LottoNL-Jumbo bevestigt langer verblijf Gesink
De kogel is door de kerk: Robert Gesink rijdt ook de komende drie seizoenen in dienst van LottoNL-Jumbo. Dit laat de Nederlandse WorldTour-ploeg weten in een persbericht. Het nieuws komt niet als een verrassing, nadat vorige maand al melding werd gemaakt van de contractverlenging.
Gesink begon zijn carrière in 2007 bij Rabobank, de voorloper van het huidige LottoNL-Jumbo. In zijn twaalfjarige periode bij de ploeg wist hij in totaal dertien profzeges te boeken, waaronder de GP Montréal, GP Québec, de Tour of California en een etappe in de Vuelta a España. Hij kreeg echter ook af te rekenen met een flinke dosis pech, waaronder een beenbreuk en hartritmestoornissen.
Dit seizoen neemt de Varssevelder steeds meer de rol van wegkapitein op zich, een functie waar hij zich met tevredenheid naar schikt. “Hij wordt steeds meer een teamplayer die als wegkapitein de jongeren én de kopmannen bijstaat”, zo laat teammanager Richard Plugge weten.
Gesink blij met nieuwe rol als teamplayer: “Was toe aan deze verandering”
Gesink zelf echoot de woorden van zijn teambaas. “Het is mooi dat ik mijn nieuwe rol nog een aantal jaren mag vervullen. Ik was ook toe aan die veranderende rol. Ik hoef niet naar een andere ploeg voor een dergelijke impuls. LottoNL-Jumbo voelt als een familie. We zijn echt een groep vrienden.”
Een langer verblijf was volgens de Nederlander dan ook een logische keuze. “Als je kijkt naar de renners, de sponsoren en de aanwezige kennis, dan hebben we alle kaarten in handen om een van de toonaangevende ploegen in het peloton te worden. Ik ben blij dat ik mijn ervaring kan inzetten en een rol kan vervullen.”
Ondanks de nieuwe rol, krijgt Gesink ook nog de ruimte om zijn eigen plan te trekken. “Robert is te goed om zich alleen maar weg te cijferen. Hij krijgt ook de komende jaren nog kansen om voor eigen succes te gaan”, zo besluit Plugge.
LottoNL-Jumbo blijft verder bouwen aan toekomst
Met het langer vastleggen van Gesink blijft LottoNL-Jumbo bouwen aan zijn toekomst. Eerder verlengde het al de contracten van George Bennett, Antwan Tolhoek, Maarten Wynants en Floris De Tier. Gijs Van Hoecke vertrekt dan weer bij de geel-zwarte brigade.
Topnieuws natuurlijk! De waarde die deze ploeg en renner op hele uiteenlopende momenten voor elkaar hebben gehad is moeilijk te meten. Heel mooi dat dat verhaal zich de komende drie jaar verder mag schrijven. Hopelijk tegen een vorstelijk salaris overigens; weinig redenen om dat iemand te misgunnen..
Zelfs het geluid van de langspeelplaat van negativiteit die sooike in zijn eigen toneelstuk ten gehore brengt, sterft langzaam door gebrek aan aanknopingspunten.
Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink, Tolhoek, Bouwman, Battaglin, Clement,Powless en De Tier.
Hiermee kan je in elke grote ronde en elke 1-weekse WT ronde meedoen voor het podium door goede ondersteuning voor de kopmannen en goede balans tussen jong en oud.
Met de sprinttrein van Dylan erbij zie ik TLJ zichzelf komende jaren bij top van de WT scharen (Sky, Quick-Step Floors, Bahrain-Merida, Movistar) en dus TLJ.
Mooi dat een Nederlandse ploeg zich weer daarheen kan vechten!
Kijk uit naar komende jaren
Als met name die jongere gasten zich blijven ontwikkelen zoals ze nu doen, dan zal TLJ nooit in staat blijven dat financieel te bolwerken. Ook de plaatsjes in de belangrijkste wedstrijden zijn duur. Dus zullen er opnieuw keuzes gemaakt moeten worden.
Vergeet niet dat ze vanaf aankomend jaar gaan werken met een budget van 15 miljoen euro per jaar, verhoging van 4,5 miljoen per jaar tov afgelopen jaren .
Weliswaar nog onder het gemiddelde van de WT (17 miljoen) ,maar Movistar (15 miljoen), Bahrain-Merida(17 miljoen) en Quick-Step Floors (18 miljoen) hebben ook geen mega budget zoals Sky, UAE Emiraties en het toekomstige CCC (vervanger BMC) en die ploegen presteren ook knap.
Movistar heeft paar keer WT ranking gewonnen met een budget van 15 miljoen euro per jaar, puur omdat ze een goed sportief plan hadden voor de renners (Quintana kon en kan elders meer verdienen) en dat weegt voor veel renners toch zwaar.
Tuurlijk als Dylan, Primoz en Antwan zo blijven ontwikkelen zal je renners als Van Poppel en Bennett van de baan moeten doen om budget vrij te krijgen maar dan nog kan je een goed team creëren die zeker top 5 WT waardig zijn.