LottoNL-Jumbo aast op wereldkampioen Halvorsen
foto: Sirotti
vrijdag 25 november 2016 om 11:00

LottoNL-Jumbo aast op wereldkampioen Halvorsen

Hoewel LottoNL-Jumbo haar selectie voor 2017 rond heeft, kijkt men al met een schuin oog naar 2018. Een renner waar de ploeg bovengemiddelde interesse voor heeft, is de 20-jarige Kristoffer Halvorsen. De Noor werd in Doha onlangs wereldkampioen bij de beloften.

Tests ondergaan
Eigenlijk wilde de Nederlandse formatie Halvorsen al voor 2017 vastleggen; sinds juli had de ploeg hem op het oog, weet WielerFlits. De Noor stond namelijk op het lijstje met vier andere renners die LottoNL-Jumbo wilde testen, waartoe ook aanwinst Gijs Van Hoecke behoorde. Halvorsen gaf echter aan te willen wachten tot na het WK, omdat hij in 2017 nog een jaar bij de beloften wil rijden. Ondanks zijn wereldtitel in Doha (Qatar) blijft Halvorsen – zoals bekend – zijn ploeg Joker-Byggtorget trouw.

Klik met Grøndahl Jansen
Op het moment dat duidelijk werd dat de 20-jarige Noor inderdaad nog een seizoen bij de beloften af gaat werken, heeft LottoNL-Jumbo meteen bij diens zaakwaarnemer aangegeven geïnteresseerd te zijn voor Halvorsens diensten in 2018 en verder. De Nederlandse ploeg trok voor komend seizoen wel Amund Grøndahl Jansen aan, die een boezemvriend van Halvorsen is en bij Joker-Byggtorget zijn lead out-man was. LottoNL-Jumbo hoopt dat Halvorsen door de verhalen van landgenoot Grøndahl Jansen kiest voor de inhoud van de Nederlandse ploeg.

Concurrentie is hevig
Het zou wel eens een moeilijk verhaal voor het Nederlandse team kunnen zijn. Donderdag werd namelijk bekend dat Halvorsen de komende maanden trainingskampen bezoekt van Sky en Quick-Step Floors. Omdat die laatste ploeg nog geen nieuwe geldschieter voor 2018 heeft gevonden, lijkt Sky de beste papieren te hebben. LottoNL-Jumbo heeft ook overwogen om Halvorsen mee te nemen op trainingskamp, maar vooralsnog staat dat niet in de planning. “Sky is een van de beste teams ter wereld. Ik sta er voor open, maar weet nog niet wat ik in 2018 ga doen”, zegt Halvorsen.

Naast LottoNL-Jumbo, Sky en Quick-Step Floors, zouden volgens het geruchtencircuit ook Sunweb en Orica-BikeExchange voor Halvorsen in de markt zijn.

RIDE Magazine
30 Reacties
25-11-2016 11:09
Vraag aan alle ploegleiders of ze interesse hebben in Halvorsen, en ze zullen allemaal zeggen dat ze daar niet omheen kunnen. Wereldkampioen bij de beloften kan in principe overal tekenen. Los van de informatie dat ze er al vanaf juli bij waren om hem proberen binnen te hengelen (goede scouting), zit er weinig nieuwswaarde in dit bericht.
25-11-2016 11:11
als je een beetje selectief leest lijkt het dat ze Jansen alleen gehaald hebben als lokkertje voor Halvorsen.
25-11-2016 11:18
Wat Arry1337 zegt. Wel saillant is dus het aantrekken van zijn zogenoemde boezemvriend. Hebben ze slim aangepakt!
25-11-2016 11:20
Niet erg logisch want op dit moment is het alle ballen op Dylan Groenewegen, als groenewegen komende jaren bevestigd heb je deze renner toch niet meer 'nodig' omdat ze een zelfde programma zouden rijden... Dat Halvorsen een groter talent is dan groenewegen lijkt duidelijk, maar talent moet ook bevestigd worden en dat doet Dylan op dit moment wel.

Lotto-Belisol heeft Greipel, maar op 34 jaar kan je daar al wel aan vervanging gaan denken, in de zin past dat wellicht beter. (Het Lotto-Belisol model past wel goed bij Lotto-Jumbo omdat daar met een beperkt budget met een sprint trein als kapstok hele goede resultaten behaalt worden, ook door de andere onderdelen van het team)
25-11-2016 11:23
Dat Halvorsen nog een jaar bij ploeg Joker blijft zegt genoeg!
Het plaatje moet kloppen en dan niet enkel het financiele.
25-11-2016 11:37
Snap niet zoveel van dat hijgend op Halvorsson jagen terwijl je al the one & only f*cking bowlingbal binnen je gelederen hebt. Probeer dan liever van die gekke vogels type Roglic of bijtertjes type Battaglin te vinden.
25-11-2016 11:49
Groenewegen is een bowlingbal? Zie uit naar het aantrekken van de zus, oudoom en biologieleraar van de middelbareschool van Halvorsen door LTJ.

Thnx, fixed
25-11-2016 11:50
Dus als je Groenewegen hebt kan Halvorsen niet meer in je ploeg komen?

Bij Etixx hebben ze Kittel en Gaviria
Bij Trek hebben ze volgend jaar Nizzolo en Degenkolb
Bij Dimension Data zitten Boasson Hagen en Cavendish
Bij Orica zitten Ewan & Cort Nielsen

En ga zo maar door, volgens mij kun je prima twee sprinters in je team hebben zitten.
25-11-2016 11:51
Tja, beetje te veel concurrentie denk ik.

Edit redactie: aangepast
25-11-2016 12:03
De interesse in Halvorsen valt heel goed te begrijpen; ik begrijp dus niet wat er hijgerig aan is om te proberen zo'n jongen als extra sprinter te halen. Ze hebben nu voor de koersen waar deze jongen ingezet zou worden geen betere in hun selectie.

Goed dat ze er vroeg bij waren, maar ook niet onlogisch dat hij zelf nog een jaar bij de belofte verkiest. De mogelijkheden zullen voor hem straks nagenoeg oneindig zijn. TLJ mag je daarin voorlopig doorstrepen, aangezien ze eerst nog moeten zorgen dat ze in 2019 door kunnen.
25-11-2016 12:19
Slim gedaan van Halvorsen om te wachten tot na het WK. Zijn waarde is nu nog flinker gestegen. Het aantrekken van boezemvriend is in ieder geval een slimme zet (in ieder geval als het een meerjaren contract is). Of het voordeel zal opleveren, blijft afwachten maar zeker het proberen waard.

Volgend jaar nog een heel jaar de tijd om hem mee te nemen op training.
25-11-2016 12:51
@ Noud89
- Kittel komt geen heuvel over, Gaviria kan daarentegen perfect Milaan Sanremo aan (complementair)
- Nizzolo aardige sprinter, Degenkolb is eerst een klassieker renner daarnaast ook nog een sprinter. (§ complementair)
- Boasson is allang geen sprinter voor de massasprints meer (complentair)
- Ewan / Cort Nielsen hier heb je gelijk maar de ontwikkeling van Cort Nielsen is een beetje onverwacht en moet nog bevestigen. (Orica heeft sowieso wel veel kopmannen de echt scoren terwijl het budget niet echt groot is.)

Kortom je punt klopt niet echt; sprinters met verschillende kwaliteiten kunnen en moeten wel in 1 team om een sprinttrein aan het werk te houden. Als je tegenover Dylan een klimmende sprinter neer kan zetten heb je 100% gelijk. (op dit moment lijken Groenewegen en Halvorsen enigsinds hetzelfde, maar ik kan het mis hebben)
25-11-2016 13:05
Bling 2.0
Na een mager jaartje in Nederland kan hij gaan presteren bij een andere ploeg.
25-11-2016 13:21
@Knightrider
Hoe gek is het dan dat Quick Step interesse in hem heeft terwijl ze al Gaviria en Kittel hebben?
25-11-2016 13:26
@Knightbiker

- Als Kittel de tour rijdt dan heeft Gaviria daar minder kansen. Dus is er de kans dat Gaviria een ander programma gaat rijden, met inderdaad MSR en wellicht een andere grote ronde
- Degenkolb gaat echt wel als sprintkopman aan grote rondes beginnen bij Trek, ook daar zal het verschil hem vooral zitten in twee verschillende programma's

Mijn punt is dat je prima twee sprintende renners kunt hebben in je team, zelfs als ze niet complementair zijn aan elkaar. Pas als Halvorsen en Groenewegen echt allebei tot de mega-mega wereldtop gaan horen en beide per se de Tour de France als kopman moeten gaan rijden omdat ze daar een vrij grote kans hebben om meerdere ritwinsten te boeken gaat het een probleem opleveren.

Zover is Groenewegen nog niet, en voor Halvorsen is dat nog verder weg. ;)
25-11-2016 14:13
Hopelijk ontwikkelt Jansen zich komend jaar erg goed bij LottoNL en overtuigt dat Halvorsen om ook bij de Nederlandse ploeg te tekenen. Met Groenewegen en Halvorsen zou LottoNL twee zeer talentvolle sprinters in de ploeg hebben. Als ze zorgen dat beide sprinters een goede sprinttrein voor zich krijgen kunnen ze zich ontwikkelen tot een sprint- en klassiekerploeg. Ik denk dat het voor een ploeg als LottoNL makkelijker is om daar veel succes mee te boeken dan als klassements en sprintploeg.
25-11-2016 14:41
Ik krijg het beetje het gevoel dat er weinig Nederlands overblijft van Nederlands enige WT-ploeg....
25-11-2016 15:27
@hensie
Waar komt dat gevoel vandaan? Alle kopmannen zijn volgend jaar Nederlands, nu ook Vanmarcke is vertrokken.

@ghostwriter
Dat ben ik niet met je eens. Waar deze ploeg immers al jaren consistent goed in is, is het rijden van klassementen. Daar blinken ze veel meer in uit dan in klassiekers of in sprints. Logisch zou zijn om dus in elk geval de focus op klassementen in stand te houden.
25-11-2016 16:08
@noud89
je hebt gelijk, zolang ze nog geen wereldtop zijn zullen programma's niet conflicteren. en het is iets te ver in de toekomst om dat te concluderen.

Die 2 andere zaken laten zien dat de sprinters een ander profiel hebben, Nizzolo is bijvoorbeeld geen Cavendish.
25-11-2016 16:15
@tendam
Momenteel zijn ze daar inderdaad goed in maar Gesink en Kruijswijk worden steeds ouder en Kelderman en Oomen staan bij Subweb onder contract. Ze moeten nu alvast gaan toewerken naar een periode waarin Gesink en Kruijswijk geen top klassementen meer kunnen rijden. Of ze kunnen kiezen voor het aantrekken van een buitenlandse klassementsrenner maar dat lijkt me voor Nederlandse sponsoren niet zo aantrekkelijk als bij Subweb twee Nederlandse klassementsrenners het goed doen.
25-11-2016 16:18
Wielerteams moeten normaal gesproken blij zijn als ze uberhaupt 2 jaar vooruit kunnen en gewoon op de kortere termijn plannen.
25-11-2016 16:42
Zucht, veel te laat. Had gelijk naar me geluisterd.
25-11-2016 16:54
Want jij hebt zijn naam hier natuurlijk voor juli al eens in verband gebracht met TLJ...
25-11-2016 17:06
@ghostwriter
Kruijswijk heeft nog wel een paar goede jaartjes in zich. Nu die jongen de aansluiting lijkt te hebben gevonden bij de wereldtop is het wat raar om dan de focus te verleggen.

Ik ben het wel met je eens dat ze niet echt breed zitten in de jonge talenten, maar ze hebben nu wel Daan Olivier gehaald.
25-11-2016 17:20
Quote:
Ze moeten nu alvast gaan toewerken naar een periode waarin Gesink en Kruijswijk geen top klassementen meer kunnen rijden.

Kruijswijk is tenslotte al 29 jaar oud! Ze moeten nu vooral toewerken naar nieuwe topklassementen van die jongen. Het gegeven dat eventuele opvolging (Kelderman en vooral Oomen) nu bij een andere ploeg rijden, is verder totaal irrelevant voor de koers die ze 'nu alvast' voor de toekomst uit zouden moeten zetten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.