LottoNL-Jumbo mikt op drie fronten
LottoNL-Jumbo presenteerde zich vandaag in het hoofdkantoor van sponsor BrandLoyalty aan de pers en sponsoren. De Nederlandse WorldTour-formatie blijft hoog inzetten op de klassementsrenners en de klassiekerploeg, versterkt de tweede lijn en laat de sprinttrein terugkeren.
Met drie absolute kopmannen mikt LottoNL-Jumbo op respectievelijk de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España. Steven Kruijswijk is de absolute kopman in Italië en Spanje. De Brabander kiest er niet voor om twee rondes achter elkaar te rijden, maar wil zich optimaal kunnen voorbereiden op beide rondes om zich te mengen in de strijd om het klassement. Daarnaast is het een doel om een etappe te winnen voor de rosse klimmer.
Wilco Kelderman richt zich op zijn beurt volledig op de Tour de France. Via de rondes van Romandië en Zwitserland hoopt hij in topvorm aan de start te staan van La Grande Boucle om revanche te nemen op de afgelopen editie, toen hij door een vroege valpartij geen rol kon spelen. Robert Gesink gaat zonder klassementsambities naar Frankijk. Hij zal zich inzetten om Kelderman aan een goede eindklassering te helpen. De weg naar de Vuelta ligt nog open voor de Varssevelder. “Die ene zege in een grote ronde mist nog”, vertelde hij op de presentatie over zijn ambitie om – in een vrije rol – ook voor ritzeges te gaan. Eerder op het seizoen zal Gesink de heuvelklassiekers ook aandoen.
Sterker in de breedte
Achter deze kopmannen heeft LottoNL-Jumbo sterk gehandeld op de markt om de, zoals de ploeg het zelf noemt, ‘klassementstrein’ te versterken. Manager Richard Plugge spreekt hierbij van ‘de tweede lijn’. De Sloveense nieuweling Primoz Roglic zal zijn piek leggen in de Giro, waar hij Kruijswijk langer bij zou moeten staan dan afgelopen jaar het geval was. Destijds moest men met acht man starten in Italië, doordat George Bennett – een belangrijke knecht in het middelgebergte – geweigerd werd wegens een te lage cortisolwaarde.
Ook de komst van Enrico Battaglin moet ervoor zorgen dat het wit-geel-zwart in de bergetappes beter vertegenwoordigd is dan in 2015. Daarnaast zal Bert-Jan Lindeman zich meer gaan richten op het rijden in de bergen, waardoor hij van grotere waarde zal zijn voor de klassementsmannen. Battaglin en Lindeman zullen zich echter niet laten tegenhouden door de ploegleiding om hun kenmerk te etaleren; de aanval.
Herinvoering sprinttrein
Vorig jaar boekte Moreno Hofland twee zeges. Hij is ambitieus en hoopt op meer overwinningen dan in 2014, toen hij vijf keer mocht juichen. Om hem in stelling te brengen laat LottoNL-Jumbo de sprinttrein terugkeren. Naast Hofland zijn nieuwkomer Dylan Groenewegen en de Belg Tom Van Asbroeck de speerpunten voor de spurts in de formatie van manager Plugge.
Zij gaan in samenwerking met de trainers en de coaches werken aan een sprinttrein. Een goede voorbereiding is daarvoor cruciaal. De ploeg kent een hoop hardrijders die daarvoor ingezet kunnen worden. “Het gaat om de handjes in de lucht”, vertelde Plugge onlangs al. Om dat voor elkaar te krijgen, wil manager Plugge dat de ploeg de afmakers op het juiste moment afzet: “Op 250 meter voor de finish.”
Vanmarcke richt zich op grote klassiekers
Buiten al het klassement- en sprintgeweld om, hoopt Sep Vanmarcke opnieuw hoge ogen te gooien in de kasseienklassiekers. Hij legt zijn eerste piek vanaf Milaan-San Remo en de weken erna met E3 Harelbeke, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De Amstel Gold Race plakt hij vast aan zijn voorjaarsprogramma, waarna hij zich zal voorbereiden op de Tour de France. Groenewegen is nieuw in de ploeg, maar zet direct zijn beste beentje voor. Hij probeert al in het openingsweekend goed in vorm te zijn en wil deze lijn dan doortrekken richting de monumenten, al zal hij zich meer en meer concentreren op het sprinten.
[poll id=”158″]
GO JUMBO!
Catalonië en het Baskenland zijn mijn eerste doelen. Daarna volgen de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik. Na de Tour hoop ik op een deelname aan de Olympische Spelen
Mocht Gesink een ronde als Catalonië of Baskenland winnen, zou dat waanzinnig zijn... ooit zat hij er in Zwitserland zo dichtbij.
Hopelijk valt de eerste overwinning snel te noteren en blijven ze van ongelukken en pech bespaard.
Vanmarcke in het Vlaamse werk lijkt mij duidelijk. Maar vorig jaar was het geen succes. Wat gaan ze nu anders doen?
Ze hebben redelijke ronde renners, maar geen echte toppers. Wat is het nut dan van een 'rondetrein' (ik weet eigenlijk niet precies wat dit is).
Moreno Hofland is getalenteerde jonge renner met een goede aankomst (met hem overigens zeker nog twintig anderen). Een sprinttrein moet hem kunnen laten wedijveren met Greipel, Kittel, Bouhani en Sagan?
Ik ben best benieuwd wat we van TLJ kunnen verwachten dit jaar. Een beter voorjaar zal al mooi zijn. Verder hoop ik (weer) op uitschieters van de mannen uit de tweede lijn, die vorig jaar toch nog wat kleur hebben gegeven aan het seizoen.