Lars Boom wint kermiskoers in Luyksgestel
Foto: Sirotti
dinsdag 28 juni 2016 om 08:58

Lars Boom wint kermiskoers in Luyksgestel

Lars Boom heeft maandagavond de eerste kermiskoers van Nederland gewonnen. De Astana-renner was in Luyksgestel de beste. Het Brabantse dorp organiseerde de nieuwe kermisronde ter viering van de vijftigste editie van de amateurwedstrijd de Ronde van Luyksgestel.

Boom reed in het laatste rondje weg uit een kopgroep en soleerde naar de overwinning. Achter hem sprintte Taco van der Hoorn (Join-S | De Rijke) naar een tweede plaats, Boy van Poppel (Trek-Segafredo) werd derde.

Boom krijgt voor zijn overwinning vijfduizend euro prijzengeld. De kermiskoers heeft dan ook een andere insteek dan de natourcriteriums. “De renners komen echt om te koersen”, vertelde Dirk Bellemakers, die betrokken is bij de organisatie, eerder aan WielerFlits.

Bij de vrouwen ging de overwinning naar Vera Koedooder. Zij versloeg haar medevluchtster Anisha Vekemans in de sprint.

RIDE Magazine
22 Reacties
28-06-2016 09:18
edit redactie: thx, aangepast.
28-06-2016 09:38
Goed dat hij weer eens wint. Sterkte van het deelenemersveld daargelaten.
Vino zal niet tevreden zijn met de prestaties van Boom. Gehaald als grote man voor de vlaamse klassiekers, na zijn uitschieter in die touretappe, maar nooit echt overtuigend. Benieuwd waar hij volgend jaar gaat koersen.
28-06-2016 09:43
Taco van der Hoorn liet zich op het NK ook al goed zien (ja, ik weet het, kermiskoers).
28-06-2016 09:55
De enige soort koers die hij tegenwoordig nog wint. Lars Boom leeft zwaar op z'n reputatie tegenwoordig. Zoveel talent en is nu in z'n prime maar het komt er totaal niet uit. Jammer.
28-06-2016 11:13
IlPirate . Die etappe had hij nooit gewonnen als hij niet naar Astana was vertrokken,dat was al bekend dus mocht hij van Niballi die etappe winnen
28-06-2016 11:15
Laat toch zien in goede doen te zijn. Veel profrenners aan de start. 48 gemiddeld is geen kattepis.
28-06-2016 11:19
@john, Ja, haha, Nibali hield die etappe expres in om niet te veel voorsprong op zijn concurrenten te pakken en Boom te laten winnen. Hij had hem uiteraard gemakkelijk uit het wiel kunnen rijden of hem er anders in de sprint natuurlijk wel opgelegd.
28-06-2016 11:38
48 gemiddeld, pfoe.
28-06-2016 11:42
Is eens wat anders dan de 38 gemiddeld van de na tour criteriums
28-06-2016 11:55
Mooie reportage! Wat is nu precies het verschil tussen een kermisronde en een criterium waar elite/beloften vaak kunnen rijden? Puur de afstand?
28-06-2016 11:55
@Greenday...
Ronde van de Molen (Oosterhout N.Br) amateurkoers ca. 1983. Winnaar Rinus Ansems, gemiddelde 46,835 km/h !
28-06-2016 12:28
Ik snap ook nog niet helemaal het verschil. Begrijp ik het goed dat je prijzengeld krijgt en geen startgeld en dat dat het verschil moet zijn?
28-06-2016 12:30
Ik zou het prachtig vinden als Boom terug naar LottoNL gaat mocht Vanmarcke vertrekken. Als de gehele ploeg in dienst van Boom rijdt zal hij zeker veel punten halen in de vele WorldTour voorjaarsklassiekers die er volgend jaar zullen zijn. Met de keuze uit onder andere Wynants, Van Emden, Leezer, Van Asbroeck, Teunissen en Roosen zou Boom een sterke ploeg om zich heen hebben. Boom zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan Vanmarcke en het verschil kunnen ze dan gebruiken om iemand als De Kort aan te trekken als extra knecht.

Misschien moet Boom volgende jaar net als Vanmarcke dit jaar later aan zijn seizoen beginnen. Voordat Vanmarcke aan zijn wielerjaar begon had Boom al 15 koersdagen erop zitten.
28-06-2016 12:44
Lars Boom is een echte Kermiscoureur .
28-06-2016 12:56
Nou dan zit ie weer een maand 'op het gemak' zoals hij zelf zegt.
28-06-2016 13:28
Lars boom houd van de van kermiskoersen net zoals het veldrijden . Af en toe en glas bier over heen hoor daar bij. En savonds weer bij vrouw en kinderen. Beter kan je het niet hebben.
28-06-2016 13:37
Voor wie niet weten wat het verschil is tussen een (natour/show)criterium, een open criterium en een kermiskoers: Een criterium wordt verreden op een zeer korte omloop.

Een natourcriterium is een showcriterium, waarbij of de winnaar of in ieder geval de podiumkandidaten vaststaat.

Een open criterium kent geen winnaar vooraf maar kent hetzelfde format, een korte tot zeer korte omloop. Met name in de VS populair.

Een kermiskoers kan een soort van open criterium zijn maar kan soms ook een wat grotere omloop omvatte. Net als bij een open criterium is er geen winnaar vastgelegd.
De naam van de wedstrijden komt feitelijk omdat ze meestal gelijktijdig worden georganiseerd met de plaatselijke kermis.
Een kermiskoers is feitelijk een open koerswedstrijd, of open klassieker zoals dat in Nederland formeel heet (zoals de Ronde van Zuid-Holland of sinds dit jaar ook de Ronde van Groningen). Alleen met dat verschil dat ook de profs van de twee hoogste divisies mee mogen doen en dat het aantal wielrenners per ploeg niet per se vastgelegd is.
28-06-2016 14:03
Simpel samengevat:
Natourcriterium: Renners krijgen een bedrag om hun gezicht te laten zien en het podium/winnaar staat al vast voor de start.
Kermiskoers: Winnaar krijgt een X-bedrag, dus geen afgesproken winnaar, want iedereen doet mee om dat bedrag te verdienen.

Dus ook geen Froome of Contador aan de start van een kermiskoers, maar het is natuurlijk wel een echte koers!
28-06-2016 16:49
JA,JA,schrijf hem maar vast op voor de Acht van Chaam,Draai van de Kaai,Stiphout,Boxmeer.
Die 5.000,euro gaat naar de gemeenschap van Luijksgestel zeker?
28-06-2016 16:51
Heb gisteren een sterk Roompot gezien in Gestel
28-06-2016 22:32
De centjes zullen goed zijn. Verder is t vooral Mr. Beun de Haas. Hopelijk vindt hij nog n ploeg volgend jaar.
29-06-2016 00:47
IlPirata - 28 juni 2016 om 09:38

Reactie op Il Pirata,

Bij Nico Verhoeven kan Lars het zich waarschijnlijk wel permitteren om niet te presteren.In 2016 won hij geen enkele wedstrijd van betekenis. " Winst" in de kermiskoers van Luyksgestel is mogelijk voor Nico al een reden om Lars wederom een vet contract te geven. Dat de sponsors dat accepteren is onvoorstelbaar. Je vraagt je dan af wie er nu eigenlijk faalt. Faalt Verhoeven of faalt de veel slimmere Lars? Zonder prestaties toch een contract. Nico,Nico,Nico toch! Straks staat er in de media:" Lotto-Jumbo heeft Lars Boom gestrikt". Maar is dat dan zo,n geweldig cadeau?.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.