Kittel mag van Lefevere al verschijnen in tenue Katusha-Alpecin
Een opvallend beeld tijdens de ploegpresentatie van Katusha-Alpecin: nieuwkomer Marcel Kittel poseerde op de diverse foto’s al in het kersverse tricot van de Zwitserse ploeg. En dat terwijl hij tot en met 31 december nog onder contract staat bij Quick-Step Floors. Patrick Lefevere heeft de Duitse sprinter toestemming gegeven om dit te doen.
“Ik heb hem toestemming gegeven om mee te doen aan de fotoshoot, om de hypocrisie van het UCI-systeem aan te tonen. Wij moeten hem wel nog betalen tot en met 31 december”, schrijft de Belgische ploegbaas op zijn Instagram-pagina.
Het is een herkenbaar tafereel tijdens ploegstages in de decembermaand; renners die een transfer gemaakt hebben, rijden nog rond in het tenue van hun oude werkgever en pas na 1 januari mogen de foto’s in het nieuwe tenue geopenbaard worden. Lefevere probeert met deze actie een statement te maken.
[poll id=”673″]
https://www.instagram.com/p/Bcfq01NFVXg/
Maar 15 november zou natuurlijk ook prima kunnen.
Precies mijn gedachte: waar kun je je druk over maken. Lefevre lijkt soms een messiascomplex te hebben. Hij gaat wel even het verschil maken in een kwestie waar iedereen zogenaamd grote problemen mee heeft.
Een jaarcontract omvat een bedrag in euro's. En dat wordt gemakshalve uitbetaald in 12 maandelijkse termijnen. Wat maakt het dan uit of dat van december t/m november is of van januari t/m december?
Jaarcintract is ouderwets wat dat betreft
omdat er tussen 31-10 en 31-12 wel getraind moet worden natuurlijk, anders heb je als renner geen goede basis om te presteren. en dan is het toch een stuk logischer dat je die opbouw naar het nieuwe seizoen betaald krijgt van je nieuwe werkgever.
dus eens met o.a. RV. 1-11 tm 31-10 is nog helemaal niet zo gek.
Contracten van 01-01 tot 31-12 zijn ter bescherming van de renners onder de middelmaat. Anders ga je inderdaad zien dat renners in de twee tussenliggende maanden geen contract hebben.
hoezo dan? renners onder de middelmaat die hun seizoen pas later starten krijgen nu toch ook geen contract dat pas op 1 maart in gaat? ik zie het probleem niet.
Eind januari, begin februari staan de eerste wedstrijden op het programma. Dus vanaf dat moment wil je je selectie rond hebben. Vanaf januari heb je je renners nodig. In november en december niet, dat zijn loze maanden. Als de mogelijkheid bestaat om de renners 24 t/m 28 die maanden niet te betalen zullen er teams zijn die die kans aangrijpen. Er bestaat een reële kans dat er renners zullen zijn die in november en december geen contract hebben en pas in januari een nieuw contract krijgen. Dat is toch een salarisverlaging van 17%.
In die koersen zouden dan opeens al nieuwe ploegen moeten gaan rijden terwijl het meeste dan nog geregeld zouden moeten worden, zeker geldt dat voor de continentale ploegen. Ook zijn de licentie nog niet allemaal rond. Das meestal pas helemaal afgrond in januari. Dat zou beteken dat je ook twee maanden eerder die licentie moet regelen en dat je eigenlijk al bij het voorseizoen op zoek moet naar sponsors en al moet kijken naar welke selectie je volgend jaar wil starten.