Lotto Soudal doet aangifte na aanrijding Broeckx
Lotto Soudal heeft aangifte gedaan naar aanleiding van de val van Stig Broeckx. Dat vertelt teammanager Marc Sergeant aan Het Nieuwsblad. Broeckx kwam gisteren tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne op 34 kilometer van de finish zwaar ten val nadat hij was aangereden door een motor van de organisatie.
Broeckx brak bij de val zijn sleutelbeen, scheurde zijn rib en kneusde zijn hand. Het is nog onduidelijk hoe lang hij buiten strijd zal zijn, al twittert de renner zelf dat hij in ieder geval de klassiekers mist. “Onvoorstelbaar dat wij op die manier een renner moeten verliezen. Stig was de voorbije wedstrijden bijzonder sterk”, zegt Sergeant. “Die motor rijdt veel te snel en te dicht. Door zo’n onverantwoord gedrag kan je iemands carrière breken.”
De organisatie heeft inmiddels zijn via een persbericht laten weten het incident te betreuren en heeft zijn excuses aangeboden aan de renner en de ploeg.
Update 15.30 uur
Tuchtcommissie KBWB ondervraagt motorrijder
Ook de KBWB is geschrokken van het incident. In een persbericht meldt de Belgische bond dat de motorrijder die de aanrijding heeft veroorzaakt zo snel mogelijk door de tuchtcommissie zal worden ondervraagd. “In afwachting wenst de KBWB er nogmaals de klemtoon op te leggen dat de veiligheid van renners, volgers en toeschouwers voor haar een absolute prioriteit is.” Donderdag was er in aanloop naar het Belgische openingsweekend nog een bijeenkomst in de bondsgebouwen om bij alle motorrijders de kennis van de reglementen op te frissen.
Back home after surgery. Verdict: Broken collarbone, bruised hand &ribfracture. More painful: No classics. Thanks for all the messages! #KBK
— Stig Broeckx (@StigBroeckx) February 29, 2016
Maar goed, ik denk dat het wel goed is dat er aangifte gedaan is en dat er weer eens goed gekeken gaat worden naar dit soort voorvallen. Komt de laatste tijd veel te vaak voor.
Zo ook de waarde van Broecx trouwens, ik zie al de advocaat van Soudal pleiten dat dit Debusschere en Benoot 2 zekere overwinningen kost terwijl de andere partij pleit dat hij altijd op het verkeerde moment hard rijdt en regelmatig de afspraak mist, onberekenbare materie.
Dus goed dat de Belgische politie aandringt op aangifte.
Het is een lastige situatie ik vind dat er best sancties op mogen staan maar de motorrijder persoonlijk aansprakelijk stellen is een stap te ver. Gevoelsmatig komt dit ook steeds vaker voor ja.
@Wulu dat is inderdaad fout en dan was het zelfs nog een verzorgingsmotor!
Ik weet wel dat het daar erg lang duurde voordat het helemaal afgerond was, en dat de schadevergoeding heel lastig te bepalen is...
Zeer benieuwd hoe deze zaak zal gaan lopen.
Logisch redenerend denk ik dat het doorrijden niet echt een probleem is. Er is immers voldoende hulp aanwezig binnen 30-60 seconden.
Daarnaast rijden wielrenners zelf ook door na een botsing met een andere wielrenner. Dat wordt normaal gevonden.
Cavendish reed door na de botsing met Veelers. Debusschere reed door na zijn botsing met Groenewegen. Over deze botsingen zijn de meningen verdeeld (daar gaat het niet om), over het doorrijden na een botsing zelf hoorde je toen niemand.
Met betrekking tot het stoppen heb je zeker een punt: wellicht had de motard direct kunnen stoppen aan de rechterkant van de weg en hulp kunnen verlenen aan Stig, maar je opmerking over 'hulp van achteruit' klinkt lang niet gek.
Nee nu rijdt er een motard, iemand die volgens de organisatie daar een functie had in de hele wedstrijd, en die knalt tegen Broeckx aan en het is opens de schuld van die motard? Ik vond persoonlijk die stadsbus die met knipperlichten in een binnenbocht stond een stuk idioter namelijk.
En dan het doorrijden.. wat is precies het nut van stoppen? Het is heel vriendelijk en betrokken, maar je kunt niets meer doen dan de mensen die er achter rijden ook kunnen doen. Moet je er dan maar bij gaan staan voor de show? Die motor had een functie en die had je in dat geval moeten schrappen. Zoals al eerder genoemd is omkeren en tegen de richting inrijden natuurlijk nog veel gevaarlijker.
Maar het mooiste vind ik nog wel het 'aanrijden met vluchtmisdrijf' alsof niemand weet wie die motard is tenslotte, alsof niet alles is opgenomen op video? Ik weet wel 100% zeer dat die motard geen seconde bezig is geweest met vluchten.
Wederom zinnige opmerkingen van vooral Orakel.
Wat betreft rijgedrag hebben wielrenners in koers te maken met voor hen aangepaste omstandigheden. Ze zullen echter nog wel zelf de berijdbaarheid van de weg in de gaten moeten houden (uit de berm blijven, niet tegen obstakels rijden, stoppen voor gesloten spoorwegovergang, enz). Daarbij hoort ook het niet in gevaar brengen van collega's / medeweggebruikers door plotselinge manoeuvres. Nee, ze kunnen niet werkelijk alles in de gaten houden. En daarom gaat er wel eens iets mis... meestal met wielrenners onderling...
Ik zie graag maatregelen om de kans op valpartijen en incidenten te verkleinen. De realiteit is wel dat die verantwoordelijkheid voor een aanzienlijk deel bij de renners zelf ligt.
En in dit specifieke geval is het toch echt Broeckx die een voor een wielerpeloton atypische beweging maakt door zich plots zo ver zijwaarts los te maken van de groep. Daarom was de aanrijding ook pas in de allerlaatste seconde te voorzien.
Ik zou zeggen dat het een ongeluk is, zonder schuldige.
Dat doorrijden is lastig. Mag je uberhaupt terug rijden in een koers (die motor kan niet gelijk stil staan)?
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het rijgedrag van een renner, waarbij in de algemene reglementen bijvoorbeeld staat: 'Riders shall act with utmost caution. They shall be held responsible for any accidents that they cause.'
Op het betreffende moment in de koers was net die beslissende groep met Stuyven weggereden, dus daarom moest de 'doktermotor' naar voren.