Lefevere: “Kittel had leiderstrui moeten krijgen”
Foto: Sirotti (archief)
zaterdag 17 juni 2017 om 08:45

Lefevere: “Kittel had leiderstrui moeten krijgen”

Patrick Lefevere is van mening dat niet Primož Roglič, maar zijn renner Marcel Kittel vandaag de leiderstrui in de Ster ZLM Toer zou moeten dragen. Roglič kwam vrijdag in de slotfase van de rit naar Buchten ten val, maar kon rekenen op clementie van de jury. “Hij kreeg gemakshalve de tijd van de dagwinnaar. Dat was fout, want de val was niet binnen de driekilometergrens”, aldus de manager van Quick-Step Floors aan Het Nieuwsblad.

“Regels zijn regels, en die moeten worden toegepast”, vervolgt hij. “3,5 kilometer is geen 3 kilometer. Kittel had de gele leiderstrui moeten krijgen. Maar ja, LottoNL-Jumbo is een Nederlandse ploeg, zeker?”

Kittel mengde zich vrijdag niet in de massaspurt. “Door een val op 3,5 kilometer van de finish raakten Keisse en Schachmann achterop. De trein was ontregeld en ik wou geen risico nemen”, aldus de Duitser.

Kittel sprak donderdagavond met Lefevere over zijn toekomst. De Duitser heeft een aflopend contract bij de Belgische formatie. “Het was een heel goed gesprek, maar er is nog geen beslissing gevallen”, geeft hij aan. “We zien wel. Ik heb al eerder gezegd dat ik heel graag bij de ploeg wil blijven. Hopelijk vinden we een overeenkomst.”

RIDE Magazine
79 Reacties
17-06-2017 12:26
Nederlander zeker? Kunnen niets anders dan zeuren. Vooral batchieboy. Minst waardige boy op WF als je het mij vraagt.
17-06-2017 12:29
Lefevere... Altijd wat te zeuren. Wat een onsympatiek figuur.
17-06-2017 12:37
Ik vind lefevre een bijzonder onaangenaam persoon. Maar het lijkt erop dat hij in deze gewoon gelijk heeft.

Als dat zo is, dan zit TLJ dus gewoon glashard te liegen voor eigen voordeel, benieuwd hoe daarop gereageerd zou worden hier. Dan weten een hoop mensen liegen opeens goed te praten.
17-06-2017 12:38
Gezien de heersende antipathie tegen Lefevere hier heb ik enige moeite om meningen over en reacties op hem serieus te nemen. Vaak te veel en te vlug op de man en niet op de zaak gericht.
17-06-2017 12:53
@r525 Dit staat op de site van de organisatie zelf:

Quote:
Roglic ondanks val toch leider
Leider Primoz Roglic kwam door een valpartij in de finale, waar hij zelf ongeschonden uitkwam, op achterstand binnen. Maar omdat de valpartij plaatsvond in de laatste drie kilometer, kreeg hij dezelfde tijd als de ritwinnaar. Roglic mag daarom ook in de vierde etappe van Verviers naar La Gileppe van start gaan in de ZLM-leiderstrui.


Dus blijkbaar liegen zij ook... maar misschien is er gewoon iets misgegaan in de communicatie. Heb er verder ook niets over kunnen terugvinden. Ook op twitter heb ik verder van geen andere ploeg hier iets over gelezen.

Grappig is ook het verslag van Quickstep zelf over deze dag:
Quote:
German riders Marcel Kittel and Maximilian Schachmann, second and third respectively in the standings, crossed the finish line safely tucked in the bunch


oh... ik dacht dat Schachmann nog achter Primoz in de uitslag staat... dus die liegen ook al op hun website... er wordt wat afgelogen in de wielersport ;)
17-06-2017 13:00
Alle Lefevere likkers zijn hier trouwens ook wel erg snel in hun oordeel. Ik geloof niet dat de organisator van een bescheiden koers als de ZLM toer glashard gaat zitten liegen in hun verslag om voor TLJ de trui te behouden. En als het echt zo is, waarom tekenen ze dan geen protest aan? Hetzelfde geldt overigens voor andere belanghebbende ploegen die je vreemd genoeg dan weer nergens over hoort.
17-06-2017 13:04
@rahims
Ben benieuwd naar de feiten. Al komen we daar waarschijnlijk nooit meer achter ;)
17-06-2017 13:05
@r525 nou ja... dat zou toch heel bijzonder moeten zijn met zoveel getuigen. Dat moet toch wel ergens te achterhalen zijn.
17-06-2017 13:10
Regels zijn gecreëerd om gevaarlijke situaties te voorkomen en moeten ten alle tijde kunnen heroverwogen worden.

In dit geval roept Lefevre wel maar in zie geen bewijs. Sterker nog de jury geeft aan dat het binnen de 3 km was. Daarnaast zie ik ook geen officieel protest. Op basis daarvan kan ik Lefevre niet serieus nemen in deze.
17-06-2017 13:12
Lefevre heeft gewoon 100% gelijk.
17-06-2017 13:18
Verschrikkelijke man. Ook op momenten dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben. Heeft geen enkele gun-factor meer.
17-06-2017 13:21
@Oscarito

Op basis waarvan.

Zowel Jury als TLJ zeggen binnen 3 km en de andere ploegen hoor je niet, wat erop duidt dat Lefevere glashard aan het liegen is, omdat er waarschijnlijk ook geen protest aangetekend is omdat ie dat toch niet kan winnen omdat het binnen de 3 km was.
17-06-2017 13:22
Ik zie geen bewijs van de claim van Lefevre. Daarnaast gaat het toch om de jury van de UCI en niet van de organisatie, naar ik aanneem.

Wat mij betreft kan Lefevre een boete krijgen wegens laster. Of hij moet met bewijs aankomen.
17-06-2017 13:23
Als het waar is wat Lefevre zegt, is de trui onterecht nog bij Roglic.
3 km is 3 km.
17-06-2017 13:40
Als het waar is vind ik dat echt een schande. Lijkt me helder dat dit zsm uitgezocht moet worden, het is nogal een beschuldiging. Maar als ze aan kunnen tonen dat het wel degelijk binnen de 3km was, dan verdiend Cofvevre hier een straf voor.
17-06-2017 13:44
Ongeacht of het binnen of buiten de 3km is... Hoeveel reacties heb ik wel niet gelezen over de Zwitsers die achter een breukje zaten en binnen dezelfde tijd werden gezet bij wijze van chauvinisme. En als een Belg dan iets vergelijkbaars over een Nederlandse ploeg zegt staat de wereld op de kop. Beetje laf.
Daarentegen, als Lefevre zo van regeltjes houdt had hij Gilbert ook wel uit koers kunnen halen toen hij over de stoep ging rijden.
Bottom-line: iedereen heeft alleen normen en waarden als het henzelf goed uit komt
17-06-2017 13:47
"There's been a crash in the final kilometer of stage 3, won by Dylan Groenewegen. #SterZLMToer"

Van de twitter van quick step.

Als het waar is heeft hij gewoon gelijk maar kom eerst maar met bewijs, Patrick. Zo'n sneer naar een andere ploeg helpt je kwestie dan totaal niet.
17-06-2017 13:54
Wat een onzin. Gaat er gewoon om of het waar is., Als het waar is het terecht dat er wat van gezegd wordt. Maakt niet uit wie het zegt, wat zijn of haar nationaliteit is, en of het een sympathiek persoon is of niet.
17-06-2017 14:23
Ik stel voor dat we de technologie uit het voetbal of het tennis verplaatsen naar de laatste 3-km streep. Krijgen we een geweldige slow-motion van Roglic die met zijn elleboog net binnen de 3-km grens landt. Geweldige beelden, straffe tv, iedereen content. Enige jammere: Lefevere kan niet op zijn McEnroe's 'You cannot be serious!' staan brullen.
17-06-2017 14:24
Waar of niet waar is niet zo heel erg van belang, wat wel van belang is: als het buiten de 3km grens gebeurde wat loopt Lefevre dan in de pers te roeptoeteren? Dan moet hij protest aantekenen bij de jury en als die iets anders besluit dan houdt het op. Daar is het nu eenmaal de jury voor. Als je het daar niet mee eens bent, ga je naar het CAS. Dit soort gedoe in de pers is een beetje triest.
17-06-2017 14:52
Natuurlijk is het wel belangrijk of het waar of niet waar is.
Als het namelijk niet waar is verspreid Lefevre gewoon leugens en suggereert hij onterecht dat de jury partijdig is.
Daarvoor zou hij best mogen worden aangepakt.
17-06-2017 15:11
Omroep Brabant zend iedere dag de hoogtepunten uit van de ZLM-tour en daarop is te zien dat de valpartij buiten de 3km is, maar wellicht kreeg de organisatie pas de melding toen de voorwacht van peloton al door de 3km heen was? Het gaat echt om enkele tientallen/honderden meters....
17-06-2017 16:27
@BenderBeach ik heb geen beelden gezien van de valpartij op Omroep Brabant, heb je een link

Vanuit de ploeg heb ik doorgekregen dat het na de finish meteen duidelijk was dat Roglic het geel had behouden. Het was waarschijnlijk op het randje maar de jury geeft geen moment getwijfeld over de beslissing.
17-06-2017 16:44
@Rahimns heb geen link was tijdens de live nieuwsuitzending gisteravond. In de samenvattingen die ze vandaag tonen zitten de beelden inderdaad niet helaas
17-06-2017 17:45
@BenderBeach,
Duidelijk verhaal: Naast de UCI-jury, de organisatie en TLJ zit ook omroep Brabant in het complot.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.