Jurylid UCI over massale diskwalificatie: “Geen strenge beslissing”
De Scheldeprijs werd honderd kilometer voor de finish verrast door een passerende trein. Een dertigtal renners dook onder de sluitende spoorbomen door, waarna UCI-jurylid Luc Gheysen de knoop doorhakte en de renners uit koers haalde, onder wie Dylan Groenewegen en Arnaud Démare. “Ik vind dit geen strenge beslissing. We zijn immers al jaren bezig over veiligheid, veiligheid, veiligheid”, zegt hij tegen Sporza.
“Het reglement is heel duidelijk: als het licht op rood springt, moet er gestopt worden. Als dit niet gebeurt, moeten de renners uit koers genomen worden. Er zal zeker nog een boete volgen en de UCI kan later nog een extra sanctie opleggen.” Volgens de reglementen hangt de renners een schorsing van maximaal een maand boven het hoofd.
Voor de groep-Groenewegen ging mogelijk ook een motard nog onder de gesloten spoorweg door, is op de beelden te zien. “Dat zullen we na de finish moeten analyseren”, zegt Gheysen. “Maar het kan niet zo dat de renners hierdoor op het verkeerde been worden gezet. Je moet voor je eigen veiligheid instaan. Rood licht is rood licht.”
Riders rush the level crossing as lights flash and gates close, several disqualified including Groenewegen, Démare, Hodeg, Boeckmans #SP18 pic.twitter.com/b2PeDjkvNm
— the Inner Ring (@inrng) 4 april 2018
Volgens de regels moet er in dit soort situaties niet worden geneutraliseerd. Waarom zou je dan wel neutraliseren?
En dat lijkt me een voorbarige conclusie die door velen schijnbaar al is getrokken. Ik zie in elk geval nergens een motard de spoorwegovergang oversteken. De motard aan de overkant kan prima voor de eerste signalen zijn overgestoken.
Dat moet veel gelijdelijker dan in normaal verkeer dus dat werkt alleen als de organisatie al voor de spoorweg begint met seinen dat er gestopt moet worden. Organisatie en jury hebben boter op het hoofd en vragen iets onmogelijks van renners.
De eerste van een peloton zullen vaak wel moeten en neutraliseren is dan ook redelijke optie. Beter is nog dat organisatie en uci verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat er afstemming is door treinen of peloton stil te leggen voor zo'n situatie zich voordoet.
Ik heb het idee dat het licht op rood ging terwijl de voorste groep overstak. Dan zou je eventueel de laatste renner van die groep kunnen diskwalificeren, maar dat lijkt me onterecht. Al is dat moeilijk, want het zou immers ook om een heel peloton kunnen gaan.
Ik ben ook voorstander van als er een trein aankomt men de renners tijdig stopt, de tijden opneemt en erna met die tijden weer kan vertrekken.
De organisatie kiest er immers bewust voor om deze spoorovergangen op te nemen in het parcours.