Lefevere niet blij met plan voor kleinere ploegen
Patrick Lefevere is niet te spreken over het voornemen van wedstrijdorganisatoren ASO, RCS Sport en Flanders Classics om het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden te reduceren. “Ik ben categorisch tegen”, zegt de teammanager van Etixx-Quick Step tegen Het Nieuwsblad.
“Niemand is geraadpleegd, ploegen noch rennersvakbond. Dat ze beginnen met veiliger straten op te zoeken in plaats van oude karrenwegen”, vervolgt Lefevere. “En niet zoals in de Ronde van Zwitserland een finish leggen vijftig meter na een haakse bocht. Of is dat misschien veilig? Waarom zouden we in 2018 nog dertig renners per ploeg nemen? Dan kan je verder met vijf renners minder per ploeg. Dan staan er eind 2017 honderd renners extra op straat. Plus vijfentwintig verzorgers, want die heb je dan ook niet meer nodig.”
[poll id=”365”]
geloof mij nou maar dat de skytrein nog steeds op kop zal rijden. het enige wat zou kunnen is dat het gat naar de kopgroep groter gaat worden. Dan maar niet voor de etappe gaan. Kunnen we weer met zn allen zaniken dat een overwinning vanuit de kopgroep boven op de tourmalet een tegenvaller is en dat er eigenlijk een strijd tussen de kopmannen voor de overwinning zou moeten zijn.
Nee, dit lost niks op zolang er 487 motoren en 294 autos om en door het peloton heen rijden. Daar ligt de sleutel voor extra veiligheid en niet 22 minder renners in koers.
Voordeel voor Lefevre is wel dat hij nu genoeg renners heeft om ook ploegen op te stellen in de .1 koersen in Vlaanderen.
krijgen we nu van iedere ploegleider hun mening over deze kwestie, of blijft het bij Lefevre omdat zijn uitspraken nou eenmaal goed verkopen?
En vanaf 2018 is het weer anders, want ik snap PL's redenatie dat er dan minder renners per ploeg zullen zijn.
Natuurlijk heeft hij gelijk wbt Zwitserland maar in een kleiner peleton is gewoon statisch minder kans op valpartijen en bovendien word de wedstrijd minder voorspelbaar doordat de topsprinters/klassementrenners minder knechten hebben
100 renners op straat? Populistisch foute rekensom. 1 per WT team maximaal. Als de koers levendiger wordt betekent dat op lange termijn juist meer renners een contract.
Logisch dat hij en andere oudbollige one-race-p(h)onies niet geraadpleegd zijn. Ze zijn immers niet in staat innovatief te denken en alleen vanuit bestaande oudbollige koersbeelden de koers te regeren. Bestaan bij de gratie van saaie koers.
Als de grootste zeikerd blaft, weet je eigenlijk juist zeker dat je op het goede spoor zit.
Maar laten we nu voor een keer blij zijn dat die wielerbonden eens een beslissing nemen over iets. Elke 'Oplossing voor wielrenproblematiek' duurt jaren en na talloze compromien is er uiteindelijk nauwelijks iets veranderd.
Als minder controleerbaar het doel is,dan moet je minstens met 3 renners per ploeg minder rijden.