Lappartient: “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”
foto: Sirotti
donderdag 12 april 2018 om 09:23

Lappartient: “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”

David Lappartient heeft zich in L’Equipe uitgelaten over de status van het vrouwenwielrennen. Nu de voorjaarsklassiekers elkaar in volle gang opvolgen, komt de vraag op wanneer er een Parijs-Roubaix voor vrouwen komt. “Ik wil dat elke organisatie een mannen- en vrouwenkoers heeft”, zegt de UCI-voorzitter. “Ik droom van een Parijs-Roubaix Feminine.”

Nederlandse wielrensters hebben eerder al laten weten positief te staan tegenover een vrouwenversie van Parijs-Roubaix. Ellen van Dijk gaf recent aan WielerFlits aan te dromen van de Helleklassieker. “Uiteindelijk hoop ik dat Parijs-Roubaix op de kalender verschijnt en dat ik dat nog mee mag maken”, vertelde de 31-jarige hardrijdster, al voegde ze er aan toe dat het nu niet aan de orde was. Anna van der Breggen, Marianne Vos, Annemiek van Vleuten, Amy Pieters en Floortje Mackaij lieten lieten vorig jaar weten enthousiast te zijn. ASO-voorzitter Christian Prudhomme gaf aan te twijfelen.

Meer erkenning en beter betaald
Lappartient vindt dat het vrouwenwielrennen meer verdient dan ze nu krijgen. “De Women’s World Tour is doorontwikkeld, maar de ploegen hebben niet de selecties om daar te rijden”, zegt de Fransman, die daarbij reageert op enkele overlappende rittenkoersen op de kalender. “Ik wil dat ze meer erkend worden en beter betaald krijgen. We hebben een betere tv-registratie nodig en er is geen equivalent van de Tour de France. We hebben een rittenkoers nodig die wereldwijd uitgezonden wordt.”

De ASO organiseert de laatste jaren La Course in de laatste week van de Tour de France, maar als rittenkoers is de Giro Rosa de grootste binnen het vrouwenpeloton. Die wordt vanaf dit jaar ook live in beeld gebracht.

‘Status vrouwen is onacceptabel
Een minimum salaris van wielrensters bij UCI-ploegen is er niet. Dat vindt de UCI-voorzitter niet kunnen. “Hun status is onacceptabel. Tweederde verdient minder dan €10.000 euro per jaar. Het probleem van het vrouwenwielrennen is dat de basis van de piramide niet breed genoeg is. We moeten de deelname van het aantal mensen verder ontwikkelen”, zegt Lappartient, die ook de hand in eigen boezem steekt en maatregelen aankondigt. “Zelfs ons eigen bestuur doet het niet goed. Slechts één vrouw was verkozen in onze zeventien leden tellende commissie. Dat moet veranderen door onze regels aan te passen.”

RIDE Magazine
34 Reacties
12-04-2018 12:17
Col du Bramont er hoeft geen markt voor te zijn, je kan ook een markt creëren. Dat is al bewezen dat het effectief kan zijn door bv Maleisië. Een overkoepelende, gezaghebbende organisatie kan de markt beïnvloeden met de juiste middelen. Bij dat laatste zit 'm de crux, als het een leuk plan is waar verder dan geen zorg en aandacht aan wordt besteed dan gaan de economische wetten gelden die jij benoemt. Daarbij is de vrouwenkoers een ondergeschoven kindje dat dan wellicht amper groei door zal maken vanwege de huidige marktsituatie.
12-04-2018 12:28
@RV
Liefst sowieso niet op dezelfde zender, niets zo erg als die constante onderbrekingen.
12-04-2018 12:58
@kleomantre
Zolang het kwaliteitsverschil tussen de vrouwen (smalle top) maar ook het verschil met de mannen zo groot is, zal de markt voor het vrouwenwielrennen niet groeien.
12-04-2018 13:18
Verschil met de mannen is niet interessant. Wel het onderlinge verschil, nu is er nog iets teveel klasse verschil en dat kijkt minder goed weg.
12-04-2018 13:24
Ik vind het altijd een beetje onzin om 'het verschil in niveau met de mannen' als argument aan te dragen. Het gaat er echt niet om dat je ze sneller ziet fietsen maar gewoon om de koers die gereden wordt. In dat opzicht is een achteruitgaande en met wheely winnende vdBreggen net zo funest als een (bijna, bijna, bijna) totaal de concurrentie verpulverende MvdP in het veld ...
12-04-2018 13:40
Dan moet je beide koersen ook even serieus nemen. Niet een Tour de France voor de mannen en 60 kilometer door Parijs voor de vrouwen. En eigenlijks ook niet een Giro van een weekje...

Persoonlijk ben ik er eigenlijk voorstander van de vrouwen hun eigen klassiekers te laten hebben. Waarom kan de Ronde van Drenthe niet de topklassieker bij de dames zijn? en waarom kunnen zij niet hun Grand Tour idd in de VS rijden?

Als je het ecomomisch wilt aanpakken, zouden de vrouwen, ca. Een half uur achter de mannen, exact hetzelfde parcours moeten rijden. Misschien iets verderop starten, maar maak gebruik van de vrijwilligers, publiek en het materieel dat je al uit hebt staan.
12-04-2018 14:21
Nee, je kunt vrouwen niet precies hetzelfde parcours voorschotelen als de mannen en de reden daarvoor is biologisch. Ze moeten OF ervoor rijden OF eigen koersen hebben.
12-04-2018 14:35
Pogingen de balans tussen geslachten gelijk te trekken nemen alleen maar zelfbeschikkingsrecht af van de vrouwen, die al op een lagere machtspositie zitten. Totdat vrouwen hun eigen wielerunie hebben, die grotendeels bevolkt wordt door vrouwen, ondermijnt de UCI ook alleen hun eigen belangen. Organisaties zitten niet op te wachten op extra kosten, en er is veel meer mannelijke doorstroom qua personeel. Ook is het grootste deel van de vrijwilligers die nodig zijn voor deze koersen man. Dat verander je niet door deze symboolpolitiek.
12-04-2018 22:20
Verplichten van bovenaf heeft weinig zin; stimuleren lijkt me beter. Met name om Roubaix en de Tour. Het opgaan van Pajot Hills in Brabantse Pijl lijkt me ook toepasbaar bij MSR en Binda (zijn nu al in zelfde weekend). Een minimumsalaris zou nu de eerste prioriteit moeten zijn.
Kijk(cijf)ers zijn er in ieder geval genoeg! Zie maar hoe populair de Britse Women's Tour is of naar de cijfers van Sporza:
253.241 Driedaagse (m) op woensdag
234.545 Driedaagse (v) op donderdag
412.073 Gent-Wevelgem (v) op zondag
698.478 Gent-Wevelgem (m) op zondag

Om te reageren moet je ingelogd zijn.