Kritiek op boetebeleid Rabobank
dinsdag 27 januari 2009 om 08:25

Kritiek op boetebeleid Rabobank

De vakbonden van profwielrenners gaan actie ondernemen tegen het boetebeleid bij Rabobank. Diverse renners zouden volgens De Telegraaf hun ongenoegen over de regels van de Rabobank-wielerploeg hebben geuit bij de internationale vakbond CPA en de Nederlandse vakbond.

Het CPA heeft de internationale wielerunie UCI gevraagd om kritisch te kijken naar het strenge beleid van Rabo. De VVBW zal op 9 februari met de advocaat van de Rabobank-wielerploegen overleggen over eventuele herziening van het boetereglement.

Eerder dit jaar reageerden de renners al kritisch aangaande het 28-puntenstelsel van de wielerploeg. Volgens Wil van Megen, advocaat van de VVBW heeft Rabobank met dit boetereglement de juridische grenzen opgezocht. Boetes voor het herhaaldelijk niet dragen van een helm op training kunnen bijvoorbeeld oplopen tot 10.000 euro. “Er worden absurde bedragen genoemd. Daarvoor hebben er ook renners bij ons aangeklopt. Dit gaat duidelijk te ver.”

Van Megen vreest ook voor willekeur bij het uitdelen van de boetes. Van kopman Oscar Freire is bekend dat hij wat vergeetachtig is en regelmatig te laat komt, zal de leiding éénduidig zijn in de handhaving van het boetebeleid? “Wanneer een renner naar de rechter stapt, is er aanzienlijke kans dat hij in het gelijk wordt gesteld. Maar welke renner, die een vast contract heeft, durft dan naar de rechter te stappen. Rabobank wil met ons om de tafel gaan zitten over een cao. Maar eerst zal er over dit reglement worden gesproken,” aldus Van Megen.

Juridisch medewerker Hetteke Frima van NLSporter, de instantie die sporters op juridisch en financieel gebied adviseert, vindt sommige regels ronduit kinderachtig: “Zo’n sporter moet je toch ook een eigen verantwoording geven. In het kader van professionalisering is het te begrijpen dat er zaken worden vastgelegd, maar men moet niet het arbeidsrecht proberen te omzeilen. Daarbij moet de sanctie in verhouding staan tot de overtreding. Ik vind dit heel ver gaan.”

KNWU-voorzitter Marcel Wintels houdt zich vooralsnog afzijdig: “Ik weet dat er onvrede bij sommige renners over dit boetereglement is, ons is echter nog niet gevraagd om een rol hierin te vervullen. Voorlopig is dit een zaak tussen werkgever en werknemers.”

Volgens Luuc Eisenga, woordvoerder van de Rabobank-wielerploegen is er met de renners op het trainingskamp in Mojacar in alle openheid over het boetereglement gesproken: “Onze rennersraad weet dan ook niets van mogelijke acties.”

Hier nogmaals een overzicht van de overtredingen en bijbehorende boetes.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.