maandag 23 juli 2018 om 09:17
LottoNL-Jumbo sluit geen pact met Dumoulin: “Tom is ook onze concurrent”
Met twee renners in de top-10 van het klassement en reeds twee ritzeges op zak staat LottoNL-Jumbo er zeer goed voor op de tweede rustdag van de Tour de France. “Of wij denken de Tour te kunnen winnen? We staan er goed voor zo, maar we bekijken het van dag tot dag”, aldus ploegleider Nico Verhoeven tegenover De Telegraaf.
Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Met dinsdag de etappe naar Bagnères-de-Luchon zal de Nederlandse formatie opnieuw een poging doen om te stijgen in het klassement. “We hebben in de winter getraind op afdalingen en Primoz is iemand die dat heel erg goed beheerst. Vorig jaar toen hij de rit naar Serre-Chevalier won, had hij op de top van de Galibier dik een minuut voorsprong op de rest, en aan de finish nog steeds”, beschrijft Verhoeven de kansen van zijn pupil.
Een samenwerking met het Sunweb van Tom Dumoulin om daarmee Sky onder druk te zetten is volgens Verhoeven niet aan de orde. “Tom is ook onze concurrent. We gaan vooral uit van onze eigen kracht”, is de ploegleider duidelijk. “Op dit moment is de situatie in ieder geval nog dat we met twee man meestrijden voor het Tour-podium”
En hoe werkt zo'n pact dan? Met twee ploegen door elkaar gaan rijden en het Lotto NL - Sunweb noemen? Niemand van de ploegen mag meer achter elkaar aan rijden? Gesink in dienst van Dumoulin? Of mogen de renners van Sunweb nu ook eten halen bij de auto van Jumbo?
LTJ heeft de ploeg niet om de koers te maken en Sunweb ook niet. Dus blijft Movistar over met mannen als Amador, Soler en Valverde die toch de druk kunnen opvoeren bij Sky. Ik denk dat dit de enige manier is om het Skyblok onder druk te zetten.
Voorlopig is het TLJ, en niet Movistar, dat Sky onder druk zet. Movistar is veel geschreeuw en weinig wol. Alleen TLJ heeft z'n beste bergknecht Tolhoek nog niet echt effectief gebruikt, die is in zo'n kopgroep nuttiger dan Gesink op het moment.
'We hebben in de winter getraind op afdalingen' ? Waar zijn die gasten dan geweest ?
Primoz kan dat wel gedaan hebben ja, maar of Kruiswijk en consorten de latten hebben ondergebonden, vraag ik me af.
Ongeacht of het met Dumoulin is of met een andere ploeg, hoe zie je dit voor je? Wat houdt een pact met een andere ploeg überhaupt in dan?
Het algemeen klassement ziet er na week drie echt anders uit dat na week twee. Thomas heeft nog nooit een grote ronde tot een goed einde gebracht. Dumoulin en Froome hebben de Giro in de benen. Roglic heeft zelfs nog nooit meegedaan voor het klassement in de grote ronde. Bardet en Landa hikken nu al aan tegen die rit tegen de klok. En Kruijswijk? Die klimt ook niet zomaar naar het podium.
Op de kant gooien terwijl er bijna alleen nog maar bergetappes komen is nu niet heel realistisch meer. Dat had in de eerste week moeten gebeuren.
Renners vooruit sturen is leuk, maar om echt het verschil te maken zullen de kopman dan wel ergens weg moeten rijden van de SKY-kopmannen en als Dumoulin, Roglic en Kruijswijk samen demarreren kan ik je verzekeren dat Thomas en Froome niet zomaar achter hun trein blijven zitten.
Enige wat ik echt als optie zie is om de SKY-kopmannen vroeg in een etappe te isoleren. Dat betekent echter wel dat je dan met alleen nog maar kopmannen overblijft. Vervolgens moet je dan om en om demarreren en alles dicht laten rijden door de SKY-kopmannen (en dus niet achter elkaar aan gaan rijden voor plaatsbehoud). Dat betekent wel dat je als TLJ en Sunweb zijnde er ook vrede mee moet hebben als hierdoor bijvoorbeeld Bardet de Tour wint.
En vooral in dat laatste zit het probleem. We hebben iets van 4 jaar geleden een bergetappe gehad waar het helemaal los ging vanaf de start en Froome helemaal geïsoleerd kwam te zitten. Volgens mij is de voornaamste reden waarom Froome die etappe toen heeft overleeft dat elke kopman van deze situatie wilde profiteren en ze uiteindelijk achter elkaar aan gingen rijden en Froome op deze manier vanzelf bondgenoten kreeg om gaten dicht te rijden.