Kruijswijk roept op tot actie na Vuelta-val
Steven Kruijswijk heeft zijn ongenoegen geuit over zijn valpartij van gisteren. “Nu mag ik nog blij zijn dat het ‘maar’ om mijn sleutelbeen gaat, dat heelt wel weer. Dit had veel erger af kunnen lopen”, vertelt de LottoNL-Jumbo-kopman aan het Algemeen Dagblad.
Kruijswijk heeft inmiddels een steunbetuiging van de Vuelta a España-organisatie ontvangen. “Ik ben blij dat ze de fout erkennen, maar met excuses schiet ik zelf niks op. En de wielersport ook niet. Ik ben de dupe van een obstakel, dat bijna niet te missen is. En toch is het over het hoofd gezien. Dat is niet voor het eerst.”
Extra budget voor veiligheid
Als voorbeeld haalt Kruijswijk een soortgelijke val in de Ronde van het Baskenland 2015 aan, waarbij Peter Stetina zwaar ten val kwam. “Als renner moét je opletten, maar je moét er ook vanuit kunnen gaan dat de omgeving waarin je koerst veilig is. […] Blijkbaar moeten inspecties nog strikter. Dan die laatste tien kilometer maar dubbel checken, als ze dit soort dingen over het hoofd blijven zien. Dan trekken ze daar bij de UCI maar extra budget voor uit.”
"Kruijswijk knalt in Italie tegen een ijsmuur aan, natuurlijk ook de schuld van de organisatie, die hadden die muur verder weg moeten smelten."
Ieder heeft recht op een mening, hoe onnozel ook, dus waarom jij niet?
@ Robotour, ergens begrijp ik jouw punt. Maar hoe wil je het respect terug brengen in het peleton? Mag iemand met klassementsambities (al dan niet reëel) niet meer vooraan de klim beginnen als hij geen Contador of Froome heet? Moet Froome zich alleen van voren houden of mag hij nog knechten bij zich houden? Ten aanzien van jouw opmerking over dat er ook publiek had kunnen staan, dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld. Dat is roekeloos gedrag van het publiek. Dus als ik op de weg ga staan en wordt plat gereden is dat roekeloos gedrag van een chauffeur? Om het publiek tegen zichzelf te beschermen moet minimaal de laatste 3 km afgezet zijn met hekken.
Ook niet te vergelijken met die sneeuwmuur natuurlijk, dat was duidelijk een stuurfout van Kruijswijk.
Overigens hebben dranghekken in de laatste kilometers ook vaak genoeg voor hele vervelende valpartijen gezorgd, maar dat geheel terzijde. Bergop werkt dat prima, maar op een vlakke(re) aankomst vind ik het nou ook niet meteen het ei van Columbus.
Ik vind dat renners heel erg vaak het boetekleed aantrekken, ookal is dat soms discutabel. Zelden hoor je renners de schuld bij een ander zoeken bij valpartijen ("hoort erbij" "Kan gebeuren") Renners geven praktisch nooit openbaar de schuld aan de organisatie, de UCI of andere renners.
Renners laten zich maar overal overheen sturen onder het mom van niet lullen maar fietsen. Pas de laatste paar jaar is er zo nu dan sprake van enig gemor in het peloton.
Als je kijkt naar de veiligheid in andere sporten, loopt het wielrennen eeuwen achter. Wat mij betreft maakt dat de sport ook bijzonder mooi. Maar laten we a.u.b. niet net doen alsof renners watjes zijn die eerst hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat doen ze al meer dan genoeg en soms zelfs veel te veel (doorfietsen met gebroken ruggewervels, hersenschuddingen, tussen tientallen motoren/auto's door moeten vliegen, aangeraakt worden op beklimmingen, bizarre finales etc.).
Verders eens wat Scotty zegt
http://www.ciclo21.com/kruijswijk-se-estrello-contra-un-bolardo-no-senalizado/
Doe iets aan de 3 km regel (wat mij betreft maak je er een 10 km regel van), doe iets aan de miljoenen mensen op de bergen die op de weg staan (hekken aan 1 kant + entreekaartjes) doe iets aan de motoren en auto's die onverantwoordelijk de renners inhalen (deels andere routes volgen, brommertjes ipv motoren, oid) en doe iets aan kamikaze renners of onbehoorlijk gedrag met boetes, schorsingen en uiteindelijk verwijdering uit de sport.
Maar spreek het in ieder geval met IEDEREEN in de sport af!
Om dit specifieke incident met Kruijswijk nu aan te grijpen om respect voor renners onder elkaar aan het licht te stellen is misschien niet helemaal gepast. Daardoor verzandt de discussie ook veel te snel.
Ook eerder dit jaar, na Demoitie bijvoorbeeld, werden er onder anderen hier op WF, maar ook van de kenners en oud-renners, een heleboel ideeën geopperd waar voorlopig niks mee gebeurd. Ik snap dat ze na het seizoen willen evalueren, maar na bijvoorbeeld die val van Froome & Porte hadden ze ook al spoed aanpassingen kunnen maken. Dadelijk valt er weer een dode in Lombardije of raakt 3/4de van het peloton bevangen door de hitte bij het WK...
Veiligheid lijkt me dit jaar toch echt wel een prioriteit in het wielrennen.
Geen van de Favorieten;Focus
Nog al wat reacties hier van mannen die waarschijnlijk zelf nooit gekoerst hebben of zelfs op een racefiets in een groep hebben gereden.
Anders zou men niet zo vreemd reageren.
Vanuit onze hoek.
Al die onveilige situaties maken dat wielrennen ook een stuk minder leuk is om naar te kijken ! Regelmatig wordt het klassement er door beïnvloed, soms is GvA er het slachtoffer van, de volgende keer is hij er de held door.
De organisatie neemt zijn verantwoordelijk toch niet, Hoogland wacht toch ook nog op een genoeg doening. Ik zie nog steeds meer motoren dan fietsers in de meeste koersen.
Noem maar op !
Misschien moeten we een nationale niet meer kijken dag of week invoeren.
De renners verdienen er niets minder om, en misschien trekt de organisatie zich ' iets ' aan van de onnozele tv kijker die nauwelijks een idee heeft van de gevaren van het in een groep op snelheid door te smalle straatjes razen.