dinsdag 22 oktober 2024 om 21:41

Lars van der Haar oppermachtig naar achtste (!) zege op rij in Nacht van Woerden

Video Lars van der Haar heeft de Nacht van Woerden 2024 naar zijn hand gezet. Het is voor de Woudenberger van Baloise Trek Lions alweer zijn achtste zege op rij (!) in de avondcross in Utrecht. Van der Haar liet er geen gras over groeien in Woerden, want al in de eerste ronde sloeg hij een beslissend gat dat hij niet meer weggaf.

Met de Kleeberg Cross was het Nederlandse veldritseizoen al geopend, maar de Kiremko Nacht van Woerden is altijd een ijkpunt aan het begin van de crosswinter. De Utrechtse veldrit kon vandaag rekenen op enkele grote namen aan de start. Lars van der Haar leek op voorhand de grote favoriet. Als de 33-jarige Nederlander meedoet aan de Nacht van Woerden, dan is hij favoriet. Zoveel is wel duidelijk als we kijken naar de afgelopen zeven edities die de kleine Woudenberger won in zijn thuiscross.

De crosser van Baloise Trek Lions verkeerde ook in goede vorm, getuige zijn overwinning in de lastige Exact Cross van Beringen. Maar Van der Haar kreeg een achtste zege zeker niet op een presenteerblaadje aangereikt. Met Europees kampioen Michael Vanthourenhout, comeback-man Pim Ronhaar, Spaans kampioen Felipe Orts, Lander Loockx en Jens Adams stonden er heel wat sterke crossers en dus concurrenten aan het vertrek.

Van der Haar koos voor een vliegende start onder het kunstlicht van Woerden. Al in de eerste omloop sloeg hij een serieus gat met onder meer Felipe Orts, Michael Vanthourenhout, Pim Ronhaar en Mees Hendrikx. In de rondes daarna liep Van der Haar steeds verder uit. Spaans kampioen Orts moest door een mechanisch defect, op een heel ongunstig moment en ver van de materiaalpost, afhaken in de achtervolging.

De strijd om de andere podiumplaatsen ging tussen Vanthourenhout en de verrassende David Haverdings, die waren weggereden van Ronhaar en Hendrikx. De Europese kampioen eindigde op ruime achterstand als tweede, voor Haverdings, die voor het eerst op een elite-podium eindigde.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.