Laurence Pithie hoopt bij nieuwe werkgever stap te zetten: “Ik kan hier meer mezelf zijn”
Waar veel wielerliefhebbers in het voorjaar positief verrast werden door revelatie Laurence Pithie, kijkt de 22-jarige Nieuw-Zeelander zelf vooral kritisch terug op zijn opvallende optredens. “Ik was er altijd bij op de beslissende momenten, maar dan eindigde ik op een 30e plaats”, zei de aankoop van Red Bull-BORA-hansgrohe, die zijn huidige en vorige werkgevers vergelijkt, tegenover Cyclingnews.
Hoe zat het ook alweer? In het donkerblauw van Groupama-FDJ viel Pithie op door met Wout van Aert in de winnende vlucht van Kuurne-Brussel-Kuurne te zitten, was hij in Gent-Wevelgem de renner die Mads Pedersen en Mathieu van der Poel het langst kond volgen en reed hij rond in het geel tijdens Parijs-Nice. “Bij al die wedstrijden was het team enthousiast, terwijl ik teleurgesteld was omdat ik niet gewonnen had”, laat de veelzijdige coureur weten.
Achteraf vindt Pithie het toch leuk om die hoogtepunten uit de koers terug te kijken. Hij beschouwt het als een grote les en hoopt in 2025 terug te keren en wel podiumplaatsen te behalen. Al weet de Nieuw-Zeelander dat er in dienst van zijn nieuwe werkgever dan nog wel wat stapjes moeten worden gezet. “Ik heb laten zien dat ik de pure kracht heb als het moeilijk wordt, maar ik moet die herhaalde inspanningen ook dieper in de koers kunnen leveren.”
Taal en cultuurbarrière bij Groupama FDJ
Pithie mag zich vanaf 2025 dus gaan bewijzen in Duitse dienst. De taalbarrière bij zijn vorige Franse werkgever en de ‘superprofessionele werkomgeving’ bij de ploeg van Ralph Denk, maakten de keuze gemakkelijker voor de Nieuw-Zeelander. “Groupama-FDJ was het enige team dat mij de kans gaf toen ik naar Europa kwam, ik zou nooit iets verkeerds kunnen zeggen over het team.”
Maar de taal- en cultuurbarrière tussen Pithie en zijn vorige ploegleiders, maakten een samenwerking niet altijd eenvoudig. Vooral tijdens het bespreken van tactieken tijdens de koers merkte hij dat. “De manier waarop ik wilde koersen stond soms haaks op het idee van de ploegleiding en het is lastig om je punt over te brengen als ik Franse woorden stotter.”
“Bij Groupama-FDJ waren de meeste sportdirecteuren ouder en een beetje vastgeroest in hun gewoontes, je werd een beetje opzij geduwd als je nieuwe ideeën had.” Bij Red Bull-BORA-hansgrohe is de sfeer tussen coureurs en teamleiding wat vriendelijker volgens de 22-jarige coureur. “Veel ploegleiders van mijn nieuwe ploeg zijn pas net gestopt met koersen, ik kan hier meer mezelf zijn.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.