Lefevere blikt met trots terug op wielerseizoen
Met in totaal 54 overwinningen mocht bij Etixx-Quick-Step afgelopen seizoen het vaakst van alle ploegen de champagne worden ontkurkt. Voor manager Patrick Lefevere reden genoeg om met trots terug te kijken op het wielerjaar. “Ik denk dat het weer een geweldig seizoen is geweest voor ons”, vertelt hij aan Cyclingnews. “We wonnen tien koersen meer dan het tweede team.” Hij refereert daarmee aan Sky, waar de teller op 44 zeges bleef steken.
Hoewel Etixx-Quick-Step in de eindstand van de WorldTour drie ploegen boven zich moest dulden, vindt de Belg de prestaties in de grote koersen ruim voldoende. “We wonnen met de Amstel Gold Race en Parijs-Tours twee klassiekers”, somt hij op. “We werden tweede in de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl en wonnen drie etappes in de Tour de France, waar we ook het geel hadden. Daarbij komen nog ritten in de Giro, in Californië, San Luis en de Tour of Britain. Ik denk niet dat ik mag klagen.”
Boonen, Martin en Cavendish
Lefevere weet dat zijn ploeg ook de nodige tegenslagen heeft moeten overwinnen. “Niks in het leven is makkelijk, maar als je bedenkt dat we Tom Boonen zagen wegvallen op een belangrijk moment van het seizoen en dat Tony Martin in de Tour uitviel met de gele trui. Dan is het succes van het team extra knap.”
Mark Cavendish kon niet altijd aan de hooggespannen verwachtingen voldoen, al wijst Lefevere wel op het feit dat de Brit toch veertien zeges boekte. “Niet allemaal de grootste overwinningen. Maar een zege is een zege, zeker in het hedendaagse wielrennen, waar niets eenvoudig is.” Het vertrek van Cavendish naar Dimension Data geeft hem dan ook een dubbel gevoel. “Ik vind het verdrietig dat we hem kwijtraken, maar het gaat in deze zakelijke wereld om budgets. Het was erg moeilijk geweest om hem te houden.”
Blij met Lidl
Een van de grootste successen dit seizoen ligt volgens Lefevere op het zakelijke vlak. Het binnenhalen van supermarktketen Lidl als subsponsor ziet hij als een belangrijke stap. “Het is een groot merk en ik kijk al naar de lange termijn. Ons budget voor de komende twee jaar is verzekerd, maar het zou geweldig zijn als Lidl daarna nog meer gaat doen. Ik hoop dat we ze kunnen overtuigen om een hoofdsponsor te worden.”
schurk? ja, maar ook echt een wielerbeest in hart en nieren, en dat kan ik dan toch wel wat waarderen.
overigens jokt Patrick wel betreffende Cavendish dat het een budgettaire reden was om hem te laten gaan. want Kittel kost minstens zo veel, maar goed.
en de Cav heeft een persoonlijke sponsor meegenomen naar zijn nieuwe ploeg, dus wat is het verschil dan?