woensdag 11 juli 2018 om 10:55

LottoNL-Jumbo bouwt voor Tour volgauto om tot ‘commandocentrum’

LottoNL-Jumbo heeft één van de volgauto’s flink onder handen genomen om de renners tijdens de Tour de France beter te kunnen coachen. De Skoda Superb is namelijk in Nederland omgebouwd tot mobiel ‘commandocentrum’.

De auto’s van James Bond zitten sinds jaar en dag vol met de meest technische snufjes, maar de ploegleiderswagen van LottoNL-Jumbo doet er tijdens de Tour niet voor onder. Zo heeft de auto enkele schermen op het dashboard en is de achteruitkijkspiegel een splitscreen – de helft is ‘gewoon’ achteruitkijkspiegel, de andere helft toont beelden van een groothoek-achteruitkijkcamera zodat de bestuurder de renners achter zich kan zien.

De ploegleiders van de Nederlandse formatie mochten vorig jaar een wensenlijstje invullen voor de samenstelling van de auto, waarop met name het terugdringen van papierwerk een aandachtspunt was. Startlijsten, klassementen en prestaties van de renners zijn gedigitaliseerd en komen naar voren met slechts twee drukken op de knop. Ook zijn de ‘spreeksleutels’ vervangen door vaste microfoons en is er een ingebouwd rek op de achterbank voor vier reservewielen, die normaal los lagen in de auto.

Veiliger
“De auto is veiliger geworden”, reageert ploegleider Jan Boven op de nieuwe inrichting. “En doordat we betere en meer digitale informatie op schermen zien, kunnen we de renners onderweg ook beter coachen.”

RIDE Magazine
26 Reacties
06-07-2018 10:30
Duurt het dan niet langer om een wiel te pakken?
06-07-2018 10:32
Sunweb heeft universitaire ondersteuning (whats new?) en LJ een rijdend commando centrum. Best leuk natuurlijk, maar blijkbaar draaien de marketing teams van de ploegen weer overuren vlak voor de Tour.
06-07-2018 10:32
Hoop op een video review van deze snufjes.
Wel moet de bestuurder dan niet onderweg ook naar de TV-beelden kunnen kijken, want dat soort afleiding zorgt juist voor ongelukken.
(dus de tactische leiding moet niet van de bestuurder van de auto komen maar van de bijrijder of de achterste bank)
06-07-2018 10:47
Ja, daar weten de mensen bij Modiforce wel raad mee!
06-07-2018 10:47
@jessevdalen ze zitten in een rek hé, niet in een kluis..
06-07-2018 10:50
Dat van papier naar digitaal snap ik niet zo. Procyclingstats en dergelijke bestaan toch al? Misschien is de interface nu beter geschikt voor een schermpje in de auto. Eerst leken extra schermen me minder veilig vanwege afleiding, maar alles bij elkaar lijkt het toch veiliger.

Maar inderdaad komen de nieuwe snufjes altijd vlak voor de Tour, alsof ze het niet hoeven te testen ruim voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar. En het komt vaak van sponsoren van de ploeg, alsof de innovatie afhankelijk is welke ploegsponsor je hebt. En iedereen mag het weten wat verbeterd is... Ik zou juist erover zwijgen, als ik denk dat het beter is dan wat de concurrentie heeft. Dat rek zullen ze wel zien, maar de verbeterde communicatie zie je niet zomaar.
06-07-2018 10:56
Allemaal en overal zoveel mogelijk marginal gains, vooral in de tour. Lijkt me logisch dat ze ook aan de dope gaan! in zoverre ze niet gepakt kunnen worden uiteraard
06-07-2018 11:03
Mooi zo'n commandocentrum. Het is wel te hopen dat ze al een beetje gewend zijn aan het gebruik en dat ze niet per ongeluk de raketwerper activeren als ze alleen maar even de asbak willen uitklappen.
06-07-2018 11:10
Leuk idee, het reservewiel opofferen voor een router, maar wat als deze James Bond auto nu zelf lek rijdt?
06-07-2018 11:14
Hebben de renners dan ook andere namen, Tolhoek bijvoorbeeld Delta 1, Kruijswijk 007?
06-07-2018 11:43
De naam is Boven .......... JAN Boven
06-07-2018 11:47
Zijn er foto's?
06-07-2018 12:55
WOW !
06-07-2018 13:34
@Ah-ja Oh-ja ????????
06-07-2018 13:37
Altijd goed om veranderingen door te voeren op het moment supreme. Testen is voor mietjes.
06-07-2018 14:14
Bestaat er eigenlijk ook een 'vooruitkijkspiegel'?
06-07-2018 14:22
Tof! Goede zaak denk ik, mede door de achteruitkijk camera lijkt het me veiliger. Ook schermen integreren en bediening makkelijker maken zorgt ervoor dat bestuurders zich meer op de weg kunnen focussen.

En wie zegt dat er niet mee getest is? Lijkt me logisch dat ze bij bijvoorbeeld het NK en wat trainingen deze auto al hebben getest.
06-07-2018 14:40
@Hoebele
Bij vrachtwagens wel, zodat de chauffeur tot vlak voor de truck kan kijken.
06-07-2018 15:23
Wel heerlijke reacties hier. Meer van dit soort topics om de balans weer wat terug te krijgen aub.
11-07-2018 11:13
Is dat nu alle innovatie? valt echt wel tegen hoor, alleen de achteruit-rij/kijk camera is echt goed, maar eigenlijk ook al niet bijzonder meer. En sinds wanneer is een Ipad onderdeel van je auto?

en het wordt groots aangekondigd als een complete overhaul/her definiëring van de ploegleiders auto: alleen een paar details zijn aangepakt. Een Tesla heeft een beter scherm en ik verwacht een scherm met statussen van iedere renner, live op zo'n scherm, met powerdata, heart rate etc, knopjes voor de renner op de fiets met hulp, gestandaardiseerde instructies over en weer via de fietscomputer (hoeveel is je voorsprong/achterstand data), bidon vesten een electrische auto zodat de renners geen uitlaatgassen hoeven in te ademen, bumpers waar je als renner tegenaan kan rijden zonder te vallen.
11-07-2018 11:41
Is dit nou per ongeluk opnieuw geplaatst? Of is dit onderdeel van een sponsordeal? Dan mag het wel ergens aangegeven worden vind ik.

Edit redactie: Dit is geen deal. We hadden het nieuwsbericht al gemaakt. Nu hebben we een video die erbij hoort.
11-07-2018 11:55
Wow, ze hebben nu dus al 2 commandocentrums. Benieuwd of 1 meer iets uitmaakt voor de prestaties. :p
11-07-2018 12:02
En zelfs met al die nieuwe foefjes was het toch te lastig om tijdens de tijdrit even door te geven na 2-3 km dat ze wat harder moesten trappen omdat ze anders laatste zouden worden van alle teams met GC ambities.. Had Kruijswijk niet zo geschrokken hoeven te zijn toen die na 9km hoorde dat ze 43 achter lagen. Maar ja, wel leuk zo'n commandocentrum...
11-07-2018 12:34
@hoebelle zou wel heel handig zijn op een tijdritfiets, zodat je niet meer omhoog hoeft te kijken
11-07-2018 12:37
Het gaat altijd over onveilige situaties met motards, maar het mag een wonder zjin dat er met de volgauto's nog geen doden (toch?) zijn gevallen. Als je ziet hoe sommige ploegleiders achter het stuur zitten en rijden... Zet er dan gewoon een neutrale chauffeur in die zich 100% op de weg en alles daaromheen concentreert.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.