Kruijswijk: ”Dit was een van de makkelijkere dagen”
foto: ANSA/CLAUDIO PERI
woensdag 25 mei 2016 om 18:05

Kruijswijk: ”Dit was een van de makkelijkere dagen”

Steven Kruijswijk kon vandaag enigszins genieten van zijn roze trui. Zijn leidende positie in de vlakke etappe naar Cassano d’Adda kwam geen enkele seconde in gevaar. “Het was vooral zo veel mogelijk energie sparen en klaar zijn voor de komende ritten”, zei hij na afloop tegen de NOS.

Complimenten van Valverde
“Dit was een van de makkelijkere dagen”, beaamde de rozetruidrager. “De jongens hebben me de gehele dag uit de wind gehouden. In het finale zorgden ze er bovendien voor dat ik niet tussen het geduw en getrek van de sprinters zat. Je moet in deze ritten geen gekke dingen doen en het zeker niet gaan opzoeken.” Het peloton deed het vandaag relatief rustig aan, waardoor de renner van LottoNL-Jumbo tijd had om te genieten van zijn leidende positie. “Je krijgt meer aandacht en mensen langs de kant gaan je ook steeds meer herkennen. Binnen het peloton kreeg ik ook veel complimenten. De mooiste was van Alejandro Valverde: hij zei dat hij het gisteren een mooie koers vond en dat ik heel sterk was. Dat zo’n renner zoiets zegt, ja, dan zal dat wel serieus zo zijn”, glimlacht Kruijswijk.

Olympische Spelen?
Met De Kleerhanger op pole position voor de Giro-winst, kan hij ook al een klein beetje naar voren kijken. Met het zware parcours in Rio de Janeiro, hoopt Kruijswijk er daar ook bij te zijn. Die plaatsjes zijn echter duur, omdat er met Wout Poels, Tom Dumoulin, Wilco Kelderman, Robert Gesink en mogelijk ook Bauke Mollema meer kapers op de kust zijn voor maar vier plekken. “Ook ik wil daar graag naartoe, maar dat is aan de bondscoach. Ik heb laten zien dat ik op een zwaar parcours mannen als Valverde en Vincenzo Nibali aan kan. Dus als het aan mij ligt, ben ik er tijdens de Olympische Spelen zeker bij.”

RIDE Magazine
97 Reacties
25-05-2016 18:57
@Max01 volgens mij is 4 de max voor elk land.
25-05-2016 18:58
Dit is idd wel een lastige voor Lammerts. Als Kruijswijk zegt dat hij wilt gaan, hoe gaat Lammerts dan aan 'de wielerwereld' uitleggen waarom hij de Giro-winnaar thuis laat? Succes, Johan..
25-05-2016 18:58
@US: dan moet je wat beter opletten, zeker Gesink doet dat vaak genoeg. Maar goed, als Kruijswijk wil zal hij zeker een plek krijgen. Als ik hem was zou ik alleen niet willen en als ik zijn ploegleider was zou ik het hem uit het hoofd proberen te praten: ga lekker als kopman naar de Vuelta, dan ben je op het moment van de OS wegwedstrijd ongeveer op hoogtestage.
25-05-2016 18:58
@Max01: de max is 5, we hebben inderdaad 1 iemand minder dan de 5 grootste landen. Spanje, Italië, Frankrijk, België en Colombia hebben er 1 meer.
25-05-2016 18:59
Contador is ook regelmatig om die reden geselecteerd. Ik zou echter niet zo bang zijn voor degene die het niet begrijpen en gewoon degene selecteren waar ik in augustus het meest van kan verwachten op zo'n dag.
25-05-2016 19:02
Kruijswijk moet na de Giro proberen een goed klassement in de Dauphine te rijden (zoals Kelderman twee jaar geleden geweldig uit de Giro kwam) en daarna op vakantie. Dan kan hij uitrusten en vervolgens zich voorbereiden op de Vuelta.
25-05-2016 19:06
@Hakkie2

Ga jij met je regelmatig de plank volkomen misslaande prognoses mij de les lezen ? "dan moet je wat beter opletten" . Robert rijdt als het er om gaat de laatste jaren niet meer van voren bij beklimmingen , door zijn gigantische karakter komt hij wel zeer regelmatig van voren in de uitslag , Robert geeft nooit op dat is zijn grootste verdienste. Die korte ritjes in Canada kan je onmogelijk vergelijken met wat er in Rio gaat gebeuren.
25-05-2016 19:06
Vond hem er wel moe uitzien na de streep.

Hopelijk zijn ze dat allemaal, de tijd van 2x vers bloed en elke dag epo en testosteron is duidelijk voorbij; 15 jaar geleden hadden die mannen nog gezichten als een engeltje zo gezond in de derde week.
25-05-2016 19:14
First things first: eerst maar eens de Giro winnen; daarna over Rio denken. Die zege komt overigens nu wel heel dichtbij. Kijkend naar de komende vier dagen voorzie ik eigenlijk alleen zaterdag nog potentiele problemen. Morgen is lang maar goed te doen voor een Kruijswijk in vorm (zeker met een slim tactisch plan voor steun in de slotfase), vrijdag zou deze pracht-Giro bekroond kunnen worden met etappewinst in de slotklim en zaterdag legt dan hopelijk iedereen zich neer bij het onvermijdelijke zodat het hele weekend een zegetocht kan worden...
25-05-2016 19:14
Ja, op basis van resultaten verdient hij te. Ik lees dat sommige mensen zeggen dat Mollema ook wedstrijden kan winnen. Wat zijn de laatste 3 wedstrijden die hij heeft gewonnen?
25-05-2016 19:16
Als we simpelweg kijken naar resultaten in zware eendaagse koersen, zijn Mollema en Gesink ruim favoriet boven Kruijswijk voor de Olympische wegwedstrijd. Maar ja, Kruijswijk verkrijgt wel status door zijn huidige prestaties (al zijn die niet in het eendaagse werk).
25-05-2016 19:23
Gesink heeft het voordeel dat hij gedijt bij grote hitte, en dat hij straks de Tour in de benen heeft. Hij zal heus wel een bepaald niveau halen in Rio, hij is een van de weinigen die nooit door de ondergrens zakt als hij wordt geselecteerd.

Ik zou persoonlijk gaan voor Poels, Dumoulin, Kruijswijk, Gesink. Maar dan laat je wel de meest constante heuvelrenner van Nederland thuis, dus tsja...
25-05-2016 19:33
Kruijswijk moet gewoon thuis blijven en zich richten op de Vuelta. Hoe vaak heeft hij nou een goede uitslag gereden in een eendagswedstrijd.
25-05-2016 19:41
Hoe vaak heeft Poels nou eigenlijk een goede uitslag gereden in een eendagswedstrijd voordat hij LBL won?
25-05-2016 19:42
Als hij het team bergop kan steunen is dat toch prima? Of wil je met vier kopmannen gaan?

Edit:

@ Wheely , Poels werd vorig jaar nog 8e in Plouay (WT). Nu ik wat verder terug kijk, komt Poels niet zelden voor in de top 20 van eendagskoersen. LBL was natuurlijk een dikke vette (uitschietende?) vis.
25-05-2016 19:57
Dit zou ik doen als ik bondscoach was:

Dumoulin moet in ieder geval. Voor Kruijswijk eerst maar even de komende 4 dagen afwachten. Al hij 1 of 2 etappes pakt lijkt hij een redelijke optie. Maar anders zie ik hem niet echt als kansrijk. Ik zou als bondscoach even met hem bellen volgende week en vragen wat hij wil en hoe het in zijn planning past. Lijkt mij zonde als hij de Vuelta (voorbereiding) laat lopen voor OS. Zoveel winkans heeft hij niet.

Voor alle andere kandidaten zou ik gewoon de tour afwachten. Daar zien we wel wie de sterksten zijn (en of er niet iemand een blessure oploopt)
25-05-2016 20:00
@Sebas Precies, ondersteuning bergop kan hij perfect leveren. Maar moet je de op dit moment beste klassementsrenner die je hebt willen mee nemen om te knéchten in Rio (waar we überhaupt al niet echt topfavorieten hebben), in plaats van hem zich volledig te laten richten op de Vuelta? Waar hij gewoon een enorme podium-kandidaat is (aangezien bijna alle grote klassementsrenners Tour rijden en veel ook nog Rio). Ik zou het wel weten.
25-05-2016 20:03
Poels was vorig najaar reeds sterk in een aantal eendagskoersen. Je kon daar reeds een stap in dat werk opmerken. Kruijswijk zou je mee kunnen nemen als knecht, maar volgens mij kun je dan beter gaan voor mannen met meer ervaring en een betere voorbereiding. Wat gaat Kruijswijk namelijk kunnen betekenen tegen iedereen die uit de Tour de France komt? San Sebastian laat ook ieder jaar weer zien dat het enkel voor specialisten is weggelegd om tussen de Tourgangers serieus mee te doen. Ik zie Kruijswijk liever zijn kwaliteiten optimaal benutten en een mooie Vuelta neerzetten.
25-05-2016 20:04
Simpel hoor: Dumoulin, Poels zijn zekerheden. Kruijswijk zal (mede door de Giro-prestaties) anders in het hoofd worden (zie ook E. Dekker, toen die merkte dat hij kon winnen hield het niet meer op, mentale shift) en de tegenstand schijt 7 kleuren als hij in de kopgroep zit. De vierde plek voor Kelderman, toch ook een zeer goede subtopper op tijdrit-gebied; meenemen voor de ervaring.

Gesink en Mollema rijden geen platte prijs in de echte heuvelklassiekers, wel ereplaatsen maar daar gaat het in Rio niet om. Winnaars, winnaars en... WINNAARS daar heeft Nederland behoefte aan! :)
25-05-2016 20:05
Je zou bijna gaan denken dat het een trucje is van Alejandro, maar dit was wel oprecht neem ik aan. Mooie vent die Valverde, een sluwe vos maar ook vooral een genieter denk ik. Hoelang zou hij nog doorgaan?
25-05-2016 20:07
Als je Kruijswijk meeneemt, zal ik hem iig voorafgaand aan de koers vast 3 weken rondjes laten fietsen door Rio, dan is die op het moment supreme op zn best :)
25-05-2016 20:07
Die tweede tijdrit plek lijkt me de laatste overweging na het maken van de selectie. Totaal niet relevant bij het selecteren van je vier renners.
25-05-2016 20:08
Het wordt zo idd lastig voor Gesink. Die heeft dit jaar nog helemaal niks laten zien. In zwitserland moet ie maar eens iets laten.
25-05-2016 20:10
Valverde is toch een echte klasbak hoor. Hij kon me nooit bekoren in de 'pakhazen'-tijd maar sinds zijn schorsing en de nivellering in het peloton de afgelopen jaren bljft hij ook presteren. Van januari tot september. Moet een echte liefhebber zijn, naast een overdosis (sic) talent:p

Zijn grote ego staat me niet echt aan, maar goed dat hebben eigenlijkalle toppers (de een camoufleert het beter dan de ander) ;)
25-05-2016 20:11
Johan Lammerts gaat gelukkig niet over de Vuelta en Steven geeft te kennen wel naar Rio te willen , na de Giro lekker uitbollen in de Ronde van Zwitserland ( de Dauphiné kan net iets te zwaar zijn ), korte rustpauze inlassen en er weer tegenaan , Rio is nog maar zo'n 73/74 dagen weg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.