Lars Boom gaat definitief van start in Tour de France
Foto: Marcel Koch
zaterdag 4 juli 2015 om 10:19

Lars Boom gaat definitief van start in Tour de France

Lars Boom gaat vandaag gewoon van start in de Tour de France. De MPCC heeft Astana gevraagd om de renner vanwege te lage cortisolwaarden uit koers te houden, maar de ploeg werkt daar niet mee. Dat zegt ploegbaas Alexander Vinokourov tegenover diverse media.

In de regels van de MPCC, de vereniging voor een geloofwaardig wielrennen, staat dat een renner met te lage cortisolwaarden acht dagen aan de kant moet blijven, omdat dit kan duiden op een verminderde gezondheid. Dit is geen verplichting van de UCI: de MPCC-leden hebben dit onderling vrijwillig afgesproken. Astana stapt hoogstwaarschijnlijk uit deze vereniging.

De ploeg wilde in eerste instantie Alessandro Vanotti als vervanger oproepen voor Boom, maar dat bleek niet mogelijk. De deadline voor het inschrijven van renners is vrijdag om 10:30 uur verlopen.

Boom begint vandaag om 16:55 aan zijn tijdrit in Utrecht.

RIDE Magazine
79 Reacties
04-07-2015 10:49
Bravio +1
04-07-2015 10:50
@ bravio

Heb jij ooit een voetballer gezien die in drie weken 3360 kilometer moet fietsen? Domme vergelijking en totaal niet relevant voor deze discussie.

Nogmaals, die tests zijn er niet voor niets en de ploegen die zich bij MPCC aansloten hebben zelf hierover meegedacht, en toegezegd zich eraan te houden. F*cking waardeloos dus, dit.
04-07-2015 10:52
@ blanco
Mee eens hoor, maar het alternatief is dat hij dus niet fit is. Waarom zou je dan starten? Waarom zou Vino je dan opstellen?
04-07-2015 10:52
edit redactie: ontopic svp
04-07-2015 10:54
Offtopic: wegwezen met die eindeloze vragen over die spelletjes. Bedenk het zelf eens of ga naar het topic dat daarvoor gemaakt is.
04-07-2015 10:56
Je gaat een aandelenhandelaar toch ook niet een week thuis zetten als hij 10.000 euro op zijn rekening erbij heeft gekregen. Dat onderzoek je en als blijkt dat hij een overtreding heeft begaan wordt hij ontslagen. Alleen renners uitsluiten die gepakt zijn op dopinggebruik... niet heiliger zijn dan de paus !!
04-07-2015 10:56
Mooi nieuws, alsnog naar Utrecht en daar zie ik je schitteren Boom! Andere ploegen houden zich er ook niet aan en de MPCC is gewoon flut.
04-07-2015 10:57
dacht eerst dat ie een rabobank-petje op had op die foto met de blauw en oranje...
04-07-2015 10:57
Lyndalid, blij om te lezen dat jij denkt dat jungels hoger eindigt. Bedankt!
04-07-2015 10:58
Yes! :)
04-07-2015 10:58
mooi, nu dan maar ook gelijk winnen en in het geel!
04-07-2015 10:59
@ pinarello

Huh? Reken maar dat iemand die van fraude wordt verdacht tijdens een onderzoek op non-actief wordt gezet! Hoe kom je erbij dat dat niet zo zou zijn? Niet alleen bij aandelenhandelaars, in elke beroepstak. Dus roomser dan de Paus? Ik denk eerder dat hier het tegenovergestelde zou gelden.. Los van het feit dat het afspraken zijn waaraan je je dient te houden als je bij zo'n beweging gaat.
04-07-2015 11:00
@Hessel
Ben je zeker? Ik lees er juist uit dat Linda beweert dat Kelderman de snellere tijdrijder is... toch nog maar een keertje vragen denk!
04-07-2015 11:00
@lyndalid... huh? wordt Lars Boom nu ook al verdacht van fraude... ?? ik dacht dat ie voor zijn gezondheid werd uitgesloten ?
04-07-2015 11:05
Je leest dat te lage cortisolwaarden kunnen duiden op een verminderde gezondheid, maar ook op het gebruik van cortisonen. Geen idee hoe groot de kans is dat het hier gaat om dopingpraktijken, maar de suggestie om eerder te testen zodat een ploeg een vervanger kan inzetten, vind ik geen goed idee.
04-07-2015 11:06
heel dubbel gevoel hierbij.

aan de ene kant: als je vrijwillig lid bent geworden dien je je gewoon aan de afgesproken regels houden. Hoe vervelend dit ook kaan zijn.

aan de andere kant: waarom zou je een renner thuis houden waar misschien niks mee aan de hand is. de test is niet goed dus waarom voor de belangrijkste koers iemand thuis houden.

Mochten ze een nu ineens een vervanger mogen laten starten dan mogen ze Lotto - Jumbo wel compenseren omdat zij dat niet mochten tijdens de Giro.
04-07-2015 11:07
Laat ik dat maar niet doen wceendt haha,
Kan iemand mij dan de link sturen van de site waar zulken dingen besproken worden?
04-07-2015 11:07
@pinarello: De ploegen die lid zijn van de mpcc hebben samen afgesproken dat een renner niet start als de cortisol waarde te laag is. Dan had Astana daar direct tegen moeten protesteren en niet pas als het hen overkomt. Dus het gaat niet om een wettelijke overtreding oid, dat is niet relevant, het is gewoon een eigen bedachte afspraak door de MPCC. Het is een beetje hetzelfde als een voetbalclub (om die vergelijking erin te houden) een speler voor een wedstrijd aan de kant houdt omdat hij tegen de clubafspraken in toch op stap is gegaan of veel te laat op training verschijnt oid.

@hesselajax: boven aan de pagina op 'wielerforum' klikken.
04-07-2015 11:08
De UCI gaat in ieder geval deze Tour gericht controleren ook in de nacht.
04-07-2015 11:08
Quote:
En inderdaad toen TLJ met Bennett dit voor de kiezen kreeg was een ruime meerderheid het eens met TLJ om eruit te stappen, nu gebeurd het Astana en dan is het opeens niet normaal ? Hou toch op !

Hou zelf op. Er is echt een heel groot verschil met hoe TLJ dit heeft aangepakt. Bennett is namelijk niet gestart... Dit is weer een geval, het komt mij niet uit dus ik stop. Bij TLJ is het "we zijn het er niet mee eens"
04-07-2015 11:08
Oftewel is Boom zo ziek en moe dat hij wel buiten tijd zal binnenkomen of het is het gevolg van doping. In ieder geval nooit meer voor Nederland uitkomen wegens te grote kans op uitsluiting.
04-07-2015 11:18
Begrijp de logica van Astana niet meteen. Als ze nu meteen hadden gezegd "fuck it, hij start, deal with it", vooruit dan maar.

Maar ze proberen hem eerst te vervangen, waarmee ze eigenlijk zelf suggereren dat ze ook vinden dat hij niet aan de start hoort. Elk argument dat ze nu nog gaan inbrengen tegen die cortisol-tests, kan je zo wegwuiven.
04-07-2015 11:18
Man man man, wie geeft die Vino toch een keer een pomper tegen zijn kaak. De wielersport is er zó erg bij gebaat als dit gedrocht opsodemietert! Buigt weer alles om voor eigenbelang, en heeft volkomen lak aan wat de buitenwereld, en de wielerwereld zelf, denkt en nodig heeft. Echt misselijkmakend die vent.

Als ze nou zouden aantonen dat die test niet correct was, door middel van een hertest, dan zou er geen probleem zijn. Maar nee, dit is gewoon schijt hebben aan alles en iedereen. Echt wat de sport kan gebruiken zo vlak voor het mooiste wielerevenement ter wereld.
04-07-2015 11:19
Diegenen die zeggen dat Astana gelijk heeft om nu de richtlijnen van het MPCC te negeren en er zelfs uit te stappen, gebruiken een logica die enkel en alleen geaccepteerd kan worden met oogkleppen op. LottoNL heeft nog maar net serieus gesteigerd tegen deze regel en het bewuste artikel was dus brandend actueel en algemeen bekend bij alle ploegen. Als een ploeg niet akkoord ging met de regel, kon ze simpelweg samen met LottoNL uit het MPCC gestapt zijn, niet op het moment dat het even tegenzit bij jezelf.

Je kan het feit dat ploegen het MPCC misbruiken zolang het hen uitkomt niet goedpraten. Dat is plat opportunisme en pure lafheid.
04-07-2015 11:20
Ben het met LyndaLid eens. De ploegen stemmen in met MPCC. Dan moet je nu niet moeilijk gaan doen. Dit slaat nergens op dat Boom mag starten, ondanks het feit dat ik blij ben dat hij toch meedoet.
Ik vraag me overigens af wat er was gebeurd als het een renner was geweest die minder interresant was geweest.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.