Lampre-Merida praat met Bahrein-project
Mogelijk verdwijnt het enige Italiaanse WorldTour-team. Lampre-Merida-teammanager Brent Copeland heeft namelijk een gesprek gevoerd om te horen wat het Bahrein-project hem te bieden had. Volgens Cyclingnews is de delegatie uit het Midden-Oosten nog met meer ploegen in gesprek.
Namens het Bahrein-project doet de Sloveen Milan Eržen het woord, een oud-renner. Hij is bovendien de manager van onder andere Matej Mohoric, die bij Lampre-Merida rijdt. Copeland stond open voor zijn verhaal, maar van een samenwerking is nog geen sprake. “Milan is inderdaad bij mij en Giuseppe Saronni (algeheel manager, red.) geweest en heeft zijn project aan ons uitgelegd. We hebben samen gezeten en naar hem geluisterd. Dat is hoe het nu staat”, stelt Copeland. Lampre-Merida is een interessante optie, omdat het team al op poten staat. Bovendien staan er voor 2017 pas veertien renners onder contract, waardoor er ruimte is voor nog eens zestien nieuwe renners. Kopmannen Diego Ulissi en Rui Costa hebben een aflopend contract. Door de komst van neoprofs Simone Consonni, Edward Ravasi en Filippo Ganna mag de selectie van Lampre-Merida volgend seizoen het maximale aantal van dertig renners hebben.
Op zoek naar een nieuwe klassementsrenner
Copeland laat aan het Engelstalige medium wel weten dat zijn ploeg op zoek is naar een nieuwe kopman voor het werk in de grote rondes. Zo zingt sinds kort de naam van Alberto Contador rond de ploeg. “Er is in het verleden wel eens contact geweest, maar wie zou hem nu niet willen? Wij zijn op zoek naar een nieuwe ronderenner en Alberto is één van de weinigen zonder contract voor komend seizoen. Dus dat kan interessant zijn voor ons. We kunnen hem in ieder geval betalen”, stelt Copeland. “Veel hangt af wie we aan boord houden, omdat de contracten van Ulissi en Costa ook aflopen. Rui is een renner met grote kwaliteiten, maar we hebben hem gehaald voor het klassement in de Tour de France. De laatste twee jaar toonde aan dat misschien daar zijn toekomst niet ligt. Hem aan boord houden én een klassementsrenner aantrekken zou de ideale wereld zijn, maar dan moeten we wel naar het budget kijken.” Of de deal met het Bahrein-project doorgaat, is dus nog maar zeer de vraag. Zo voerde Eržen onder meer ook gesprekken met Tinkoff en fietsenleverancier Bianchi.
De licentie van IAM of Tinkoff opkopen lijkt me een veel logischere optie, en zou beter zijn voor het wielrennen. Op deze manier gaan er nog veel meer renners op straat komen te staan.