donderdag 14 juli 2016 om 09:42
Lefevere: “Tourorganisatie bevoordeelt Froome en Sagan”
Patrick Lefevere had de elfde etappe graag in een massasprint zien eindigen, maar Chris Froome, Peter Sagan en Maciej Bodnar bleven in de straten van Montpellier net uit de greep van het peloton. Volgens manager Patrick Lefevere van Etixx-Quick-Step, die een mooie kans voor Marcel Kittel in rook zag opgaan, is de strijd niet op een eerlijke manier gestreden.
“Dit was je reinste koersvervalsing”, concludeert hij in gesprek met Het Nieuwsblad. “Blijkbaar wil de organisatie de gele en de groene trui bevoordelen. Zeker tien motors reden vlak voor de aanvallers, terwijl de wagen van de Tourleiding ook nog op vijftig meter voor de vluchters reed. Dan rij je gewoon 20 kilometer per uur harder. Daar kun je nooit tegenop.”
Volgens Lefevere was het al de tweede keer dat het koersverloop door de organisatie werd beïnvloed. “Toen Froome in de afdaling van de Peyresourde in de aanval ging, namen de motoren hem op sleeptouw.” Daniel Martin van Etixx-Quick-Step finishte in die rit op dertien seconden van Froome als tweede.
beinvloedT
OT: Helemaal ongelijk heeft hij niet, maar zet er maar prestaties van je eigen ploeg tegenover in plaats van die constante Vlaamse pruillip !
Met de hardrijders als T. Martin, Vermote, Keisse, Richeze, Sabatini had je gewoon vol gas moeten geven zodat het een massasprint kon worden of tenminste een sprint met een uitgedunde groep. Maar nee, Etixx hinkte weer op twee gedachten, te bang om D. Martin kwijt te raken als er te hard zouden worden doorgetrokken en laat andere teams eerst maar het werk opknappen zodat Etixx krachten over om Kittel in een zetel naar de finish te rijden.
Huh? Ik heb niks gezegd..
Maar: wie voorop rijdt krijgt dit voordeel ongeacht de trui, het is niet een bewuste voortrekkersrol. Dit voordeel valt zijn ploeg ook regelmatig ten beurt in de vlaamse klassiekers.
Wielrennen in het algemeen is inderdaad een beetje een stayer kampioenschap geworden met al die auto's en motoren want de profs kunnen deze snelheden ook training ook nooit zo lang volhouden en zijn dan ineens veel meer vergelijkbaar met de eigen prestaties op strava bijvoorbeeld. (op strava in de duinen sta ik niet onoverkomelijk ver van de tijden die Terpstra daar rijdt, behalve het Kopje van Bloemendaal dan...)
Hand in eigen boezem stekken dus....
Volgende keer beter ...
Alles beter dan een suffe eindsprint
Geef nu aan Giro 666 om Patje er weer bovenop te helpen.
Normaal gesproken blijven 4 man echt niet weg als het tegen de 65-70km/u gaat.