Lars Boom had conflictje met Astana na voorjaarsklassiekers
foto: Sirotti
vrijdag 16 december 2016 om 09:24

Lars Boom had conflictje met Astana na voorjaarsklassiekers

In een openhartig interview met Omroep Brabant heeft Lars Boom verteld waarom hij bij Astana vertrekt. Motivatieproblemen en een conflictje met de ploegleiding wogen mee in het besluit terug te keren bij LottoNL-Jumbo.

De Brabander had na de voorjaarsklassiekers een kleine aanvaring met de ploegleiding. “In de nabespreking was mijn inzet niet goed genoeg en noem allemaal maar op. Maar dat was gewoon niet het geval. Als je ziek bent en pijn in je lijf, spieren en gewrichten hebt… En je kan niks… Dan houdt het op. Bij de ploegleiding was ik daarover wel teleurgesteld.”

Vervolgens kreeg Boom niet zijn gewenste wedstrijdprogramma. Zo werd hij uit de selectie voor de Vuelta geschrapt. “Als je niet het programma kan rijden dat je wil rijden, mis je ook de motivatie om goed te zijn.”

LottoNL-Jumbo
De klassiekerspecialist denkt bij LottoNL-Jumbo weer de motivatie te hebben teruggevonden. “De mensen die me begeleiden zitten er weer kort op en dat is belangrijk”, zegt Boom.

Zijn seizoen begint vermoedelijk in Portugal met de Ronde van Algarve, vervolgens Omloop Het Nieuwsblad, Parijs-Nice en daarna de grote voorjaarsklassiekers tot en met de Amstel Gold Race.

RIDE Magazine
54 Reacties
16-12-2016 12:39
@Kirsipuu
En hoeveel blijft er nog over van die 19 als je eindklassementen en prologen er niet bijtelt?
16-12-2016 12:49
Boom vind ik ook echt een killer. Hij staat er vrijwel altijd in zijn koersen en als hier dan wordt gezegd dat er bij Stybar een betere kop op zit, breekt mijn klomp. Stybar en Boom doen niet veel voor elkaar onder. Eerstgenoemde is meer allround, maar ook hij heeft nog altijd geen klassieker op zijn palmares. Stybar heeft er een moeilijk seizoen opzitten. Laten we nog maar even wachten met de "grootmeester" gelijk geven. Al gun ik Stybar al het geluk in de wereld.
16-12-2016 13:04
@sebas, delgado
Volgens mij zijn Stybar en Vanmarcke niet zo getalenteerd als Boom, maar zijn het hardere werkers die meer kunnen afzien. Die indruk geven ze. Ik denk dat Nys zoiets ook bedoelt.

Leuk detail is wel dat Boom nu (volgens mij) getraind wordt door Marc Lamberts, de trainer van Wout Van Aert.
16-12-2016 13:22
@tendam
Ja, daarin treed ik je bij.

@Sebas
Lees ik dat nu goed? Jij durft de grootmeester tegenspreken? Nee, serieus, Nys heeft er in 99% van de gevallen echt wel een betere kijk op dan ons.

Stybar heeft wel op een fantastische manier de Strade Bianche gewonnen, tegen dé crème de la crème. Ook een podium in Roubaix, plus nog een tweede podium (en wie weet winst) door de neus geboord door een idioot met een fototoestel.
16-12-2016 13:29
Met een riant salaris nog een stok achter de deur nodig hebben geeft wel aan dat geld belangrijker is dan trainen.
16-12-2016 14:34
AD kop bij hun artikel over dit interview:
"Conflict met ploegleiding reden vertrek Boom bij Astana"
16-12-2016 15:18
"@Sebas
Lees ik dat nu goed? Jij durft de grootmeester tegenspreken? Nee, serieus, Nys heeft er in 99% van de gevallen echt wel een betere kijk op dan ons."

Zo lang er geen meetinstrument bestaat om het begrip "talent" uit te drukken in een getal, is het vooral elkaar napapegaaien. Ook Nys roept maar wat.
16-12-2016 15:39
Ah kijk, het orakel heeft gesproken. "Nys roept maar wat". Natuurlijk.
16-12-2016 16:41
Hij kan zichzelf alleen motiveren voor een paar koersen én dan voor een bijprogramma als dat is zoals hij het zelf wil.

Jammer voor hem zijn er betere, maar ook vooral beter gemotiveerde coureurs. Neem de verbetenheid van Terpstra, dat zie ik bij Boom niet terug buiten RVV en PR.
16-12-2016 18:01
Natuurlijk is Boom wel een echte killer. Dat blinkt vooral uit zijn wereld en nationale titels vroeg in zijn carriere.
16-12-2016 18:18
@Jalabertje
Is dit ironie? Want anders mag je dat gerust wat verder toelichten.
16-12-2016 18:34
'Zo lang er geen meetinstrument bestaat om het begrip “talent” uit te drukken in een getal, is het vooral elkaar napapegaaien.'

Ik ben het hier toch echt wel grotendeels mee eens : 'Chicchi is de snelste man op 2 wielen ooit maar er zit geen goede kop op' is ook maar iets dat zomaar gemeengoed wordt.
16-12-2016 18:49
Verschil is dat dit nergens op gebaseerd is, terwijl Nys eigenhandig dingen van Boom heeft gezien waarop hij zijn beweringen steunt.

Je kan geen vergelijkingen maken tussen renners van verschillende generaties, dat klopt. Daar heb je een exact meetinstrument voor nodig. Maar lijkt me vrij makkelijk om een vergelijking te trekken tussen Boom en Stybar.
16-12-2016 18:57
Quote:
Maar lijkt me vrij makkelijk om een vergelijking te trekken tussen Boom en Stybar.

Zeker. De kwestie is hier echter of je daarbinnen werkelijk hard kunt maken wat de verhoudingen zijn tussen fysiek talent, hardheid in de kop, doorzettingsvermogen, atletisch vermogen, verstelvermogen, groeimarge, trainingslust, enz..
16-12-2016 19:03
http://www.wielerflits.nl/nieuws/220278/vinokourov-wij-zijn-geinteresseerd-in-mensen-niet-in-robots.html

Ja, ja !
16-12-2016 19:04
@vlek
Nee, dat kan je natuurlijk nooit voor de volle 100%. Maar zeker op jonge leeftijd kan dit denk ik best nauwkeurig bepaald worden. Dan speelt oa doorzettingsvermogen, hardheid in de kop en trainingslust nog een vrij beperkte rol.
16-12-2016 19:05
Of daar maak je op die leeftijd juist het verschil mee...
16-12-2016 19:13
Ja, en mogelijk zag Nys dat Boom niet zo hard moest trainen om keihard te kunnen fietsen... Terwijl Stybar dat wel al deed.
16-12-2016 19:20
Dat is mogelijk, ze waren tenslotte ploeggenoten. De mogelijkheid dat die jongens weinig meekrijgen van de trainingsarbeid die anderen erin stoppen zou ik echter ook niet uitsluiten.
16-12-2016 19:35
Tja, voor ons is het gissen. Ik hecht in elk geval veel belang aan de mening van Nys. Ik geloof niet dat hij zulke beweringen doet op basis van wat halfslachtige info. Maar goed, zo kunnen we nog wel een tijdje bezig blijven ;)
16-12-2016 19:38
Ik denk dat er veel te zeggen valt voor de stelling van Nys. Het blijft echter wel belangrijk in het oog te houden dat het ook voor hem het inschatten van de verhouding talent/werklust bij anderen in grote mate nattevingerwerk is. De verleiding is voor vele groot om gretig aan de haal te gaan met dat soort inschattingen en er een soort tegenstelling uit weten te destilleren (het talent tegenover de harde werker) die niets meer met de werkelijkheid te maken heeft.
16-12-2016 19:56
Hier doe je Nys veel tekort. Nattevingerwerk? Waarom? Nys heeft 100 keer meer kennis over het wielrennen dan wij allemaal tesamen.

Verder kan ik je wel volgen.
16-12-2016 20:00
Omdat hij in die tijd wel iets anders aan zijn hoofd had, dan te achterhalen waar de prestaties van Boom en Stybar meer of minder uit bestonden.
16-12-2016 20:13
Dat klinkt bij jou als een full-time job ;)
16-12-2016 20:52
Fijn dat de man nog fans heeft. Ik denk vooral dat hij de laatste 5 jaar alleen loopt te zaniken.
Misschien een beetje meer hand in eigen boezem?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.