Kittel roept op om attesten te verbannen
foto: Quick-Step Floors / BrakeThrough Media
donderdag 12 januari 2017 om 16:38

Kittel roept op om attesten te verbannen

Marcel Kittel heeft zijn uitgesproken mening altijd paraat. Dit keer gaat hij in op het gebruik van zogenoemde TUEs, waarmee Sir Bradley Wiggins de gemoederen bezighield de afgelopen maanden. “Die horen niet meer in onze sport thuis”, zegt Kittel tegen de NOS.

De Duitser is van mening dat TUEs, attesten voor stoffen die normaal gesproken niet toegestaan zijn, niet nodig zijn om wedstrijden te rijden. “Ik denk dat iemand die echt ziek is, zo’n attest niet zou moeten gebruiken. En als iemand het nodig heeft moet hij eerst volledig herstellen, van een blessure bijvoorbeeld, en dan pas terugkeren.”

Stokpaardje
Dat juist Kittel in deze discussie stelling neemt, is niet verrassend. In het verleden bekritiseerde hij onder meer Astana, zette hij vraagtekens bij het optreden van Mustafa Sayar in de Ronde van Turkije 2013, stelde hij voor om dopeurs levenslang te schorsen, hekelde hij Aleksandr Vinokourov en Bjarne Riis, pleitte hij voor meer dopingcontroles, wilde hij meer aandacht voor de veiligheid van renners en zei hij onlangs over Wiggins: “Voor zo iemand hebben ze de Paralympics in het leven geroepen.” Saillant detail: Kittels naam viel in een Duitse dopingzaak rondom de arts Andreas Franke in 2012, maar al snel bleek dat hij geen verdachte in die zaak was.

RIDE Magazine
83 Reacties
12-01-2017 16:46
Dit is echt de oplossing. Geen attesten en bij elk dopingvergrijp levenslang schorsen.
Alleen dan heb je als niet doper goede kans succesful te zijn.
12-01-2017 16:47
Volkomen gelijk, back to nature, eetlepel honing, citroen en lekker stomen boven de fluitketel.
12-01-2017 16:52
In ieder geval dat als je medicijnen nodig hebt, je gewoon ziek thuis gaat zitten en niet aan koersen deelneemt totdat je hersteld bent.
12-01-2017 16:55
Als Kittel geen verdachte was in een zaak ... dan is het toch geen saillant detail?? Dat is wel een beetje sensatie zoeken hoor! Laat dat volgende keer lekker achterwege.
12-01-2017 16:56
Eindelijk een logische en normale redenering. Ik vraag me af wie daarop tegen kan zijn.
12-01-2017 17:01
@largenolls en redactie
Helemaal mee eens, 'saillant detail' slaat echt nergens op en is inderdaad pure sensatiezucht!
12-01-2017 17:02
medicijnen die je als doodzieke wielrenner weer beter maken maar die ook op de dopinglijst staan, ik vind het best als ze er dan maar niet mee gaan rijden, want de geschiedenis leert ons dat daar dan weer veelvuldig misbruik van gemaakt wordt.

dus weg met die attesten.
12-01-2017 17:04
spijkers, koppen...Kittel raakt ze allemaal.
12-01-2017 17:07
Prima idee. Blijft over: het grijze gebied: Voorbeeld: een schaatser die zegt veel cafeïne nodig te hebben om fris aan de wedstrijd te beginnen en vervolgens een slaappil nodig heeft om daarna nog te kunnen slapen, om uitgerust genoeg aan de volgende dag te kunnen beginnen. Gehoord tijdens de uitzending van het EK in Heerenveen
12-01-2017 17:08
Als je geen verdachte bent geweest is het toch geen saillant detail?
12-01-2017 17:17
Zullen ze bij Novo Nordisk blij mee zijn. Volgens mij hebben zij continu attesten nodig voor hun diabetici
12-01-2017 17:18
@ Girardengo:
doet me aan Paolini denken, alleen even de caffeine verwisselen met cocaine. :p
12-01-2017 17:22
Dat over die paralympics was toch uit de context gerukt? Staat me iets van bij dat Kittel daar later over zei dat hij dat niet had gezegd of dat hij dat niet zo zwart op wit bedoelde.

On-topic:
Ben het hier in ieder geval grotendeels mee eens. Kan me alleen voorstellen dat er wel uitzonderingen gemaakt kunnen worden voor diabetici, astmapatiënten en dergelijke.
12-01-2017 17:27
@Chrys
Helemaal gelijk. Renners met astma en dergelijke chronische aandoeningen mogen een leven in de topsport dus ook meteen uit hun hoofd zetten? Sorry, lijkt me niet eerlijk en/of realistisch.
12-01-2017 17:39
Het is soms vrij lastig om te bepalen wat wel en niet kan.
Velen van ons pakken vast weleens een asperine of ibuprofen voor we naar het werk gaan, mogen renners dat ook?
12-01-2017 17:44
Ik weet niet of het juridisch haalbaar is om alle attesten helemaal te verbieden. Sowieso ethisch lijkt het me niet helemaal terecht. Aan de andere kant kunnen we niet anders dan concluderen, dat er teveel misbruik van wordt gemaakt - of toch iig oneigenlijk gebruik.

Hoofdpijndossier, linksom of rechtsom.
12-01-2017 17:54
Toch eigenlijk bizar hoe wielrennen voor veel mensen nog als het schoolvoorbeeld van een dopingsport wordt gezien. Hoewel figuren als Thomas Dekker natuurlijk niet bijdragen aan een schoon imago, met het uitmelken van verhalen van 10 jaar terug. Maar in het voetbal is dit niet eens een discussie, daar spuiten ze zich voor elke wedstrijd vol met pijnstillers.
12-01-2017 18:13
@tendam:
Nu ben je een maatschappelijk vooroordeel over wielrennen aan het bekritiseren door zelf met een enorm overtrokken, ongefundeerde uitspraak over dat "ze" zichzelf "altijd" volspuiten aan te komen zetten. Lekker klagen over generalisering en dan zelf generaliseren...
12-01-2017 18:13
TUE quoque fili mi?
12-01-2017 18:18
en hoeveel medische attesten gebruikt de heer Kittel zelf?
12-01-2017 18:18
In welke ploeg rijdt Kittel ?????????????
12-01-2017 18:23
Enkel ozontherapie flyellus ;)
12-01-2017 18:27
NovoNordisk meteen maar opdoeken.
12-01-2017 18:38
@ xistnc: voor een hoofdpijndossier bestaan prima pilletjes
12-01-2017 18:43
Goed idee, Marcel! Kunnen gelijk alle renners met afwijkingen als hemofilie, suikerziekte, astma, etc. stoppen. We zouden natuurlijk ook gewoon die extreem lange dopinglijst kunnen inkorten zodat er alleen nog middelen opstaan die echt problematisch zijn. :/

Om te reageren moet je ingelogd zijn.