Kristoff wint onrustige rit in Qatar
De vierde etappe van de Tour of Qatar 2016 heeft een zege opgeleverd voor Alexander Kristoff. De 28-jarige Noor van Katusha was in de straten van Madinat al Shamal tijdens de sprint van een middelgrote groep sneller dan Greg Van Avermaet en Jacopo Guarnieri. Edvald Boasson Hagen verliest zijn leiderstrui aan Mark Cavendish.
Na veel lekke banden in de beginfase wisten negen renners zich vlot af te scheiden van het peloton. Mark McNally (Wanty-Groupe Gobert), Artyom Zhakarov (Astana), Patrick Gretsch, Sébastien Turgot (beiden Ag2R La Mondiale), Daniel Eaton (UnitedHealthcare), Belgisch kampioen Preben Van Hecke (Topsport Vlaanderen-Baloise) Adrian Kurek (CCC Sprandi Polkowice), Thomas Koep (Stölting Service Group) en onze landgenoot Berden de Vries (Roompot Oranje Peloton) kozen het hazenpad. Hun voorsprong bedroeg nooit meer dan twee minuten en tien seconden.
Gebroken peloton zorgt voor nieuwe situatie
Ondanks dat er relatief weinig wind stond, trok BMC na de eerste tussensprint fanatiek door aan kop van het peloton. Dat brak daardoor in drie stukken, maar alle hooggeklasseerde renners maakten deel uit van de eerste achtervolgende groep op de negen vluchters. Op negentig kilometer van de streep smolten die twee groepen samen. Niet veel later sloten ook de overige groepen aan, waardoor weer vier renners hun geluk zochten middels een aanval. Van Hecke, McNally en Gretsch waren opnieuw van de partij, maar kregen dit keer alleen Jesper Asseleman (Roompot Oranje Peloton) met zich mee. Net na het ingaan van de laatste plaatselijke ronde viel het doek voor de vier.
LottoNL-Jumbo trekt waaiers
Alles leek te wijzen op een massasprint, maar schijn bedroog. Op acht kilometer van de meet reed klassementsleider Boasson Hagen lek, net op het moment dat LottoNL-Jumbo gebruikmaakte van de wind en het op de kant zette. Het peloton brak direct in twee waaiers, waar de Noorse drager van de gouden trui achter zat. Hij verloor veertig seconden, maar werkte hard om de achterstand weg te poetsen. De Nederlandse WorldTour-formatie toonde echter geen mededogen en bleef hard beuken aan kop van de eerste groep, waar ze later werden overgenomen door Katusha, Bora-Argon 18 en BMC. In de laatste kilometer kon het treintje van LottoNL-Jumbo echter geen partij bieden aan dat van Katusha, die een sterke lead-out uitrolden. Mede daardoor trok Kristoff aan het langste eind.
Tour of Qatar 2016 (2.HC)
Vierde etappe: Al Zubarah Fort – Madinat Al Shamal (189km)
1. Alexander Kristoff (Katusha) in 3u57m12s
2. Greg Van Avermaet (BMC) z.t.
3. Jacopo Guarnieri (Katusha) z.t.
4. Sam Bennett (Bora-Argon 18) z.t.
5. Mark Cavendish (Dimension Data) z.t.
6. Manuel Quinziato (BMC) z.t.
7. Viacheslav Kuznetsov (Katusha) op 6s
8. Søren Kragh Andersen (Giant-Alpecin) op 8s
9. Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo) op 9s
10. Michael Mørkøv (Katusha) z.t.
34. Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) op 45s
Volledige rituitslag
Algemeen klassement na rit 4
1. Mark Cavendish (Dimension Data) in 10u51m13s
2. Greg Van Avermaet (BMC) op 2 s
3. Manuel Quinziato (BMC) op 6s
4. Alexander Kristoff (Katusha) op 9s
5. Edvald Boasson Hagen (Dimension Data) op 19s
6. Søren Kragh Andersen (Giant-Alpecin) op 30s
7. Sam Bennett (Bora-Argon 18) op 41s
8. Sven Erik Bystrøm (Katusha) op 19s
9. Viacheslav Kuznetsov (Katusha) op 50s
10. Michael Schär (BMC) op 58s
Volledig klassement
Een katushaman laat een gat vallen op de laatste rotonde waarna v asbroek het gat niet kan dichten en hofland komt te zwemmen en achterom kijkt. Dus worden weg gereden is wel overdreven
Ze zaten imo sowieso net te ver naar achter, zo rond de 9e plek, in de laatste paar 100 meter.
Dat ze het gat niet konden dichten is nog tot daar aan toe, maar Hofland komt een paar honderd meter te vroeg alleen te zitten, omdat zijn teamgenoten werden weggereden
v asbroek moest hofland in een wiel afzetten. de katusha man die ervoor reed hield de benen stil waardoor het gat viel. Dat v asbroek het gat niet kon dichten is zuur voor hofland.
edit:
@F4L
Ik dacht een rood shirt te zien
edit:
Je hebt gelijk. Het was modolo die vlak voor de rotonde het wiel niet kon houden.
toch jammer dat van emden een paar etappes geleden die waaier had gemist. hij had nu meegestreden voor het podium, dacht ik
Dan vind ik het gewoon tactisch dom dat ze zichzelf kapot rijden in de waaier. Wat maakt het TLJ uit of de 2e groep op 15 of op 45 seconden binnenkomt. Ze hadden net als Katusha een paar man voor de leadout achter moeten houden.
Overigens was het opzetten van de waaier gewoon een sterk staaltje, maar nadat ze eenmaal een gat hadden, hadden ze het slimmer kunnen en moeten spelen
en nogmaals: stel dat ze jouw taktiek hadden gevolgd, denk je dat Hofland met een frisse supertrein cav en kristoff had geklopt? of bennett en van avermaet?
iedereen rekent zich hier in zijn fantasie een overwinning van tlj rijkt en gaat vervolgens mokken als de werkelijkheid anders is
Respect voor TLJ, Andersen, en vooral Katusha natuurlijk.
Nee, dan denk ik dat kristoff en cavendish sneller waren geweest. Maar ik vind wel dat jullie erg makkelijk over het gegeven heen stappen dat je met bijna de gehele ploeg inc 2 sprinters in een waaier met ca 25 man zit en ze niet aan sprinten toekomen
Ook in een ander type sprint kan je de sprinters toch goed afzetten. Dat lukte TLJ niet vandaag
Iets met een leertraject of misschien nog straftraining voor de eerdere gemiste waaier.
Ok, mannetje achter de hand houden was slim geweest maar denkt echt serieus iemand dat TLJ dan de etappe had gewonnen? Misschien moeten mensen een meer realistischer beeld krijgen van de verhoudingen in het peloton qua budget en de verwachtingen een beetje bijstellen.
@CeRo, Over het algemeen zijn het toch te ploegen voor het AK of voor de ritoverwinning die in de finale een rol spelen.
Jij had het beter gevonden van Ag2r als ze een waaier probeerden te trekken en vervolgens allemaal afhaakten dan dat ze iemand in de aanval sturen en zich er in de finale er niet mee bemoeien?
Jij had het beter gevonden van Ag2r als ze een waaier probeerden te trekken en vervolgens allemaal afhaakten dan dat ze iemand in de aanval sturen en zich er in de finale er niet mee bemoeien?
Niet dan!? Natuurlijk hadden AG2R en Astana een mindere koersdag dan TLJ. Dat maakt de dag van TLJ nog geen geweldige, maar geef nou gwn toe..
Zo gek is het allemaal niet en het wordt groter gemaakt dan dat het daadwerkelijk is. Kritiek geen probleem, irrealistische kritiek dat dan weer wel.
De bedoeling was dat drie man zich zouden bezighouden met de voorbereiding van de sprint, maar daar ging er iets mis. “We zijn in de finale meer bezig geweest met doorrijden nadat we het op de kant hadden gezet dan met een goede finale rijden”, zei Moreno Hofland daarover. “Uiteindelijk had ik geen treintje meer toen de sprint begon. We werden een beetje overmoedig.”
Overmoed in het heetst van de strijd. Duidelijk.