Kittel: “Zaterdag waarschijnlijk geen klassieke sprintersetappe”
donderdag 3 juli 2014 om 10:58

Kittel: “Zaterdag waarschijnlijk geen klassieke sprintersetappe”

Marcel Kittel

foto: Sirotti

Marcel Kittel won vorig seizoen de openingsetappe in de Tour de France en mocht zodoende de gele leiderstrui om zijn schouders doen. De Duitser van Giant-Shimano is op dit moment ’s werelds beste sprinter. Eenzelfde scenario als vorig jaar tijdens de eerste rit, sluit hij grotendeels uit: “Ik verwacht geen klassieke vlakke rit waarbij een groepje vertrekt en het peloton controleert”, tekent Het Laatste Nieuws op uit de mond van Kittel.

De Duitser sluit zelfs niet uit dat er geen massasprint aan te pas komt. “We krijgen meer dan tweeduizend hoogtemeters over kleine wegen op ons bord. Het zou kunnen dat we een verrassende winnaar krijgen.” Toch weet hij dat er naast Giant-Shimano nog meer ploegen zijn die er alles aan zullen doen om het toch op een pelotonsspurt aan te laten komen. “De plannen van Omega Pharma-Quick Step zijn alvast duidelijk. Zaterdag zullen onze teams bondgenoten zijn, tot vijf kilometer voor de aankomst.”

“Zonder ploeggenoten zou ik nooit winnen”
Zijn grootste concurrent de afgelopen jaren is Mark Cavendish. De voormalig wereldkampioen zal tot op het bot gemotiveerd zijn om voor zijn thuispubliek te winnen. “Cavendish is weer herenigd met Mark Renshaw in deze Tour en ik ga ervan uit dat die prima werk zal leveren. Maar ik ben er ook van overtuigd dat mijn ploegmaats niet moeten onderdoen.”

“Sprinten is namelijk teamwork“, vindt Kittel. “Zonder trein zou ik het niet kunnen. In dat geval is het immers onmogelijk om voldoende energie te sparen om de snelste jongens te verslaan.” Wanneer hij die jongens met train wél kan verslaan, weet de 26-jarige Duitser al: “Ik zie op papier zes massasprints en nog enkele twijfelgevallen. Maar het is heel moeilijk om een etappe te winnen in de Tour, dus ik zal al heel blij zijn met één ritzege. Beweren dat ik er opnieuw vier zou pakken zoals vorig jaar zou behoorlijk dom zijn.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.