Kittel opent Dubai Tour met dubbelslag, Groenewegen tweede
foto: ANSA/CLAUDIO PERI
dinsdag 31 januari 2017 om 12:19

Kittel opent Dubai Tour met dubbelslag, Groenewegen tweede

De eerste rit in de Dubai Tour heeft een zege opgeleverd voor Marcel Kittel. De 28-jarige Duitser van Quick-Step Floors was in de straten op het schiereiland Palm Jumeirah de snelste in de massasprint. Hij liet Dylan Groenewegen en Mark Cavendish achter zich. Kittel is automatisch ook de eerste leider.

Vijftal maakt het mooie weer
Vijf renners besloten al vroeg op avontuur te gaan door de woestijn van Dubai. Klimtalent Daniel Pearson (Aque Blue Sport), Nicola Boem (Bardiani-CSF), Thomas Stewart (ONE) en rasaanvallers Silvan Dillier (BMC) en Matteo Bono (UAE Abu Dhabi). Ze verzamelden een maximale voorsprong van zo’n vier minuten, maar al snel was duidelijk dat zij als een muis voor de kat waren.

Onafwendbare massasprint
In het peloton knapten Quick-Step Floors, Dimension Data, Sky en UAE Abu Dhabi het vuile werk op. Tien kilometer voor het einde was het liedje uit voor de vluchters. Op twee en een halve kilometer vond er een val plaats aan de voorkant van het peloton, waarvan Sonny Colbrelli (Bahrain Merida) het grootste slachtoffer was. In de spurt stond er vervolgens geen maat op Kittel.

RIDE Magazine
45 Reacties
31-01-2017 12:21
Kittel heel makkelijk! Geen slecht begin van Groenewegen, geeft vertrouwen.
31-01-2017 12:22
Dubbelslag. Toevallig dat dat in de openingsrit gebeurt
31-01-2017 12:22
Groenewegen zeer goed tussen die wereld toppers
31-01-2017 12:22
Zat uitstekend in het wiel van Kittel en werd zo naar de tweede plaats gepiloteerd.
31-01-2017 12:22
Lekker Groenewegen!! :)
31-01-2017 12:23
Het treintje van LottoJumbo ontspoorde al vroeg, maar uiteindelijk werd Groenewegen afgezet in het treintje van Kittel en daar kon hij prima van profiteren. Alleen was Kittel gewoon net iets te sterk, prima resultaat en hier kan hij absoluut verder mee.
31-01-2017 12:23
Jammer dat die Lotto-Jumbo trein zo uit elkaar viel door die U-turn. Prima opgelost door Dylan
31-01-2017 12:23
Mooie lead out van Kittel een heel aardig dat Dylan hem laat winnen :-)
31-01-2017 12:24
Groenewegen is toch zelf een wereldtopper.....; nu aan het worden;)
31-01-2017 12:27
dit is een uitstekend begin van het seizoen voor Dylan, overwinningen gaan wel komen dit seizoen. dat kan niet anders na zo'n start
31-01-2017 12:27
Knap gereden van Groenewegen, had duidelijk maar 1 wiel voor ogen en Kittel vertrok mooi voor hem. Kittel wel duidelijk de sterkste.
31-01-2017 12:31
Goed gemanoeuvreerd van Groenewegen, hij reed zichzelf een beetje a la Cavendish naar voren. Kittel wel veel te sterk, maar dat is geen schande.
31-01-2017 12:33
Jammer voor Groenewegen, maar verliezen van Kittel is geen schande.
31-01-2017 12:36
knap van Kittel en Groenewegen..die kroon en compaan hadden het over de
ronde van Valencia die vanmiddag gaat beginnen?? morgen toch pas.
31-01-2017 12:38
Hij zal nog even moeten wennen in de 2e klas maar lijkt gretig genoeg om te promoveren. Cipolini trainde destijds met 80 achter de brommer, maar ja, vind er maar eens eentje.
31-01-2017 12:47
Zijn er eigenlijk waaier-kansen de komende dagen?
Eén van de komende jaren verwacht ik toch een rit naar Jebel Jais: schitterende slingerende col op de grens met Oman, net geasfalteerd, enkel de top is nog wat moeilijk toegankelijk denk ik. Er zijn plannen om boven hotels, kabelbanen & zelfs een ski-piste aan te leggen.
31-01-2017 12:49
Die Belgische ploegen hadden nauwelijks beter hun seizoen kunnen starten....
31-01-2017 13:06
Wauw! Cav eindigde zelfs 3e met een lekke band https://twitter.com/caleyfretz/status/826392651918360576
31-01-2017 13:08
Netjes van Groenewegen.
Overigens Consonni ook knap in zijn eerste profkoers op de weg.
31-01-2017 13:15
Consonni idd knap.
31-01-2017 13:25
Ik hoop van ganser harte dat dat treintje van TLJ een eenmalig (2016) experiment was. Die trein is bij mijn weten ooit bedacht door/voor Cipollini. Met een goede reden.

Een sprinttrein is alleen nuttig voor de beste sprinter in koers. In principe heeft de beste sprinter in koers de grootste kans om te winnen (vergeleken met zijn concurrenten). Om zoveel mogelijk toevalsvariabelen uit te schakelen, probeert de ploeg van de beste sprinter de sprint zo ordentelijk te laten verlopen, zodat de beste sprinter daadwerkelijk de grootste kans heeft om de gecontroleerde sprint te winnen.

Mindere sprinters moeten juist hopen op desorganisatie, omdat je als mindere sprinter kan profiteren van een samenloop van omstandigheden die in jouw voordeel uitpakt. Geen sprinttrein dus, omdat die trein zorgt voor organisatie.

Zolang Groenewegen niet de beste sprinter is, en zelfs niet tot de beste vijf sprinters hoort, is een sprinttrein voor hem niet alleen een verspilling van knechten, maar zelfs schadelijk voor zijn eigen kansen.

Cipollini was natuurlijk jarenlang de beste sprinter.
31-01-2017 13:31
Sprinters moeten met zo min mogelijk verbruik van energie aan de sprint beginnen. Dat is iets wat voor iedere sprinter relevant is, ook voor degene die geen Kittel of Cipollini heten. Daar zijn die 'treintjes' voor de rest van de sprinters hoofdzakelijk voor en niet noodzakelijk om de sprint ook nog ordelijk te laten verlopen. De chaotische sprints van het jaar zijn niet toevallig degene met de meeste treintjes op volle sterkte.
31-01-2017 13:43
@vlek
Met dat eerste ben ik het eens. Maar je hebt in de laatste 10 kilometer meer aan twee snelle mannen die iemand in een tussensprint naar voren kunnen rijden dan aan het klassieke treintje. En kijk eens op de helikopterbeelden naar de sprints van DG met een sprinttrein, hoever hij van achteren zit, om maar de laatste man van zijn treintje te kunnen zijn. Allemaal energieverlies als hij weer naar voren moet.

En het treintje als middel om chaos te creëren. Tja, dat kan niet de bedoeling zijn.
31-01-2017 13:46
Weet iemand of men in Dubai wel of niet aan de 3km-regel wat valpartijen en tijdverlies betreft doet?
31-01-2017 13:53
Wel. Oss krijgt zelfde tijd als Kittel. Colbrelli viel net buiten de 3km waarschijnlijk want die verliest wel bijna 3:16

Om te reageren moet je ingelogd zijn.