KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”
De noodlottige aanrijding van Antoine Demoitié heeft geleid tot een discussie over motoren. Volgens velen zouden er te veel zijn in de koers. Belgisch bondsvoorzitter Tom Van Damme beaamt dat en wil het aantal motoren verminderen, maar benadrukt ook dat het incident van zondag om een tragisch ongeval gaat.
In andere gevallen zijn echter wel degelijk fouten gemaakt. “Maar we mogen niet alles op één hoop smijten. Gisteren was een tragisch ongeval. In het geval van Stig Broeckx in Kuurne heeft de motard een duidelijke fout gemaakt. De Disciplinaire Commissie van de UCI roept hem ook op. Gelukkig waren de gevolgen daar niet zo dramatisch.”
“Zulke zaken kunnen niet en daar moet werk van gemaakt worden. Ook het aantal motoren moet voor een stuk ingeperkt worden. Dat is duidelijk. We moeten gaan naar een systeem van poolwerking bijvoorbeeld voor de fotografen. Het kan niet dat er 12 meerijden in wedstrijden op kleine banen. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden.”
Van Damme heeft concrete plannen over vervolgstappen. “Van de verschillende motoren die nu in de koers zijn, moeten we motor per motor nagaan of ze daar echt werkelijk nodig zijn en zijn ze daar wel op de juiste plaats. Wij voeren die besprekingen nu met de internationale vereniging van organisatoren. Wij willen zo vlug mogelijk een beslissing.”
dat ze het aantal motoren drastisch gaan beperken (in Belgie dan) is een goede zaak. maar zoals LL al stelt, het is erg dat er eerst iets ergs moet gebeuren.
Want de bikkelharde realiteit is denk ik dat 'de kijker' op de eerste plaats alles wil zien van de koers en dan pas om de veiligheid van de renners geeft. Kijk maar naar Clasica San Sebastian en Ronde van Catalunya, de verontwaardiging was midschien groter dan nu bij een dodelijk ongeluk.
Goed om het aan de orde te stellen, en nu ook doorpakken. Zo is de helmplicht er ook gekomen.
Het zijn trouwens ook helemaal geen tv motoren (volgens mij geen één toch?), dus ten koste van de beelden zal het niet gaan. Dat had in Catalonië en San Sebastian toch ook niet daarmee te maken? Althans, ik kan me vergissen maar volgens mij had dat met heli's, ontvangst en slechte regie te maken. Er rijdt gewoon veel te veel volk rond dat niet nodig is, maar dat is niet nieuw, en had al lang iets aan gedaan moeten worden. Het is inderdaad makkelijk scoren om er nu ineens iets over te zeggen.
@ RV
Welnee, echt niet alle verkeersborden, vluchtheuvels en dergelijken zijn daar neergezet nádat er iets gebeurd is. En dan nog: er was al genoeg aanleiding de afgelopen tijd om iets aan dit probleem te doen. Nu is er "gewacht" totdat er iemand is komen te overlijden, en nú doet deze man opeens een uitspraak erover en zal er (hopelijk) iets veranderen.
Hou je cameramotoren, een enkele fotograaf, motoren met drinken en de motoren die de wegen af moeten zetten (moeten die over het parkoers?) over. En nog wat motoren van de organisatie, eventueel.
Daarnaast moeten naar aanleiding van de afgelopen jaren ook de renners zich bewuster worden van de motoren. De renners hebben die motoren nodig om geld te kunnen verdienen en moeten dus rekening houden met die motoren. Dat moet van twee kanten komen.
'Gewoon leuk' mag in deze discussie over teveel motoren, net zoals 'gewoon handig' of 'gewoon lucratief', geen bestaansrecht opleveren.
Dus wel de motor van de organisatie houden, die kan ook samenstellingen van kopgroepen doorgeven. En geen journalisten meer die eigenlijk wielrenner hadden willen zijn en daarom met de koers mee willen rijden.
In de formule 1 is men na Senna's dood zo doorgeslagen in veiligheid en oersaaie Tilke-banen, dat de sport voor de toeschouwer op leven na dood is.
Binnen de entertainment branche (voor een kijker is topsport entertainment), is het "leuk" argument ijzersterk.
Zelf vind ik het veiligheidsargument zwak. Sporters spuiten van alles in hun aderen, vliegen met bosjes het ravijn in, worden door collega's met 70 per uur in de hekken geduwd en moeten op bijna maximale hartslag in tropische temperaturen hun kunstje vertonen.
Als we dan toch een top-10 van maatregelen zouden opstellen die de veiligheid verbeteren, dan staan de motoren laag in de top-10 of zelfs helemaal niet in deze top-10.
Dat van die gladiatorengevechten moet je dan toch wat beter uitzoeken. Dat het argument jou niet uitkomt, wil niet zeggen dat het niet valide is.
Overeenkomstig de publieke opinie eeuwen geleden en deels daarmee samenhangende besluitvorming van 'autoriteiten', vonden we enkele decennia terug het met elkaar niet langer kies dat F1-gladiatoren zouden sterven in een (asfalt-)arena. Het zou goed zijn als de gedachten over en organisatie van wielerkoersen met TV-uitzendingen eenzelfde ontwikkeling doormaken.
SchrAppen van onnodige motoren, daar kan niemand tegen zijn lijkt me.
Al moet ik nog zien of er echt iets gebeurt nav dit verschrikkelijk incident
Maar wat moeten al die fotografen en journalisten daar achterop die motoren? Die hebben niets met het vermakelijk zijn van de koers te maken.
En er moet inderdaad misschien wel naar nog meer veiligheid worden gekeken. Standaard een goedkeuring van de laatste 3/5 kilometer door de UCI/nationale bond die met een paar mensen, liefst ex-renners, komt kijken lijkt me wel wat. Kijken of het wel verantwoord is om tijdens een rustdag de hele dag in auto of vliegtuig te zitten. Maar zulke veranderingen kunnen naast de verandering waar het hier over gaat: veel minder motoren in koers, motoren tot het minimum beperken. Alleen noodzakelijke motoren. En daar hoort een verslaggever die ook voor de tv kan zitten niet bij.