Kittel opent Dubai Tour met dubbelslag, Groenewegen tweede
De eerste rit in de Dubai Tour heeft een zege opgeleverd voor Marcel Kittel. De 28-jarige Duitser van Quick-Step Floors was in de straten op het schiereiland Palm Jumeirah de snelste in de massasprint. Hij liet Dylan Groenewegen en Mark Cavendish achter zich. Kittel is automatisch ook de eerste leider.
Vijf renners besloten al vroeg op avontuur te gaan door de woestijn van Dubai. Klimtalent Daniel Pearson (Aque Blue Sport), Nicola Boem (Bardiani-CSF), Thomas Stewart (ONE) en rasaanvallers Silvan Dillier (BMC) en Matteo Bono (UAE Abu Dhabi). Ze verzamelden een maximale voorsprong van zo’n vier minuten, maar al snel was duidelijk dat zij als een muis voor de kat waren.
Onafwendbare massasprint
In het peloton knapten Quick-Step Floors, Dimension Data, Sky en UAE Abu Dhabi het vuile werk op. Tien kilometer voor het einde was het liedje uit voor de vluchters. Op twee en een halve kilometer vond er een val plaats aan de voorkant van het peloton, waarvan Sonny Colbrelli (Bahrain Merida) het grootste slachtoffer was. In de spurt stond er vervolgens geen maat op Kittel.
Al Dubai Tour, la prima fiammata vincente è quella di Marcel #Kittel 👏🚴🇩🇪#EurosportCICLISMO pic.twitter.com/io6U8GxuYY
— Eurosport IT (@Eurosport_IT) 31 januari 2017
ronde van Valencia die vanmiddag gaat beginnen?? morgen toch pas.
Eén van de komende jaren verwacht ik toch een rit naar Jebel Jais: schitterende slingerende col op de grens met Oman, net geasfalteerd, enkel de top is nog wat moeilijk toegankelijk denk ik. Er zijn plannen om boven hotels, kabelbanen & zelfs een ski-piste aan te leggen.
Overigens Consonni ook knap in zijn eerste profkoers op de weg.
Een sprinttrein is alleen nuttig voor de beste sprinter in koers. In principe heeft de beste sprinter in koers de grootste kans om te winnen (vergeleken met zijn concurrenten). Om zoveel mogelijk toevalsvariabelen uit te schakelen, probeert de ploeg van de beste sprinter de sprint zo ordentelijk te laten verlopen, zodat de beste sprinter daadwerkelijk de grootste kans heeft om de gecontroleerde sprint te winnen.
Mindere sprinters moeten juist hopen op desorganisatie, omdat je als mindere sprinter kan profiteren van een samenloop van omstandigheden die in jouw voordeel uitpakt. Geen sprinttrein dus, omdat die trein zorgt voor organisatie.
Zolang Groenewegen niet de beste sprinter is, en zelfs niet tot de beste vijf sprinters hoort, is een sprinttrein voor hem niet alleen een verspilling van knechten, maar zelfs schadelijk voor zijn eigen kansen.
Cipollini was natuurlijk jarenlang de beste sprinter.
Met dat eerste ben ik het eens. Maar je hebt in de laatste 10 kilometer meer aan twee snelle mannen die iemand in een tussensprint naar voren kunnen rijden dan aan het klassieke treintje. En kijk eens op de helikopterbeelden naar de sprints van DG met een sprinttrein, hoever hij van achteren zit, om maar de laatste man van zijn treintje te kunnen zijn. Allemaal energieverlies als hij weer naar voren moet.
En het treintje als middel om chaos te creëren. Tja, dat kan niet de bedoeling zijn.