Lappartient: “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”
David Lappartient heeft zich in L’Equipe uitgelaten over de status van het vrouwenwielrennen. Nu de voorjaarsklassiekers elkaar in volle gang opvolgen, komt de vraag op wanneer er een Parijs-Roubaix voor vrouwen komt. “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”, zegt de UCI-voorzitter. “Ik droom van een Parijs-Roubaix Feminine.”
Nederlandse wielrensters hebben eerder al laten weten positief te staan tegenover een vrouwenversie van Parijs-Roubaix. Ellen van Dijk gaf recent aan WielerFlits aan te dromen van de Helleklassieker. “Uiteindelijk hoop ik dat Parijs-Roubaix op de kalender verschijnt en dat ik dat nog mee mag maken”, vertelde de 31-jarige hardrijdster, al voegde ze er aan toe dat het nu niet aan de orde was. Anna van der Breggen, Marianne Vos, Annemiek van Vleuten, Amy Pieters en Floortje Mackaij lieten lieten vorig jaar weten enthousiast te zijn. ASO-voorzitter Christian Prudhomme gaf aan te twijfelen.
Meer erkenning en beter betaald
Lappartient vindt dat het vrouwenwielrennen meer verdient dan ze nu krijgen. “De Women’s World Tour is doorontwikkeld, maar de ploegen hebben niet de selecties om daar te rijden”, zegt de Fransman, die daarbij reageert op enkele overlappende rittenkoersen op de kalender. “Ik wil dat ze meer erkend worden en beter betaald krijgen. We hebben een betere tv-registratie nodig en er is geen equivalent van de Tour de France. We hebben een rittenkoers nodig die wereldwijd uitgezonden wordt.”
De ASO organiseert de laatste jaren La Course in de laatste week van de Tour de France, maar als rittenkoers is de Giro Rosa de grootste binnen het vrouwenpeloton. Die wordt vanaf dit jaar ook live in beeld gebracht.
‘Status vrouwen is onacceptabel‘
Een minimum salaris van wielrensters bij UCI-ploegen is er niet. Dat vindt de UCI-voorzitter niet kunnen. “Hun status is onacceptabel. Tweederde verdient minder dan €10.000 euro per jaar. Het probleem van het vrouwenwielrennen is dat de basis van de piramide niet breed genoeg is. We moeten de deelname van het aantal mensen verder ontwikkelen”, zegt Lappartient, die ook de hand in eigen boezem steekt en maatregelen aankondigt. “Zelfs ons eigen bestuur doet het niet goed. Slechts één vrouw was verkozen in onze zeventien leden tellende commissie. Dat moet veranderen door onze regels aan te passen.”
Met de uitspraak dat er geen equivalent van de tour is, doet hij overigens de Giro Donna echt veel te kort, want dit is momenteel wel degelijk de tour voor vrouwen, hij heeft alleen niet de naam en media aandacht wie hij verdient maar dit is wel degelijk het hoogst haalbare voor een vrouwelijke ronde renster (oftewel de tour voor vrouwen).
Het andere punt van kritiek dat niet alle wedstrijden een vrouwen variant moeten ivm capaciteit denk ik over: op korte termijn is dat een issue. Je zou kunnen beginnen met alle monumenten en grote rondes inderdaad en alle nieuwe wt wedstrijden.
Vervolgens is wel de vraag (ben ik met je eens) hoe we dit gaan realiseren en op welke termijn. Kan kort of lang zijn maar ik weet wel dat elke sport naar een volwaardige vrouwentak gaat. Behalve korfbal dan
Je moet het niet verplichten. Waar het kan en gewenst is meteen doen maar voor de rest is het juist leuk dat het vrouwencircuit nieuwe mogelijkheden, eendaagsen en zelfs grote rondes opzoekt. Prima toch om bijvoorbeeld een nieuwe 2weken-koers in bijv de USA op te zetten die gaat gelden als een tdf voor vrouwen ? Waarom moet men per se in de slipstream van de mannen terechtkomen ?
Er zijn talloze andere sporten waar dat ook zo is. Wat dat betreft is wielrennen geen uitzondering.
Het is natuurlijk super erg dat die vrouwen zo onderbetaald krijgen, maar je zult er eerst een volwassen sport van moeten maken, waardoor het de moeite waard is voor sponsoren en organisatoren om hele flinke investeringen te doen. Je moet zoiets nooit opdringen.
Daarbij is ook gewoon heel belangrijk om mee te nemen dat het wielrennen voor mannen al meer dan 100 jaar historie heeft, en dat zorgt ervoor dat bepaalde monumenten en grote rondes op voorhand vaak al een heroïsche laag hebben. Je kunt niet verwachten dat het vrouwenwielrennen, wat gewoon nog in kinderschoenen staat, daar zomaar even naast geplaatst gaat worden.
http://www.wielerflits.nl/nieuws/337627/scheldeprijs-blijft-achter-zonder-vrouwenkoers.html
Verder vind ik het plan opzich goed. Maar je moet inderdaad gaan oppassen met conflicten tussen bestaande koersen en nieuwe koersen. Als je een Scheldeprijs en Parijs-Roubaix gaat organiseren op dezelfde data als de mannenkoers dan gaat dat ten koste van de Healthy Ageing Tour en dat zou ook gewoon jammer zijn want dat is toch een redelijk gevestigde koers. Volgens mij zei Anna van der Breggen laatst ook zoiets dat nieuwe koersen en uitbreiding van de kalender mooi is maar niet tegen elke prijs.
Waar het dan weer niet handig voor is, zijn de koersen die bij de vrouwen al een vaste traditie hebben gekregen en bij de mannen niet bestaan. Dus geen conflicten in kalender creëren en op juiste plekken vrouwenkoersen dan gaan inpassen. Qua prestige zullen de vrouwen dat ook toejuichen.
Verder is het geen probleem dat er nu weinig/minder interesse voor vrouwenkoersen is. Met een juiste push zal door de jaren heen vanzelf iets kunnen ontstaan als bij schaatsen. Vrouwenschaatsen is nauwelijks een ondergeschoven kindje tov mannenschaatsen bv. Met dergelijke initiatieven kan die weg omhoog gevonden worden.
Een steuntje in de rug is mooi maar je kunt bepaalde zaken niet afdwingen, rensters mogen wat mij betreft meer verdienen maar daar moet dan wel sponsor budget voor zijn, vd Breggen verdient een fractie van wat Froome verdient. Logisch, dat heeft allemaal met exposure te maken.
Vrouwen wielrennen zit zeker in de lift, veel jonge meisjes/dames gaan fietsen ook wedstrijden maar uiteindelijk bepaalt de markt (sponsors, TV geld/aandacht en organisatoren) wat mogelijk is met name financieel.