Lichtpuntje vanuit Nederlandse politiek over groot politieprobleem
foto: Cor Vos
maandag 16 december 2024 om 13:44

Lichtpuntje vanuit Nederlandse politiek over groot politieprobleem

De KNWU krijgt €215.000 van de overheid om richtlijnen op te stellen waardoor vrijwillige motorbegeleiders ingezet kunnen worden tijdens wielerwedstrijden. Dat heeft de Tweede Kamer afgelopen week bepaald tijdens een stemming. Het is een van de eerste lichtpuntjes sinds naar buiten kwam dat door de NAVO-top er tot eind augustus 2025 geen politiemotoren beschikbaar zijn bij wielerkoersen. Of de financiële bijdrage directe gevolgen heeft, is nog onduidelijk.

Vertegenwoordigers van politieke partijen VVD, CDA, SP, GroenLinks-PVDA hadden voorgesteld om eenmalig financiële middelen vrij te maken “zodat de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) snel een landelijke richtlijn kan ontwikkelen voor de inzet van burgermotorverkeersregelaars bij wielerkoersen”, staat te lezen in het amendement, dat donderdag werd aangenomen door de Tweede Kamer.

“Deze richtlijn moet duidelijk maken hoe deze verkeersregelaars ingezet moeten worden, aan welke eisen zij moeten voldoen en welke competenties zij nodig hebben. Voor de ontwikkeling van deze richtlijn is een eenmalig bedrag van €215.000 nodig. De indieners verzoeken het kabinet daarnaast te verkennen of er aanvullend structurele ondersteuning mogelijk is”, valt ook te lezen. “Deze oplossing is nu extra urgent, aangezien er vanwege de organisatie van de NAVO-top in juni 2025 gedurende acht maanden niet of nauwelijks motoragenten beschikbaar zijn.”

Eind november is er een onderzoek naar buiten gekomen over de inzet van burgermotards ter vervanging van politiemotoren, waaruit naar voren kwam dat er bepaalde voorwaarden zijn om meer burgermotards in te zetten. “Een van die voorwaarden is dat de KNWU een richtlijn ontwikkelt, waarvoor dit amendement de benodigde financiële middelen regelt”, aldus de politici. De vrijwillige motards moeten dan ook nog opgeleid worden volgens die richtlijn, zodat ze politiemensen kunnen vervangen.

Voorbarig
Het is nog onduidelijk wat voor gevolgen deze financiële injectie heeft op de korte termijn. Het is te voorbarig om te stellen dat alle wielerkoersen in Nederland hierdoor gered zijn. Veel wedstrijden die in het voorjaar verreden worden, zitten nog altijd met de handen in het haar door het gebrek aan politiebegeleiding.

De Arno Wallaard Memorial luidde al de noodklok en wil uiterlijk 1 maart weten of de koers kan doorgaan, maar ook profkoersen als de Amstel Gold Race en Veenendaal-Veenendaal kampen met die problemen. Aan alle kanten wordt ook gezocht naar oplossingen, zoals het aanpassen van parcoursen naar kleine omlopen en de mogelijkheid om helemaal zonder politiebegeleiding een wielerkoers te rijden.

Tegen de regiokrant van het AD zegt Rinus de Winter (organisatiecomité EPZ Omloop van Borsele) het volgende over de huidige situatie. “Als we half januari weten dat de veiligheid ook met burgermotoren kan worden gewaarborgd, kunnen we door. Uiteindelijk moet de burgemeester een vergunning verlenen, onder meer voor het parcours en de veiligheid. Daarover moeten we overleggen met de politie, die moet akkoord geven dat er voldoende mensen zijn.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.