Lefevere: “Kittel had leiderstrui moeten krijgen”
Foto: Sirotti (archief)
zaterdag 17 juni 2017 om 08:45

Lefevere: “Kittel had leiderstrui moeten krijgen”

Patrick Lefevere is van mening dat niet Primož Roglič, maar zijn renner Marcel Kittel vandaag de leiderstrui in de Ster ZLM Toer zou moeten dragen. Roglič kwam vrijdag in de slotfase van de rit naar Buchten ten val, maar kon rekenen op clementie van de jury. “Hij kreeg gemakshalve de tijd van de dagwinnaar. Dat was fout, want de val was niet binnen de driekilometergrens”, aldus de manager van Quick-Step Floors aan Het Nieuwsblad.

“Regels zijn regels, en die moeten worden toegepast”, vervolgt hij. “3,5 kilometer is geen 3 kilometer. Kittel had de gele leiderstrui moeten krijgen. Maar ja, LottoNL-Jumbo is een Nederlandse ploeg, zeker?”

Kittel mengde zich vrijdag niet in de massaspurt. “Door een val op 3,5 kilometer van de finish raakten Keisse en Schachmann achterop. De trein was ontregeld en ik wou geen risico nemen”, aldus de Duitser.

Kittel sprak donderdagavond met Lefevere over zijn toekomst. De Duitser heeft een aflopend contract bij de Belgische formatie. “Het was een heel goed gesprek, maar er is nog geen beslissing gevallen”, geeft hij aan. “We zien wel. Ik heb al eerder gezegd dat ik heel graag bij de ploeg wil blijven. Hopelijk vinden we een overeenkomst.”

RIDE Magazine
79 Reacties
17-06-2017 17:58
@Benderbeach en als het dan gisteren wel in de uitzending zat, hoe weet je dan dat het voor de 3km grens was... nergens heb ik boven in beeld het nog te rijden kilometers in beeld gezien.
18-06-2017 10:09
Niks complot. Werd gewoon gezegd. De wedstrijdcommissie geeft het nu ook toe dat het op 4km was, maar dat ze hebben gehandeld 'in de geest van de 3km-regel':

"During the two local laps, the last 15 kilometers of the race, the teams formed trains in order to prepare the sprint. Ten riders were dropped in this process," the college of commissaires explained.

"There was a massive crash in the last four kilometers. A rider attacked from the sprint train and this caused a crash in the peloton. The effect of this crash was enormous, not only considering the amount of riders on the ground but also those that were held up by the crash.

"The idea of the three-kilometers rule is that the sportive aspect of the race should be protected when a crash occurs in the high-risk phase of a race: When the trains are being formed to prepare the sprint. As this rule is only valid in the last three kilometers, the commissaires decided to act in the spirit of the rule.

"As such, we did not use article 2.6.027 (which refers to the 3km rule), but acted in the spirit of the article," the statement concluded. 
19-06-2017 09:58
@Benderbach.
Regels zijn regels, maar zoals het omschreven staat kan ik er prima mee leven hoe het in dit geval door de jury is toegepast.
Over het lekrijden van Alaphilippe. Dat is materiaalpech, en hoe jammer ik het ook vond toen het gebeurde. Dat hoort bij de koers en is niemand anders te verwijten dan het vervelende steentje dat op dat moment in de band kwam.
Dat Lefevre er over aan het piepen is begrijp ik ook wel weer. Want het is Lefevre.... Dat is nu eenmaal wat deze man doet. Buiten dat doet hij ook goede dingen, maar daar lezen we wat minder over.
19-06-2017 09:58
En toen was er niemand meer dit reageerde hahaha Als blijkt dat Lefevere gewoon gelijk had zijn Rahimns en leeglopen ineens stil.....

Om te reageren moet je ingelogd zijn.