Kittel, Vermote, Vanmarcke, Van der Breggen, spoorwegincident
In de rubriek WielerFlits Kort bundelt WielerFlits al het nieuws dat te groot is voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Vandaag onder andere over de dag van Marcel Kittel, Julien Vermotes blessure en Sep Vanmarcke op verkenning in Roubaix.
Kittel: “De pech was aan onze zijde”
Marcel Kittel was niet in staat om voor de zesde keer de Scheldeprijs te winnen. De Duitse sprintkopman van Katusha-Alpecin moest drie keer van de fiets en ontbrak daardoor in de finale op de voorposten van het peloton. “Het is eerlijk om te zeggen dat de pech vandaag aan onze zijde was”, schrijft hij op Twitter. “Maar het is ook een feit dat de ploeg erg sterk was en de finale in grote getale controleerde. Chapeau voor Mads Würtz Schmidt en Jenthe Biermans voor het rocken van de laatste helft van de race.”
Having 3 punctures during a hard edition of @Scheldeprijs makes me feel like… 🤬🤬🤬 pic.twitter.com/I5HjZQBB5J
— Marcel Kittel (@marcelkittel) 4 april 2018
Julien Vermote in actie ondanks gekwetste schouder
Julien Vermote stond vandaag met een flinke brace rond zijn schouder aan de start van de Scheldeprijs. Volgens Het Nieuwsblad had de renner van Dimension Data scheurtjes in zijn schouder overgehouden aan een aanrijding met een volgauto van UAE Emirates in de Ronde van Vlaanderen. “Er zijn geen breuken vastgesteld, maar wel scheurtjes in de onderste ligamenten en de kraakbeenring van mijn linkerschouder.” Ook in Parijs-Roubaix wil hij aan het vertrek staan. “Morgen doen we met de ploeg de verkenning, ik hoop dat de pijn op de kasseien wel meevalt.”
Vanmarcke test zijn sprint op de wielerbaan
Via Twitter kregen wij een video doorgestuurd van een trainingsrit van Sep Vanmarcke. De kopman van EF Education First-Drapac is op verkenning in het noorden van Frankrijk. In zijn Parijs-Roubaix-tocht nam hij ook een kijkje op het Vélodrome. Op de wielerbaan testte de Belgische klassiekerman zijn sprint. Gaat hij die nodig hebben zondag?
@sepvanmarcke test vandaag alvast al eens zijn sprint op de piste van #Roubaix #parisroubaix @sporza_koers @WielerFlits @Nieuwsblad_be pic.twitter.com/zGnyJxhXKh
— Steven Lammertyn (@s_lammer) 4 april 2018
Nieuwe tijdritpositie Van der Breggen pakt positief uit
Anna van der Breggen heeft in de Healthy Ageing Tour haar derde seizoenszege geboekt. Dat deed ze in een tijdrit, waarin ze ook experimenteerde. Even leek het fout te gaan toen haar opzetstuur los raakte. “Dan kun je niet meer echt aan je stuur trekken, ideaal is dat niet, maar gelukkig bleek het toch genoeg. Deze tijdrit was voor mij een mooie testcase om een nieuwe positie uit te proberen en die test was wel geslaagd”, zei ze tegen CyclingOnline. “Deze tijdrit was een eerste doel in deze ronde, net als later in deze ronde de ploegentijdrit dat is en natuurlijk willen we met het team het eindklassement winnen. We zijn met een aantal rensters voorin de uitslag goed begonnen.”
Ploegmaats Dunne en Koning over het spoorwegincident
Aqua Blue Sport-renners Conor Dunne en Peter Koning hebben hun kant van het verhaal verteld over het spoorwegincident in de Scheldeprijs. Dunne werd gediskwalificeerd omdat hij in de groep-Groenewegen reed door de sluitende slagbomen. Hij zegt niets gezien en gehoord te hebben, omdat hij in volle achtervolging was en zich concentreerde op het wiel van zijn voorganger om niet in de rails te rijden. Desondanks trekt hij het boetekleed aan. “Het was een fout en het spijt me, maar het was echt niet opzettelijk gedaan”, schrijft hij. Koning stopte wel op tijd voor de slagboom, maar omdat de officials het spoor ook bijster waren, kon zijn groep nooit meer terugkeren bij het voorste peloton.
Genuine mistake today and I’m sorry. In a group chasing full gas just behind the front group after a crash caused a split in bunch. We were going full gas and I did not see the railway until I was literally on it. Did not see any red lights or hear any alarm. 1/2
— Conor Dunne (@conordunnealot) 4 april 2018
At that point I was only looking at the wheel in front and concentrating on not crashing in the gutter. It was a mistake and I’m sorry, but it genuinely wasn’t done intentionally. 2/2
— Conor Dunne (@conordunnealot) 4 april 2018
That was a crazy day, the offcials lost control on the race after a red light at the trainrail, I was able to stop for the red light but the offcials didnt know quick enough what to do. So the bunch I was in, to far behind to come back. Hopefully they learn from there mistakes!
— Peter Koning (@nl_peterkoning) 4 april 2018
Waar je op doelt met de tour in 2016 gast nog even aan me voorbij. Jaartallen zijn mijn minst favoriete cijfers
Toch moet er voor dit gedoe met spoorwegovergangen wel wat te verzinnen zijn. Juist omdat het zomgevaarlijk is en je het een machinist ook niet gunt om een half peloton profrenners voor zijn trein te krijgen. Wat extra seingevers zou geen kwaad kunnen.
platteprijs - 4 april 2018 om 20:47
Misschien moet je gewoon zorgen dat je in de eerste waaier zit, dan heb je dit soort problemen niet.
Niet?
Dus als je je halve ploeg al opgesoupeerd hebt om je concurrenten eraf te rijden, die nu in een waaier zitten die inmiddels een minuut achter ligt, is het helemaal niet erg als de eerste groep voor de spoorbomen moet stoppen, waardoor de tweede groep op hun dooie gemakje de boel weer bij elkaar kan rijden?
Dat is wat kunstmatig maar dat is natuurlijk 100x beter dan zulke onverantwoorde risico's te nemen. Je kan er dus wel degelijk iets aan doen.
De oplossing is om de koers stil te leggen want het is oneerlijk. Met de huidige regel werk je ook het overtreden van die regel in de hand: het is een mogelijke diskwalificatie (Groenewegen) of kansloos op 4 minuten (Koning). De koers vervolgens weer hervatten met gelijke tijdsverschillen tussen zo veel mogelijk groepen renners, beginnend vanaf de kop. Lijkt me niet eens zo moeilijk met de huidige GPS-techniek en het aantal motoren in koers, zijn die tenminste nog eens ergens goed voor...
Als er van tevoren rekening gehouden kan worden met het feit dat er een trein stil komt te staan, heeft het geen langdurige verstoring tot gevolg. Het gebeurd geregeld dat een trein 5 a 10 minuten vertraging heeft en dat de trein daarna dan gewoon op tijd aankomt. En waar ik de trein neem, komen de treinen gewoon 15 minuten na elkaar aan
Het argument dat de hele dienstregeling dan in de war gaat is onzin. Als regelmatige treinreiziger maak ik regelmatig mee dat een trein vertraging heeft door defect materieel, wisselstoringen, machinist heeft zich ver slapen, etc. En dan ligt echt niet direct in heel het land het treinverkeer plat.