Kwakkelende Fabio Jakobsen geeft op in laatste wedstrijd van het seizoen
foto: Cor Vos
donderdag 17 oktober 2024 om 10:58

Kwakkelende Fabio Jakobsen geeft op in laatste wedstrijd van het seizoen

Fabio Jakobsen zal met niet veel plezier terugdenken aan zijn eerste seizoen voor Team dsm-firmenich PostNL. De Nederlandse sprinter boekte dit jaar slechts één overwinning en kwam in de meeste wedstrijden niet in het stuk voor. Zijn wielerjaar is ook in mineur geëindigd, met een opgave in de Gree-Tour of Guangxi.

Jakobsen verscheen vandaag – om voorlopig nog onduidelijke redenen – niet meer aan de start van de derde etappe van de Chinese rittenkoers. De 28-jarige Nederlander kwam in de eerste twee ritten al niet aan sprinten toe. In de openingsrit kon hij zich niet goed positioneren en kwam hij slechts als 48ste over de streep en in de tweede rit kwam hij zelfs op grote achterstand binnen.

Voor Jakobsen is het een teleurstellend einde van een teleurstellend seizoen. Tijdens de voorjaarskoersen ontbrak het hem vooral aan automatismen met zijn nieuwe ploegmaats, de Giro d’Italia werd een lijdensweg en ook de Tour de France werd geen succes.

Wat is er nu precies aan de hand met de ooit zo succesvolle sprinter? Een echte oorzaak benoemen, vindt Jakobsen lastig. “Het was alles bij elkaar. Dan mis je net een paar procenten en dat voel je in de topsport keihard. Ik denk dat het allemaal op te lossen is. Alleen, je moet er eerst achter komen wat het dan is. Ik weet het zelf wel ongeveer, maar uiteraard ook nog niet helemaal”, liet hij eind augustus weten aan WielerFlits.

“Dan wordt het samenwerken met de mensen die er verstand van hebben. Met mijn eigen gevoel en inzicht ook. En dan moet het wel goedkomen richting volgend jaar. En het is ook relatief natuurlijk. Als je vijfde en zevende kunt worden, is een eerste plaats niet heel ver weg. Uiteindelijk is sprinten het enige wat ik echt kan bij de profs, in de rest zal ik altijd een van de slechtsten zijn. Maar we willen weer winnen met dat sprinten. Dan moeten we aan alles werken.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.