Kelderman had geen last van zijn rug in ploegentijdrit
foto: Sirotti
zondag 12 juli 2015 om 18:11

Kelderman had geen last van zijn rug in ploegentijdrit

Wilco Kelderman kwam bij de beste vijf renners van LottoNL-Jumbo over de finish in Plumelec. De beoogde klassementsman kijkt tevreden terug op zijn bijdrages, die mede resulteerden in een negende plek voor zijn ploeg, maar ziet ruimte voor verbetering.

“Het ging goed, ik had geen last van mijn rug”, vertelt de Nederlands kampioen tijdrijden (de kampioenstrui mocht hij niet dragen) na afloop tegen het ANP. De Veenendaler is nog niet terug op zijn beste niveau: “Al kan ik normaal nog wel wat beter mijn werk doen en wat langere beurten maken.”

Na de rustdag van morgen wachten de Pyreneeën. “Dan kan ik nog wat verbeteren en behandeld worden”, zegt hij over de rustdag. “Straks is het even kijken hoe de bergetappes gaan. Ik hoop dat ik daar een beetje mee kan doen, anders heb je niets kunnen doen in de Tour”

RIDE Magazine
27 Reacties
12-07-2015 18:14
Natuurlijk kun je een beetje meedoen, je gaat gewoon een etappe pakken !!
12-07-2015 18:14
Persoonlijk verwacht dat ie echt wel meer dan ´een beetje´ mee gaat doen. Daar zal ie toch op gebrand zijn.
12-07-2015 18:19
Als ik Kelderman was dan zou ik de eerste paar dagen mijn krachten sparen en ik de bus gaan zitten om daarna (wanneer de klassementsrenners wat vermoeider zijn geraakt) een keer op de slotklim in de aanval te proberen gaan. Mocht dat niet lukken dan zou ik na de tweede rustdag een paar keer in de aanval mee proberen te gaan. Kelderman moet zijn Tour een beetje rijden zodat Majka dat vorig jaar deed. Natuurlijk zal Kelderman het niet zo succesvol doen maar hij moet wel dezelfde tactiek hanteren.
12-07-2015 18:25
Hij ziet er weer een stuk frisser uit en klinkt ook weer wat opgewekter.

@ghostwriter
Hij zal Gesink 'moeten' en willen helpen.
12-07-2015 18:29
Ik ben wel blij dat hij er doorkomt want in een tour van drie weken is dat toch niet makkelijk. Hopelijk gaan we nog leuke dingen van hem zien.
Kelderman die wint op de Alpe D'huez dan is hij ook meteen een held in Nederland.
Het zou toch fantastisch zijn. Ik droom er er al van.
12-07-2015 18:36
@Roberto
Laat Ten Dam en Kruijswijk dat lekker doen. Kelderman rijdt zijn eerste Tour en kan als hij nog in de buurt van zijn topniveau kan komen een hele gevaarlijke aanvaller zijn aangezien hij best goed aan kan komen.
12-07-2015 18:37
Die gaat zeker nog wel wat laten zien go Wilco !
12-07-2015 18:43
@ghostwriter
Volgens mij had Kruijswijk een vrije rol gekregen. En laat ze dat trouwens maar lekker in de ploeg uitvechten.
12-07-2015 18:55
Ik denk dat Kelderman dinsdag al hard nodig is.

Het is bekend dat Gesink moeite heeft met van die ritten met een vlakke aanloop gevolgd door zo'n Explosie op het eind met een enkele klim naar de finish.

Gesink kan Kelderman dan goed gebruiken om hem op een gelijkmatig tempo omhoog te sleuren achter de favorieten aan.

Dinsdag wordt zo'n typische klim voor mannen als Froome, Contador, Valverde, Quintana en een Rodriguez in vorm.

Gesink kan best explosief zijn, maar kan dit meestal alleen als de wedstrijd al een slopend verloop heeft gekend, en dat verwacht ik absoluut niet dinsdag.
12-07-2015 19:10
Kelderman en tlj moeten verder kijken richting Vuelta
12-07-2015 19:23
@JungleMan: ploeg en sponsor leven van de Tour, de rest is irrelevant. Twee keer een dag in de kopgroep in de bergen en seizoen is gered.
Vuelta levert nix op.
12-07-2015 19:28
Klopt: promotiewaarde is 50* zoveel. Nederland is vrij, veel aandacht op TV. Met de Vuelta en Giro heb je dat veel minder.
12-07-2015 19:57
@karper en @Turtlehead.

Toch hoop ik wel dat de ploeg de Giro komend jaar serieus aanpakt met een ploeg die potten kan gaan breken, zeker met een start in eigen land is de Giro komend jaar potentieel van net zoveel promotionele waarde.

Kijk alleen al naar hoe Bianchi en Lotto het aanpakten toen Kruijswijk in het blauw reed.

Dagelijks twitter berichten van de sponsors, afbeeldingen van lottoballen in blauwe truitjes etc.
In de aanloop naar de Giro en tijdens de Giro zelf kunnen de sponsoren zeker hun profijt hebben van de sponsoring van de ploeg, laat staan als de ploeg het goed doet!
12-07-2015 20:09
@wielerfan 1987

Je hebt gelijk dat Gesink vaak moeite heeft met een vlakke aanloop en dan op het eind een col op knallen. Ik denk dat hij dan ook niet zoveel aan een ploegmaat zal hebben als hij zou moeten lossen. Gesink lost dan wel, maar kan zeker dit jaar heel goed zijn eigen tempo aanhouden en dan het verlies beperken. Renners die er wel aan bleven op het moment dat hij loste, bliezen zichzelf dan soms even later op waardoor Gesink ze nog bijhaalde. Zo eindigde Robert op Le Champex in Romandie best nog goed en ook op Mount Baldy in California. Als je lost op een eerste col en er volgt er nog een dan kun je in de vallei tussen de cols wat hebben aan een ploegmaat, maar op 1 col die gelijk aankomst is, is het toch meer ieder voor zich.
12-07-2015 20:36
De klim is 15 km en ik denk niet dat de klassementsrenners er meteen invliegen, hooguit de laatste 5 km (als we geluk hebben). Hopelijk voor Gesink gaat Sky heel de tour als een robot tempo rijden, dan komen er ook minder aanvallen en versnellingen die Gesink de das om zouden kunnen doen.
Maar goed het ging over Kelderman. Je hebt met Ten Dam, Kruijswijk en Kelderman 3 mannen voor in de aanval. De 2 die niet in de aanval zitten zouden ruim voldoende moeten zijn om Gesink bij te staan, en tegelijkertijd voor dagoverwinningen te kunnen strijden. Ze zullen waarschijnlijk op Pinot na de betere klimmers in de kopgroep zijn dus het zal toch wel een keer raak moeten zijn :)
12-07-2015 20:57
Ik zie Kelderman het minst potten breken. Kruijswijk en Ten Dam zie ik wel meedoen voor een etappe.
12-07-2015 21:04
"Ik hoop dat ik daar een beetje mee kan doen..."

Als Gesink dit had gezegd zaten we nu al op topic pagina 8...
12-07-2015 21:20
@Paulschoonakker,

Ik had nog niet naar de lengte van de slotklim gekeken.

De lengte nu wetende zou dinsdag een leuke kans zijn voor Kelderman om vroeg op de Beklimming al een aanval te plaatsen, of misschien zelfs voor Gesink nu hij voor de toppers toch al op enkele minuten staat.
12-07-2015 21:52
Normaal als je rug niet mee wil wordt het klimmen zeker niets dus vrees voor hem het ergste maar wie niet probeert wint zeker niks
12-07-2015 21:53
Inderdaad. Gesink heeft moeite met zo'n vlakke aanloop en dan een klim. Over het algemeen kraakt ie daarbij wel, maar breken doet ie zelden. Kelderman moet gewoon proberen er zo lang mogelijk aan te blijven hangen, maar niet forceren. In tegenstelling tot Ten Dam en Kruijswijk, heeft Kelderman nog een sprintje in zich op het einde als dat nodig mocht blijken en is het dus niet noodzakelijk voor hem om alleen boven te komen.
12-07-2015 21:54
@Wielerfan: Ik denk niet dat de toppers Gesink dinsdag al zullen laten gaan. Ze hebben waarschijnlijk wel door dat die in goeden doen is, dus die hebben ze waarschijnlijk wel op het netvlies. Denk ook niet dat hijzelf aan zo'n vroege aanval denkt. Teveel risico's, en te weinig kans op succes.

@Topic: Ik hoop en verwacht dat hij nog wel wat moois kan laten zien. In elk geval mooi dat hij vandaag pijnvrij reed.

Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe de rolverdeling tussen Kruijswijk, Ten Dam en hem nu is. Lijkt me dat ze niet alle drie een vrijgeleide krijgen om aan te vallen in de bergen (als in, er zal er toch zeker één bij Gesink moeten blijven).

Ik las hierboven ook ergens de suggestie (Ghostwriter, 18:19) dat hij het beste de komende dagen in de bus kan gaan zitten (vermoedelijk met het oog op zijn herstel). Ik ben eerlijk gezegd benieuwd of dat nog nodig zal zijn. Gisteren leek het allemaal al wat beter, vandaag geeft hij aan dat hij geen pijn heeft gehad, en morgen heeft hij fijn een rustdag. Ik zeg niet dat dat zonder meer betekent dat hij dinsdag okselfris aan de start verschijnt, maar de voortekenen zijn vrij gunstig. Mocht zijn rug echter dinsdag gedurende de rit weer opspelen, dan lijkt het me wel verstandig dat hij de boel niet verder forceert.
12-07-2015 22:23
Quote Wilco: "anders heb je niets kunnen doen in de Tour”
Jawel Wilco. Je hebt geleerd, héél veel geleerd. En daar heb je in de rest van je (Tour)carrière wat aan.
12-07-2015 22:42
Ik snap je reactie, maar denk dat hij meer bedoelt dat hij niet van toegevoegde waarde voor de ploeg heeft kunnen zijn
12-07-2015 23:20
Ze/we gaan knallen in de bergen!
13-07-2015 06:50
@wielerfan als het sleuren op kop al nodig is, dan kunnen tendam en kruissie dit ook goed doen, als Kelderman is hersteld geef ik hem de meeste kans op een etappezege, omdat hij goed aan kan komen. Zoals eerdere volgers ook al hebben geschreven.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.