen.
Gebruik Strava inmiddels ook niet meer en bekijk mijn resultaten terug in mijn privé-hoekje op Garmin. Fietst ook een stuk ontspannender merk ik zonder die "groepsdruk". Aanrader!
Recreatieve wielrenners als aparte groep weggebruikers? Nee, lijkt mij niet de oplossing; als je je wilt meten met anderen moet je lid worden van een club en wedstrijden gaan rijden op een afgesloten parcours, heel eenvoudig.
@Zjoske
Strava is een heilig kalf, nooit begrepen wat daar de lol van is. Alsof het mij wat interesseert hoe hard Jan, Piet en Klaas de Gulpenerberg zijn opgegaan. Zelfs de gegevens van een willekeurige profrenner in een trainingsrit zeggen mij heel weinig.
En wat je zegt, het lokt, soms onbewust misschien, hufterig rijgedrag op, je wilt toch top70 rijden op dat stukkie weg en die bejaarden fietsen alleen maar in de weg.
Ook hier: ga dan gewoon in wedstrijdverband de strijd aan.
@Alexander, ik vind het een interessant idee maar zou het haalbaar zijn? Misschien wel moeilijk om het zichtbaar te maken dat het een wielrenroute betreft, zeker als het om veel kilometers gaat. Wel interessant om eens over na te denken...
KOMmetjes zeggen mij ook niets, evenals ritjes van profs.
Het zijn meer de prestaties van vrienden die ik in de gaten hield en waar ik mee trachtte te meten. Dat heb ik dus los gelaten.
@Vlinder
Inderdaad, de gemiddelde snelheid loslaten is een prima keuze. Uiteindelijk kun je aan de hand van je teller wel inschatten hoe hard je hebt gereden. Netjes blijven wachten bij een stoplicht hoeft daar niets aan af te doen.