Kelderman start met speciale tijdritfiets
Een primeur voor Wilco Kelderman. De kopman van LottoNL-Jumbo begint vandaag op een speciale racefiets aan de afsluitende klimtijdrit van Parijs-Nice. Als enige van de ploeg zal hij rijden op een ongelakt Bianchi-frame.
Het Italiaanse fietsenmerk heeft bij hoge uitzondering ingestemd een nagenoeg blanco Oltre XR2-frame te leveren. Het team hoopt daarmee extra gewicht te besparen. De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht. Het weglaten van de kenmerkende Bianchi-groene (celeste) lak bespaart al snel 120 gram, zegt ploegleider Jan Boven.
De tijdritfietsen blijven vandaag in de vrachtauto. De renners rijden de klimtijdrit naar de top van de Col d’Eze op de wegfietsen voorzien van een opzetstuur. Kelderman zou aanvankelijk ook met een nieuw type ‘crono’ fietsband van Vittoria gaan rijden, maar vanwege de slechte weersvoorspellingen (regen) gaat dit waarschijnlijk niet door.
De 23-jarige renner rijdt vooralsnog een teleurstellende Parijs-Nice. De gewenste top 5-notering in het algemeen klassement kon hij na afgelopen donderdag (rit 4) door een jour sans al vergeten. Die dag liep hij een achterstand op van 1:23 minuut op ritwinnaar en favoriet voor het eindklassement Richie Porte. In de etappe van gisteren was Kelderman door aan te haken in de achtervolgende groep met Porte en Thomas lange tijd op weg naar eerherstel, maar door een lekke band op de laatste klim moest hij dat groepje laten lopen. Op de Promenade des Anglais eindigde hij uiteindelijk als 16e op 2:17 minuut van ritwinnaar Gallopin.
De verwachtingen van de ploegleiding zijn vandaag een plek in de top 10. “Na de offday van Kelderman hebben we snel de knop omgezet”, zegt Boven. “Hij voelt zich nu iedere dag beter worden. Dat was vandaag (gisteren, red.) goed te zien. Een plek in de top 10 zou heel mooi zijn. Het hangt af van hoe sterk hij in zijn kop is.”
In het algemeen klassement staat Kelderman 15e, met een achterstand van 3:28 minuut op leider Tony Gallopin. Hij begint vandaag om 14:02:00 uur aan zijn klimtijdrit. Gallopin sluit als laatste af. Zijn starttijd is 14:25:00 uur.
De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht.
Dan zal de fiets allicht niet goedgekeurd worden...
'bijna' => 'net iets meer dan'
Verwacht overigens een top 10 plek id tijdrit voor kelderman. Kan me alleen niet voorstellen dat dit ook voldoende gaat zijn voor top 10 in ak
Lol, dat kan ook nog idd. Zou typisch UCI zijn, bovendien, qua formulering van regels: "een fiets moet minimaal bijna 6,8 kg wegen".
Volgensmij bedoelen ze dat hij net boven de 6,8 kilogram weegt en bijna de 6,8 haalt
Zo kun je het natuurlijk ook lezen. Een opzetstuur krikt het gewicht dan ook weer wat omhoog.
Dumoulin komt speciaal niet aan de start. Hij heeft opgegeven gisteren.
ALLE topcoureurs starten met fietsen die precies op de 6.8 kilo zitten, met of zonder lak. Daar zorgt elke ploeg wel voor. Wilco heeft dus een even zware fiets als de concurrenten. Zijn beentjes zullen het gewoon zelf moeten doen.
Edit: of Wilco heeft eindelijk ook een fiets van 6.8kg, als enige klassementsrenner in het peloton. En dat de Bianchi normaal niet onder de 7.1kg is te krijgen....
op moment dat je met een wegfiets start, mag deze max 6.8 wegen. Met of zonder opzetstuurtje. Tegenwoordig moeten de meeste ploegen de fiets serieus verzwaren om op het gewicht te komen, dus de meergrammen van een opzetstuurtje worden ingeruild tegen wat lood uit de zitbuis te halen. Dat men bij LottoJumbo trots is dat Wilco nu een fiets heeft die EVEN zwaar is als die van de concurrenten, is prima maar eigenlijk ook een beetje triest.
Tja, daar kan Lotto-Jumbo weinig aan doen en heeft natuurlijk alles te maken met Bianchi.
Zijn afmontage zal toch niet heel erg afwijken van andere teams als Sky?
probleem voor Wilco daar was dat hij alleen het alom verguisde oude Bianchi tijdritframe tot zijn beschikking had wat hem tot zijn beslissing bracht de hele rit op zijn Oltre te doen.
Vorig jaar in de Tour was Mollema zijn Tijdritdebacle mede door hem zelf omdat hij de nieuwe Aquila niet exact op zijn afmetingen had laten afstellen, dat wat Ten Dam wel had laten doen door een bekende die hij op eigen kosten had laten invliegen.
Uiteraard telt in dat debacle ook mee dat de mannen geen meter hadden kunnen trainen op de nieuwe fiets voordat zij hem kregen, en Ten Dam zag in de fiets overigens wel potentie.
Uit diverse uitingen van onder meer Kruijswijk, Gesink en Kelderman zelf in de afgelopen weken valt op te maken dat de mannen zeer te spreken zijn over de Aquila nu zij er de afgelopen weken en trainingsstages op hebben getraind.
En Kelderman zijn tweede plaats in de tijdrit/proloog in de Ruta doet ook vermoeden dat het goed zit.
Voor deze klimtijdrit echter kiezen zij voor de mannen weer voor de wegfiets en hebben ze nu bij Bianchi zelfs bij hoge uitzondering een ongelakt exemplaar kunnen lospeuteren die nog lichter is.
Ik kan dat initiatief alleen maar toejuichen.
En dat de Oltre wegfiets veel zwaarder is dan de wegfietsen van de tegenstand? Dat weet ik niet want zover ben ik dan ook weer niet ingelezen op de technische specificaties van de fietsen in het peloton maar dat zou geen goed nieuws zijn.
200 gram verschil is op een bergetappe toch een hoop nadeel wat je ondervind.
https://twitter.com/LottoJumbo_road/status/577043047864758272/photo/1
Oude resultaten 2012 PN
http://www.cyclingnews.com/races/paris-nice-2012/stage-8/results