•
woensdag 31 januari 2018 om 15:24
Lagutin in ziekenhuis na aanrijding op training
Sergey Lagutin ligt in het ziekenhuis, nadat hij eerder vandaag aangereden is op training. Het ongeluk gebeurde rond 14.00 uur in het Italiaanse Santa Cristina a Mezzana, waar de Russische renner van Gazprom-Rusvelo in aanraking kwam met een auto. Dat melden regionale media.
De lokale politie was als eerste ter plaatse, waarna Lagutin met de ambulance naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Santo Stefano vervoerd werd. De eerste onderzoeken zijn uitgevoerd, maar daarvan zijn de uitslagen nog niet bekend.
De 37-jarige Lagutin kwam in het verleden vijf jaar uit voor Vacansoleil-DCM. Daarna reed hij ook nog enkele seizoenen voor Katusha. In 2016 won hij een etappe in de Vuelta a España.
Uit een onderzoek bij de ANWB in NEderland bleek ook dat de meeste mensen zich op de weg stoorde aan de wielrenners.
Veelal laten ze wel wat horen (soms met een grote kreet waarbij je je al het apezure schrikt) dat ze er aankomen. Tevens zijn ze zo snel bij je dat je geen tijd hebt om op de juiste manier te reageren.
Je benoemt precies een pijnpunt. Het feit dat je als wielrenner veel sneller gaat dan de rest maakt het zo'n lastige kwestie. Als je als wielrenner binnen het bereik bent van iemands gehoor en je belt of roept dan draaien de meesten zich eerst nog even om om te kijken wat eraan komt om vervolgens in de ankers te gaan en achter degene waar ze mee fietsen aan te sluiten. Een wielrenner is dan allang aangesloten en die moet dan dus ook vol in de remmen. 1x is dat prima, maar als dat 10x gebeurd word je het wel eens zat en ik kies er dan soms liever voor om niets te roepen of bellen en er gewoon langs te rijden. Het gevolg kan dan wel zijn dat mensen schrikken wat ook weer gevaarlijk is. Het is gewoon een samenspel tussen het verkeer wat op dit moment niet goed loopt. De verschillende weggebruikers begrijpen elkaar niet.
Op een bergweg in de afdaling een wielrenner even inhalen buiten om omdat je de toegestane 70 per uur perse wil rijden ipv de 60 die ik om veiligheidsredenen naar beneden rijdt... Wielrenner of automobilist, dat maakt niets uit. Het is de persoon... Iemand die op de fiets gevaarlijk is, is dat waars ook in de auto! (Groepen daar gelaten, die zijn inderdaad zeer vervelend, maar de verkeerde reacties erop uit frustratie van vele automobilisten is net zo slecht)
Ongeacht of het toegestaan is: 60km/u is voor iemand op een fiets sowieso een oneigenlijke snelheid. Het gros van de automobilisten snapt niet dat je zo'n snelheid kunt halen, ook al is het een afdaling. Dat geeft inschattingsproblemen. Je hebt dan als fietser wellicht geen schuld, maar je bent wel degelijk (deel van) de oorzaak.
Ligt er natuurlijk enigzins aan waar je fietst... hier in de bergen is 60 toch echt niet abnormaal
Het gaat er niet om of het normaal 'is'. Het gaat erom of hoe de beleving ervan is door andere verkeersdeelnemers.
Ik maak het mee op de dijk. Het gaat dan niet om buitensporige snelheden, laten we zeggen 35-40; 'echt niet abnormaal', in jouw termen. Met name bejaarde automobilisten hebben dan de neiging om me af te snijden. Niet omdat ze dat doelbewust doen of me over het hoofd zien, maar omdat ze niet kunnen inschatten dat het verschil tussen hun eigen snelheid met de auto en die van mij op de fiets zo klein is. Heb ik schuld? Nee. Heeft de auto schuld? Ja. Maar het totaalplaatje is genuanceerder.
Dat is natuurlijk onzin. Je wordt geleerd om in je spiegels te kijken voor je opzij komt. Bovendien maak je de inschatting aan de hand van hoe snel je iemand van achteren nadert. Als je dan opzij komt omdat je gewend bent dat fietsers 20 km/h rijden ben je gewoon fout bezig. Daar kan de fietser in kwestie niets aan doen.
Fijn dat mensen willen trainen en vooral doen, maar zoek een leuk parcours niet al te druk, het liefst met fietspaden.
Maar als je in het centrum met de fiets 40 km/h gaat rijden dan gaan er geheid ongelukken gebeuren.
Wat heb je aan die vaststelling als het verkeerd afloopt? Er zijn legio situaties waarin je maar beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Als je daar een juiste afweging in maakt, blijft er heus genoeg te genieten over voor de fietser.
Als je van je fiets wordt gereden heb je er in die zin natuurlijk niet aan, maar om het dan af te doen als ongenuanceerd om de fietser niet als oorzaak te zien gaat mij te ver. Hoe kan je volgens jou het zekere voor het onzekere nemen?
Dus als jij zoals xistnc over een dijk fietst zit je constant achterstevoren op je fiets om te kijken of er een auto aankomt? Om vervolgens te remmen tot een snelheid van iets boven de 20 km/h?
Het gaat erom dat je erop voorbereid bent dat áls je wordt ingehaald, het best mogelijk is dat betreffende automobilist jouw snelheid niet goed inschat. En als dat inderdaad gebeurt, dat dit net zo goed inherent is aan je eigen oneigenlijke snelheid als aan de foute inschatting van de automobilist. Daar hoef je in het algemeen niet voor om te kijken en ook niet voor af te remmen. Het kan wel helpen als je geen oortjes in hebt, want dan kun je een auto horen aankomen.
Hoe kan je volgens jou het zekere voor het onzekere nemen?
Dat verschilt per situatie. Geen oortjes kan al helpen. En het kan bijvoorbeeld ook geen kwaad om er in een afdaling op voorbereid te zijn, dat uit elke oprit een auto kan komen. Of je dat vertaalt naar al dan niet afremmen, kun je van de situatie laten afhangen. Het gaat vooral om het bewustzijn.
Uiteraard moet je als fietser bedacht zijn op dit soort zaken en zo veilig mogelijk rondfietsen. De zaken die jij noemt daar ben ik het helemaal mee eens. Je voorkomt daar echter niet mee dat je van de fiets gereden wordt door een automobilist die blijkbaar niet in staat is een goede inschatting te maken. Zoals ik al eerder aangaf is het een samenspel, en het wordt alleen opgelost als alle deelnemers elkaar begrijpen. Dit geldt overigens ook voor scooters op het fietspad, dat is ook iets wat simpelweg niet werkt.