maandag 6 maart 2017 om 10:06
Kittel rijdt in Parijs-Nice weer met schijfremmen
Marcel Kittel rijdt in Parijs-Nice opnieuw met schijfremmen. De Duitser was na het incident met Owain Doull tijdens de Abu Dhabi Tour uit respect voor collega’s weer velgremmen gaan gebruiken, maar is daar nu op teruggekomen.
“Ik denk dat het gezien de weersomstandigheden een goede keuze is. Ik heb al eerder gezegd dat ik overtuigd ben van schijfremmen”, vertelde hij aan Cyclingnews. “Het verhaal is in mijn ogen opgeblazen. Ik wil de emoties erbuiten laten. Ik geloof er nog steeds in en ben het ermee eens dat de UCI onderzoekt wat er gebeurd is in Abu Dhabi. We zullen zien wat er gaat gebeuren, maar zolang dit nog loopt zal ik schijfremmen blijven gebruiken.”
Kittel is niet de enige renner in het peloton met schijfremmen. Ook landgenoot Tony Martin – inmiddels rijdend voor Katusha-Alpecin – stond samen met ploeggenoot Michael Mørkøv gisteren met schijfremmen aan de start.
Disc brakes for @tonymartin85 and @MichaelMorkov in #parisnice. Nice job @SRAMroad and @canyon_bikes #racetowin #raceasafamily. pic.twitter.com/3qEP5HKkrp
— Team KATUSHA ALPECIN (@katushacycling) 5 maart 2017
Meer over deze remmen https://www.youtube.com/watch?v=l43Wgm1ehR8
Uberhaupt aparte redenatie in mijn ogen dat aangetoond moet worden dat iets gevaarlijk is voordat ze stoppen het te gebruiken, ipv aan te tonen dat het ongevaarlijk is VOORDAT ze het gebruiken... Collegialiteit ten top
Zonder ze in wedstrijd verband te gebruiken/testen is het lastig om ook maar IETS hierover aan te tonen gewoonweg omdat het heel moeilijk is om een peloton te simuleren laat staan een valpartij in een peloton. En als het dan fout gaat, lijkt een onderzoek mij niet meer dan logisch.
On topic: ik geef hem ook gelijk in deze kwestie.
Ik vind het juist een windvaantje die constant van mening veranderd. Makkelijk scoren met een "respect voor zijn collega's" oneliner totdat de weersomstandigheden niet passen binnen dat verhaal. Dan is dat respect voor zijn collega's even niet meer zo belangrijk.
Pal erop! Maar kijk uit of ze tuimelen hier zo over je heen...
Dus alhoewel het argument tendele waar is, is het niet helemaal zuiver
Iedereen op een fixie met velgremmen.
Goed idee, nog beter, allemaal met Gates Carbon Drive.
Gewoon laten rijden met die dingen tot aangetoond is dat ze onveilig zijn. Omgekeerde redenatie van illu is natuurlijk waar als dit mogelijk zou zijn. Het kunnen stoppen van een rem met de blote hand lijkt me al een indicatie dat het niet heel gevaarlijk is, maar ik ben maar een leek.
aan wedstrijden deelnemende wielrenner op kosten te jagen , want de meeste
willen het nieuwste van het nieuwste om in hun groep niet de minste te zijn .
Met beter remmen heeft dit niets te maken want ook met velgremmen kun je
op tijd stopkomen als je maar goed oplet .
Snelheden van toeristen komen meestal niet boven 40km/h, en dan maakt 't niet zoveel uit of je dan vlug snelheid moet verminderen.
Met schijfremmen sta je in no-time stil, met alle gevolgen van dien voor het achteropkomende peloton. Maar geen man overboord, want wie de schijfremmen zal en kunnen betalen rijdt in het 2 aan 2 toertochtpeloton 's zondagsmorgens toch achteraan.
Mijn inziens is een schijfrem voor de recreatieve sportieve fietser net wel een nuttige investering. Doordat je geen wrijving hebt met je velg gaan uw wielen immers langer mee. Handig als je een setje carbonwielen hebt die daar nogal onderhevig aan is.
Bovendien geen geklooi meer met remblokken als je zo nu en dan eens wisselt tussen carbon en aluminium velgen. Om nog maar te zwijgen over de remkracht op nat carbon. Ook het te heet worden van uw velg tijdens lange afdalingen met klapband als gevolg, is hiermee verleden tijd. Ik zie alleen maar voordelen.
Mijn bericht gaat er niet over of schijfremmen beter is voor de recreatieve sportieve .
fietser maar dat het beter is voor de producenten van de schijfremmen en wielen.
Het is en het blijft commercie .