Kannibaal Tadej Pogacar gunt Visma | Lease a Bike helemaal niks
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 20 juli 2024 om 09:00

Kannibaal Tadej Pogacar gunt Visma | Lease a Bike helemaal niks

Opinie Op de Route de Saint-Dalmas, tussen het dorpje Saint-Étienne-de-Tinée en het gehucht Le Bourguet, is de Tour de France van 2024 definitief beslist. Op de M2205 in de vallei tussen de Cime de la Bonette en de voet van de klim naar Isola 2000 maakt Jonas Vingegaard richting de ploegleiderswagen de call dat hij niet goed genoeg is en dat Matteo Jorgenson en Wilco Kelderman in de vroege vlucht voor eigen kans voor de dagzege mogen strijden.

Daarmee is het verzet van Vingegaard tegenover de overmacht van Tadej Pogacar gebroken en kan er een kruis achter de tactisch meesterzet van Visma | Lease a Bike voor een laatste offensief in de zwaarste bergrit worden gezet.

De strategie van het Nederlandse WorldTeam was om de twee beste klimmers achter kopman Vingegaard in de koninginnenrit over het dak van de Tour de France naar Isola 2000 in de aanval te sturen om zo als brughoofden te functioneren wanneer de Deen op de slotklim zijn kans zou ruiken. Al voor de zestien kilometer lange beklimming naar de finish gooit de titelverdediger echter de handdoek in de ring.

De afgelopen twee jaren waren de Hautes Alpes juist het terrein waar Vingegaard de uppercut aan Pogacar kon uitdelen. In 2022 na een slooppartij op de Col du Granon (2413 meter) en vorig jaar volgde de doodsteek na een uitputtingsslag gedurende de hele Tour op de Col de la Loze (2303 meter).

Foto: Cor Vos

Afgelopen maandag, een etmaal na de pijnlijke demonstratie van de Sloveen op Plateau-de-Beille, zijn Vingegaard en zijn ploeg op de rustdag in het prachtige wijndomein l’Hospitalet nog strijdvaardig. Men blijft vasthouden aan de zogenaamde en gehoopte zwaktes van Pogacar. De uitputting in de derde week. Een zware bergrit met een opeenvolging van cols. Het hooggebergte ver boven de 2000 meter en de hitte die Zuid-Frankrijk nu al tien dagen teistert.

De Pogacar van 2024 kent echter geen zwaktes. Geen berg is meer te hoog, geen tegenstander is meer opgewassen tegen hem. Op alle terreinen heeft hij winst geboekt. De overstap van trainer Iñigo San Millan naar Javier Sola werkt verfrissend. Zijn ploeg UAE Emirates die kosten noch moeite heeft gespaard om de achterstand in marginal gains op Visma | Lease a Bike goed te maken. Maar zeker ook zijn seizoensindeling die veel meer op de Tour de France is gericht maakt hem ‘untouchable’.

Seizoensopbouw
In de twee seizoenen dat de Sloveen de Tour verloor, was de Ronde van Vlaanderen in het voorjaar een van zijn belangrijkste doelen van het jaar. Met een seizoensopbouw met een vol klassiek voorjaar bouw je echter nooit genoeg (hoogte)basis op tegenover de renners die het voorjaar grotendeels in dienst van de Tour de France rijden. Zij zijn al in het vroege voorjaar bezig om op hoogte en in goede weersomstandigheden aan een gigantische basis te werken.

Heel wat anders dan in de Vlaamse kou pieken zoals Pogacar dat in 2022 en 2023 deed. In de dagen rond de zware klassiekers kun je weinig doen en dus zeker niet aan de opbouw werken. De stress van die nerveuze eendagskoersen vreet energie. En het overvolle programma dat hij in die twee jaren vanaf half februari tot eind april had, bood weinig mogelijkheden om een solide basis richting de zomer te creëren.

Foto: Cor Vos

Diverse trainers wijzen erop dat Pogacars’ opbouw naar deze Tour hét grote verschil maakt. Nu was hij tussen Milaan-San Remo en Luik-Bastenaken-Luik 28 dagen buiten koers en had in die periode een drieweekse hoogtestage in Sierra Nevada waar hij aan zijn basis kon werken.

De Giro d’Italia was voor hem een veredeld trainingskamp waar hij door de beperkte tegenstand ook aan zijn conditie voor de Tour kon werken. Met zes ritzeges, twintig roze truien, het bergklassement en de eindzege met een voorsprong van liefst 9 minuten en 56 seconden leefde Pogacar op de Italiaanse wegen in zijn eigen speeltuin. Daniel Felipe Martinez werd tweede, maar de Colombiaan van BORA-hansgrohe was nog nooit in een grote ronde zo dicht in de buurt gekomen van Pogacar. Meestal verloor hij in drie weken zo’n twee uur op ‘Pogi’.

Het is duidelijk dat we in deze Tour de France de allerbeste Pogacar ooit zien. Op Isola 2000, waar hij drie weken tussen de Giro en Tour op hoogtestage verbleef, boekt hij zijn vierde ritzege in een bergetappe. Sinds Gino Bartali in 1948 (de Italiaan won destijds vijf bergritten) is dit niet meer voorgekomen.

Veelvraat
Toch stellen sommigen de vraag of de kopman van UAE Emirates zich in deze Tour niet te veel een veelvraat toont. De wet van de té grote inhaligheid. In het peloton hebben al decennialang vele kampioenen met deze wetmatigheid te maken. Wanneer je de concurrentie niks gunt, maak je geen bondgenoten. Zeker wanneer je in een grote ronde voor het eindklassement rijdt, moet je op bepaalde momenten met sommige teams een gelijk belang hebben.

Onder anderen Lance Armstrong en Tom Dumoulin waarschuwden daar afgelopen woensdag reeds voor na de versnelling van Pogacar in de rit naar Superdévoluy waarmee hij Vingegaard alweer zijn kuiten liet zien. Dumoulin zei dat Pogacar dit puur deed om Vingegaard te jennen. “ls er al enige speculatie is over zijn prestaties, dan helpt dit zeker niet. Je maakt er bovendien ook geen vrienden mee”, concludeerde Armstrong hoofdschuddend in zijn podcast The Move.

Ik kan begrijpen dat Pogacar de koninginnenrit in deze Tour de France heel graag wil winnen. Een Alpenrit over de legendarische Cime de la Bonette (2802 meter hoog) ga je niet cadeau weggeven. Daarbij zal er onder zijn huid zeker nog een ‘duiveltje’ leven die zijn sportieve revanche wil halen op Visma | Lease a Bike na de twee knock-outs die de Nederlandse ploeg hem de afgelopen twee jaar in de Alpen uitdeelde.

Jonas Vingegaard en Tadej Pogacar. Foto: Cor Vos

Volgens berekeningen zou Pogacar de slotklim naar Isola 2000 met een gemiddelde snelheid van 25,28 kilometer per uur hebben opgereden. Hij verbeterde met een klimtijd van 38m13s het record van Tony Rominger en Miguel Indurain uit 1993 die er destijds 41m49s over deden, terwijl de finish destijds een kilometer lager lag….

Het is weer een record dat de uitzonderlijke kracht van Pogacar weergeeft. Op 8,6 kilometer van de finish op Isola 2000 laat hij de andere klassementsrenners vanuit zijn zadel achter zich en op 1,9 kilometer van de finish dendert hij over koploper Jorgenson heen. Een ritzege in de koninginnenrit als troostprijs voor Visma | Lease a Bike is er niet bij. Koning, keizer, kannibaal, veelvraat Pogacar wil ze allemaal.

Gaat Pogacar door deze inhaligheid straks meer tegenstanders dan vrienden in het peloton hebben? Dit valt te betwijfelen. Met zijn vriendelijkheid en open karakter is de Sloveen juist een van de meest geliefde renners in het peloton. Daarbij ‘schenkt’ hij op weg naar Isola 2000 de bergtrui aan Richard Carapaz. En in het flashinterview na afloop geeft hij al aan dat de rit naar de Col de la Couillole over zijn trainingsterrein ten noorden van Monaco aan de aanvallers schenkt. We geloven het echter pas als we het zien…

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.