LottoNL-Jumbo bouwt voor Tour volgauto om tot ‘commandocentrum’
LottoNL-Jumbo heeft één van de volgauto’s flink onder handen genomen om de renners tijdens de Tour de France beter te kunnen coachen. De Skoda Superb is namelijk in Nederland omgebouwd tot mobiel ‘commandocentrum’.
De auto’s van James Bond zitten sinds jaar en dag vol met de meest technische snufjes, maar de ploegleiderswagen van LottoNL-Jumbo doet er tijdens de Tour niet voor onder. Zo heeft de auto enkele schermen op het dashboard en is de achteruitkijkspiegel een splitscreen – de helft is ‘gewoon’ achteruitkijkspiegel, de andere helft toont beelden van een groothoek-achteruitkijkcamera zodat de bestuurder de renners achter zich kan zien.
De ploegleiders van de Nederlandse formatie mochten vorig jaar een wensenlijstje invullen voor de samenstelling van de auto, waarop met name het terugdringen van papierwerk een aandachtspunt was. Startlijsten, klassementen en prestaties van de renners zijn gedigitaliseerd en komen naar voren met slechts twee drukken op de knop. Ook zijn de ‘spreeksleutels’ vervangen door vaste microfoons en is er een ingebouwd rek op de achterbank voor vier reservewielen, die normaal los lagen in de auto.
Veiliger
“De auto is veiliger geworden”, reageert ploegleider Jan Boven op de nieuwe inrichting. “En doordat we betere en meer digitale informatie op schermen zien, kunnen we de renners onderweg ook beter coachen.”
Wel moet de bestuurder dan niet onderweg ook naar de TV-beelden kunnen kijken, want dat soort afleiding zorgt juist voor ongelukken.
(dus de tactische leiding moet niet van de bestuurder van de auto komen maar van de bijrijder of de achterste bank)
Maar inderdaad komen de nieuwe snufjes altijd vlak voor de Tour, alsof ze het niet hoeven te testen ruim voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar. En het komt vaak van sponsoren van de ploeg, alsof de innovatie afhankelijk is welke ploegsponsor je hebt. En iedereen mag het weten wat verbeterd is... Ik zou juist erover zwijgen, als ik denk dat het beter is dan wat de concurrentie heeft. Dat rek zullen ze wel zien, maar de verbeterde communicatie zie je niet zomaar.
En wie zegt dat er niet mee getest is? Lijkt me logisch dat ze bij bijvoorbeeld het NK en wat trainingen deze auto al hebben getest.
Bij vrachtwagens wel, zodat de chauffeur tot vlak voor de truck kan kijken.
en het wordt groots aangekondigd als een complete overhaul/her definiëring van de ploegleiders auto: alleen een paar details zijn aangepakt. Een Tesla heeft een beter scherm en ik verwacht een scherm met statussen van iedere renner, live op zo'n scherm, met powerdata, heart rate etc, knopjes voor de renner op de fiets met hulp, gestandaardiseerde instructies over en weer via de fietscomputer (hoeveel is je voorsprong/achterstand data), bidon vesten een electrische auto zodat de renners geen uitlaatgassen hoeven in te ademen, bumpers waar je als renner tegenaan kan rijden zonder te vallen.
Edit redactie: Dit is geen deal. We hadden het nieuwsbericht al gemaakt. Nu hebben we een video die erbij hoort.