Kruijswijk: ”Dit was een van de makkelijkere dagen”
Steven Kruijswijk kon vandaag enigszins genieten van zijn roze trui. Zijn leidende positie in de vlakke etappe naar Cassano d’Adda kwam geen enkele seconde in gevaar. “Het was vooral zo veel mogelijk energie sparen en klaar zijn voor de komende ritten”, zei hij na afloop tegen de NOS.
“Dit was een van de makkelijkere dagen”, beaamde de rozetruidrager. “De jongens hebben me de gehele dag uit de wind gehouden. In het finale zorgden ze er bovendien voor dat ik niet tussen het geduw en getrek van de sprinters zat. Je moet in deze ritten geen gekke dingen doen en het zeker niet gaan opzoeken.” Het peloton deed het vandaag relatief rustig aan, waardoor de renner van LottoNL-Jumbo tijd had om te genieten van zijn leidende positie. “Je krijgt meer aandacht en mensen langs de kant gaan je ook steeds meer herkennen. Binnen het peloton kreeg ik ook veel complimenten. De mooiste was van Alejandro Valverde: hij zei dat hij het gisteren een mooie koers vond en dat ik heel sterk was. Dat zo’n renner zoiets zegt, ja, dan zal dat wel serieus zo zijn”, glimlacht Kruijswijk.
Olympische Spelen?
Met De Kleerhanger op pole position voor de Giro-winst, kan hij ook al een klein beetje naar voren kijken. Met het zware parcours in Rio de Janeiro, hoopt Kruijswijk er daar ook bij te zijn. Die plaatsjes zijn echter duur, omdat er met Wout Poels, Tom Dumoulin, Wilco Kelderman, Robert Gesink en mogelijk ook Bauke Mollema meer kapers op de kust zijn voor maar vier plekken. “Ook ik wil daar graag naartoe, maar dat is aan de bondscoach. Ik heb laten zien dat ik op een zwaar parcours mannen als Valverde en Vincenzo Nibali aan kan. Dus als het aan mij ligt, ben ik er tijdens de Olympische Spelen zeker bij.”
Dat dus. En Kelderman niet eens noemen. Die bestaat immers niet
Allereerst heeft niemand het recht om mee te mogen. De bondscoach kiest.
Ten tweede is zijn specialiteit de derde week in een grote ronde. De wedstrijd in Rio lijkt daar totaal niet op.
Als we kijken naar het parcours zie je dat de laatste 20km vlak zijn, de kans dat een select groepje voor de overwinning sprint is mogelijk. Wie kan je dan het beste erbij hebben? Juist Mollema, ook meenemen dus. Poels ook sws meenemen als winnaar van LBL, is de enige die heeft laten zien dit seizoen eendagskoersen te kunnen winnen, kan leuk aanvallen op de laatste klim of al eerder. Wat dat betreft eens met de BC voor zover, deze 3 sws meenemen.
De laatste plek zou dan gaan tussen Kelderman, Kruijswijk en Gesink. Normaal is Gesink de beste eendagsrenner en ook een renner die zich heeft bewezen in eendagskoersen en ook nooit tegenvalt wanneer hij moet knechten. Kelderman heeft zich ook wel laten zien maar heeft nog nooit laten zien echt te kunnen winnen op een dergelijk parcours, dus zou hem thuislaten. Kruijswijk zou meekunnen op basis van het winnen van de Giro, zou ook lekker de aanval in kunnen. Maar met Poels en Dumoulin heb je al 2 mannen die lekker de aanval in kunnen, Mollema sparen voor een eventueel sprintje van een kleine groep en dan zou ik er nog 1 knecht bij pakken, en dan zou ik eerder voor Gesink gaan ondanks dat je eigenlijk niet om Steven heen kan na deze Giro, Steven heeft zich echter nog nooit laten zien in eendagskoersen dus zou hem echt niet meenemen puur omdat hij een 3 weekse ronde heeft gewonnen.
Lastige keuze zeg.
Dumoulin staat natuurlijk bovenaan de lijst vanwege de tijdrit, als grootste Nederlandse kans op een medaille. De tweede die de tijdrit rijdt maakt niet uit, wie dat ook is, op het podium gaat die niet komen.
Van Gesink, Mollema, Poels en Kruijswijk moet er dus nog eentje weg. Ondanks dat eendagswedstrijden niet Stevens specialiteit zijn verdiend hij het 100 % als hij de Giro wint. Als hij wil, dan mag hij mee, al zal hij zich er waarschijnlijk in moeten schikken om geen kopman te zijn. Als ik naar het parcours kijk lijkt me toch Mollema de beste kans hebben. Heeft in het verleden laten zien dat hij in eendagswedstrijden kort kan finishen en heeft van de hele groep toch de beste sprint. Over de vorm van de dag vandaag hebben we het dan even niet.
Poels zou ik thuislaten, heeft recent pas zijn eerste echte resultaat gereden (waarvoor hulde!) maar veel successen in eendagswedstrijden zie ik niet bij hem. Daarnaast acht ik Gesink dan toch meer geschikt in de knechtenrol.
Tijdens de wegrit Dumoulin/Gesink in de kopgroep vooruit sturen. De ander mag Mollema ondersteunen op de eerste twee keer serieus klimmen. Tijdens de tweede en derde klim kan Kruijswijk een poging doen om solo weg te rijden. Wanneer beide situaties niks uithalen kan je hopen op Mollema's aanklampcapaciteiten en zijn eindschot. Als tweede tijdrijder zou ik Kruijswijk aanwijzen.
Kruijswijk rijdt ook Vuelta, maar dan voor dagsucces en niet als klassementsman. De kans dat Kruissie nog deze vorm heeft als de OS beginnen is klein. Dumoulin en Poels zeker meenemen naar Rio. Mollema is momenteel uit beeld. Kelderman en Gesink wat mij betreft 3e en 4e man.
On: Mooi compliment van Valverde en goed teamwerk om Steven lekker uit de wind en gedrang te houden vandaag. Morgen wordt weer oppassen geblazen.
Gesink meenemen zou me verbazen. Die is het minst van de vijf en geeft daarmee ook de grootste onzekerheid. Kruijswijk zou ik ook niet zo snel doen. Die heeft zich er helemaal niet op voorbereid, wat kennelijk wel belangrijk is. Of hij de Giro wint, vind ik niet relevant.
Dumoulin is een zekerheid. En omdat er de combi is met de tijdrit, lijkt Kelderman ook een goede keuze. Op Mollema kun je altijd rekenen. Dat is een taaie klant. Het is geen winnaar, maar wie is dat wel in een eendagskoers. Poels wint LBL, maar dat is dan weer geen echte klimkoers. Een col op rijden is iets anders dan een Ardennenheuvel. Kruiswijk dan toch maar als vierde man?
Tja, misschien wel; lastig te zeggen;-) Kruijswijk moet dan wel goed ingereden zijn. In ieder geval zullen vooral twee renners die bij de beste zes horen (daar zijn de meesten het wel over eens) erg teleurgesteld zijn als zij niet gaan.
Zeiden we dat ook niet jarenlang over Luik en de Giro? Wellicht wordt dit wel het jaar waarin alles lukt voor de Nederlanders.