donderdag 1 maart 2018 om 11:45
Lappartient pleit voor inkorten Giro en Vuelta
David Lappartient is een voorstander van het inkorten van de Giro d’Italia en de Vuelta a España van drie naar twee weken. Dat vertelt de voorzitter van de UCI aan de Italiaanse krant La Stampa.
De Fransman wil de twee grote rondes inkorten tot zeventien ritten. De Tour de France kan wat hem betreft wel drie weken blijven duren. “Het is een evenement dat wereldwijd aanspreekt en de belangrijkste wielerwedstrijd op de kalender. De Giro en de Vuelta kunnen een wedstrijd hebben die niet langer is dan zeventien dagen, met drie weekenden”, rekent hij uit. “We zullen dit bespreken, zonder iemand iets op te dringen. We zullen de wens van de organisatoren respecteren.” Eerder deze maand vertelde Lappartient nog aan het Spaanse Ciclo21 geen reductie van de grote rondes te willen forceren.
Daarnaast plaatste de voorzitter van de internationale wielerunie een kritische kanttekening bij de globalisering van de sport. “Met 37 UCI World Tour-races op vier continenten, denk ik dat we te ver zijn doorgeschoten. Globalisering is prima, maar je moet niet overdrijven. De wielersport moet vertrouwen op zijn roots, die zich in Europa bevinden”
Dat betekent dat we op termijn een heel ander soort eindwinnaar gaan krijgen. De kern van van het duursporten wordt aangetast. Als mensen graag de Simon Spilaks van deze wereld als eindwinnaar willen zien, omdat ze de aandachtsspanne van een goudvis hebben en daarom geen "saaie" etappes willen zien prima. Mij lijkt het niets.
Het is allemaal al zo makkelijk geworden in vergelijking met vroeger en als deze tendens zich voortzet, dan zal het heroische element alleen maar verder afkalven. Juist wat deze sport zo speciaal en spectaculair maakt. Een alpenrit met 1500 of 2500km in je benen maakt een heel groot verschil. Als mensen graag willen dat een groep van 30 renners gezamenlijk boven op een berg aankomt, dan moet je idd zorgen dat er minder ritten zijn.
Ieder zijn meug.
Aan de Tour kan je om commerciële redenen sowieso niet komen, maar het is een schande om de Vuelta in dezelfde adem te noemen als de Giro.
Hij moet als UCI voorzitter de organisaties ondersteunen en een kader creeeren waarin de organisaties kunnen werken om zo dan weer de fans te dienen. Wij zitten hier niet op te wachten. Het inkorten van grote rondes is de meeste inspiratieloze oplossing die er is. Dat mensen daarover moeten vergaderen is toch een farce. Het is eigenlijk hoogtijd dat er eens een coup gepleegd word op die middeleeuwse organisatie.
Baskenland, catalonie en zo staan ze natuurlijk rijen dik langs het parcours. Ook troosteloos hoor.
Wat ken mij het verrotten of er nu 10.000 mensen of 3 kamelen langs de weg staan. Ik wil gewoon een mooie wedstrijd zien.
Kritiek op zijn ideeën daar ga ik in mee maar wees wat genuanceerder over hem zelf....
Je wil evolueren naar een model waarin de beste renners tegen elkaar strijden. Om dat te halen is er een duidelijke hiërarchie nodig tussen wedstrijden (voorbereidingswedstrijden vs. om de knikkers / wie is er gebaat met een dauphinee waarin 90% van het peloton de tour ligt voor te bereiden). Hierdoor dient de WT net ingekrimpt te worden, maar kan je lekker mondiaal gaan doen waar het lekker koersen is (californie, australie, de woestijn, argentinie ...). Kan je zo een mooi uitgebalanceerde WT-kalender maken.
Laat de WT-koersen dan ook de grootste inkomsten en prijzen genereren, en laat de omloop het nieuwsblad en consoorten een leuk regionaal koersje blijven.
Het is radicaal want veel wedstrijden zullen niet overleven, maar net dat heeft het wielrennen nodig: minder wedstrijden met grote belangen, waardoor grote renners verplicht worden daar te presteren.
(andere vb'en: mountainbike met 6 wereldbekers, champions league voetbal, 4 grand slams in het tennis, enz enz enz, steeds wedstrijden waar alle beste van de wereld tegen mekaar opnemen)
-Een E3 prijs en een dauphine zijn juist heel leuk om te zien wie er gaat staan in de Ronde en resp. de Tour.
-ploegen die champions league spelen zoals bv. Manchester City zitten vaak ook nog eens in 2 bekertoernooien + de competitie. De voetballiefhebbers zijn heel blij met al die wedstrijden op tv.
-de omloop is WT omdat het juist veel genereerd.
-wie gaat die kosten van die wereldreisjes die jij in petto hebt betalen? Logistiek is dat de moeite niet eens waard. De historie van wedstrijden maakt ze juist zo spannend om naar te kijken. Wie gaat er op "die plek" iets wagen...
-strijden de beste renners nu niet tegen elkaar misschien? Dat doen ze in de lente, in de zomer en soms ook nog op het WK.
- voorlopig is er een concentratie van top klassementsrenners in de Tour maar er kan nog zoveel gebeuren. Vorig jaar was de bezetting mooi verdeeld. Dat heb helemaal niks te maken met de duur van een grote ronde. Dat je die gasten 2x 17 en 1x 21 dagen wil laten rijden en voor de rest niks in een seizoen vind ik ook nu niet direct iets om naar uit te kijken.
Zijn volgende voorstellen: de cross doen we voortaan op driewielers, in geval van regen steun wieltjes verplicht, klassiekers rijden we alleen nog maar in Frankrijk en Virenque en Jalabert gaan de UCI antidoping commissie leiden
Vive la France!
Een Giro van twee weken, wie bedenkt zoiets.