LottoNL-Jumbo sluit geen pact met Dumoulin: “Tom is ook onze concurrent”
foto: WielerFlits
maandag 23 juli 2018 om 09:17

LottoNL-Jumbo sluit geen pact met Dumoulin: “Tom is ook onze concurrent”

Met twee renners in de top-10 van het klassement en reeds twee ritzeges op zak staat LottoNL-Jumbo er zeer goed voor op de tweede rustdag van de Tour de France. “Of wij denken de Tour te kunnen winnen? We staan er goed voor zo, maar we bekijken het van dag tot dag”, aldus ploegleider Nico Verhoeven tegenover De Telegraaf.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Met dinsdag de etappe naar Bagnères-de-Luchon zal de Nederlandse formatie opnieuw een poging doen om te stijgen in het klassement. “We hebben in de winter getraind op afdalingen en Primoz is iemand die dat heel erg goed beheerst. Vorig jaar toen hij de rit naar Serre-Chevalier won, had hij op de top van de Galibier dik een minuut voorsprong op de rest, en aan de finish nog steeds”, beschrijft Verhoeven de kansen van zijn pupil.

Een samenwerking met het Sunweb van Tom Dumoulin om daarmee Sky onder druk te zetten is volgens Verhoeven niet aan de orde. “Tom is ook onze concurrent. We gaan vooral uit van onze eigen kracht”, is de ploegleider duidelijk. “Op dit moment is de situatie in ieder geval nog dat we met twee man meestrijden voor het Tour-podium”

RIDE Magazine
62 Reacties
23-07-2018 10:17
Deze quote is juist de uitnodiging om eens samen te overleggen waar de belangen wel overeenkomen denk ik.

Overigens staan ze zelf inderdaad ook goed genoeg om wat te mogen verwachten. Roglic staat vlakbij Tom. En Kruiswijk welliswaar wat verder, maar heeft in het verleden bewezen de sterkste te kunnen zijn in een slotweek.
23-07-2018 10:17
@Niklas: Movistar heeft het wel degelijk geprobeerd met twee keer Valverde mee in de aanval te sturen, maar die was simpelweg niet goed genoeg. (een keer met Dumoulin en een keer met Kruijswijk). Om dus te stellen dat ze niet aanvallend zijn vind ik makkelijk gezegd, ze willen wel maar hebben de benen simpelweg niet.

@Tendam: je hebt gelijk hoor, LTJ is de enige ploeg die sterk genoeg lijkt om Sky onder druk te zetten. Echter kunnen zij het niet alleen en Sky laat Roglic en Kruijswijk niet nogmaals zomaar wegrijden. Ik denk dat je moet zorgen dat je Froome en Thomas isoleert. Alleen het probleem is dat Gesink en Tolhoek dat niet alleen kunnen, met een Soler, Valverde en Amador erbij zie ik meer mogelijkheden.
23-07-2018 10:22
Net als gisteren met Bauke. Die had met Izaguirre een 'afspraak' kunnen maken. Om de beurt bij Nielsen demareren. Nu had Bauke 0% kans om te winnen. Met afspraak Izaguirre wellicht 30%.
Die Fransen zijn er anders heel goed in om combines te sluiten en elkaar te steunen wanneer het over belangrijke zaken gaat.
Pakts sluiten kan ook gebeuren in de vorm van de 'poeplap' trekken. Persoonlijk heb ik dat al een aantal keren mee mogen maken, en de wielersport is natuurlijk een afspiegeling van de maatschappij, dus niets nieuws onder de zon.
Wat gedacht van ondersteuning van TLJ door een ploeg als b.v. Francais des Jeux ?
23-07-2018 10:23
De trein van Sky moet je slopen zo gauw ze de boel proberen op slot te gooien en niet als jonge eendjes achter moeder eend kruipen als de deur op slot gaat. Rammen, totdat de niet echte klimmers eraf wapperen en alleen de klimmers overblijven, gewoon van die tempobeulen zien af te komen.
23-07-2018 10:27
@snoep de hond ik gaf een voorbeeld hoe ze het vroeger deden, niet dat ze dat nu kunnen doen. Ik gaf puur een voorbeeld van een pact. Er zijn genoeg manieren om wat te proberen maar dan moet je wel wat proberen om er achter te komen.
23-07-2018 10:31
@Timocycling,
Denk jij echt dat Gesink, Tolhoek, Soler, Amador en Valverde samen sterk genoeg zijn om de SKY-kopmannen te isoleren. Als die 5 samenwerken om het tempo op te drijven dan is de kans heel groot dit i.i.g. Bernal er nog aanhangt en ik acht het niet onwaarschijnlijk dat een Kwiatkowski, een Castroviejo of een Poels (die zich schijnt te hebben gespaard voor deze week) het kunnen overleven.

En zoals ik net al aanhaalde; stel dat het lukt om ze te isoleren. Wat dan? Heb je er dan als TLJ vrede mee als hierdoor Landa de Tour wint?
23-07-2018 10:36
Precies Rowe en Castroviejo zijn absoluut niet onoverwinnelijk. Poels lijkt minder dan voorheen. Kwiat is geen zekerheidje in hooggebergte en Moscon heeft zichzelf al weten te elimineren. The time is right om Sky op te blazen.
23-07-2018 10:38
@Snoep de hond:
Ik verwacht dat Bernal er wel bij zal zijn maar Kwiat en Castroviejo niet. Poels is afwachten wat voor niveau hij haalt.
Als Landa de tour wil winnen moet hij 6-7 minuten (incl. tijdritverlies) goedmaken. Gaat dus nooit lukken.
Ik denk toch dat de kopmannen isoleren de enige optie is om ze écht onder druk te zetten. Soms moet je een risico nemen om te winnen.

Ik verwacht overigens dat Roglic gewoon blijft meerijden met de Skytrein en voor zijn top 5 klassement gaat. Kruijswijk zie ik nog wel eens aanvallen.
23-07-2018 10:41
Hoe ga je het collectief van SKY breken, als je zelf niet sterk genoeg bent, zie Movistar met Quintana, Landa en Valverde? Bernal en Poels indien goed, rijd je er bergop niet af en als dat al lukt, plaatst Froome een aanval en is de vogel gevlogen, want iedereen heeft al zoveel krachten verbruikt dat ze niet mee kunnen.
23-07-2018 10:42
Wie had er trouwens een jaar of 5 geleden kunnen voorspellen dat wij het hier over zouden hebben. Toen waren we blij met een top 10 plekje, nu hebben we het over een Nederlandse kopman die wel of geen pact heeft met de 2 kopmannen van Lotto Jumbo. Wat een luxe. Ben zeer benieuwd wat de derde week gaat brengen.
23-07-2018 10:43
@RGESINKNR1,
Als er genoeg manieren zijn om wat te proberen, waarom geef je dan niet een voorbeeld hoe ze het volgens jou nu kunnen doen? Als je vindt dat ze wat moeten proberen, dan is het namelijk wel handig om een plan te hebben wat een enigszins een kans van slagen heeft. Dus ik hoor graag een plan dat wel realistisch is. Ik zie zelf namelijk niet zoveel manieren om iets te proberen.

De SKY-trein is misschien saai, maar naar mijn menig is de enige realistische manier om de trein op te roken, door ze lekker op kop te laten rijden. Het komt er dan echter wel op neer dat je de SKY-kopmannen in een man tegen man gevecht op de slotklim zult moeten verslaan. Oftewel als je SKY wilt verslaan dan moet je gewoon de sterkste renner in koers zijn.
23-07-2018 10:51
@Timocycling,
OK, vul i.p.v. Landa dan Quintana in. Als je dat ook al niet kansrijk acht dan zie ik ook niet in waarom Movistar überhaupt mee moet gaan helpen.

Mijn punt is i.i.g. dat als je het al lukt om ze vroeg in een etappe te isoleren dan zullen er kopmannen moeten zijn die zich opofferen en ploegen zullen er vrede mee moeten hebben dat hun eigen kopman plekken verliest terwijl een kopman van een andere ploeg de volle buit pakt. Oftewel ze zullen niet achter elkaar aan moeten gaan rijden met Froome en/of Thomas in het wiel.
23-07-2018 10:53
@snoep de hond, lees mijn vorige bericht. Daarin zeg ik precies wat ik denk wat er mogelijk is. Als jij denkt dat dat niet realistisch is oke, ik denk dat dat wel mogelijk is. Waarom zou Sunweb, LTJ, AG2R of Movistar niet een keer initiatief kunnen nemen? Er zijn zoveel manieren om wat te proberen, bergop, in de afdaling of op het vlakke met een waaier(mits mogelijk). Wat wil je dat ik zeg? Precies de poppetjes aangeven die het moeten gaan doen?
23-07-2018 11:12
Ik kan me nog herinneren dat alle Spaanse ploegen in een Tour voor Indurain gingen rijden om een kopgroep met Gianni Bugno terug te halen.
Ik hoor overigens vooral uit de Vlaamse hoek (ook renners) geluiden die Dumoulin wel de zege gunnen.
23-07-2018 11:15
het vraagstuk / de uitdaging is: Hoe de SKY trein te pareren?
Movistar heft eea geprobeerd, maar faalt tot heden
Kruiswijk heeft een dappere poging ondernomen, maar faalde uiteindelijk ook

Wellicht is hetgeen Dumoulin doet (en Nibali deed) het handigst: gebruik maken van de SKY trein en gokken op een goed moment.

het is lasting op te boksen tegen een team dat overall de beste renners wegkoopt , warmee re minder concurrentie voor Froome is i.c.m. de zogenaamde "marginal gains'
23-07-2018 11:22
Ja elke x dit gedram. Laat Sunweb nou eens fatsoenlijk knechten halen dan heb je hier ook niet elke grote ronde gedram over. Man ze leren het ook niet en wordt tijd dat ze nu echt een paar klimmers gaan halen. Dan maar renners die ze niet zelf kunnen klaarstomen vanaf jonge leeftijd zeg..
23-07-2018 11:27
@Johnny: Precies, want Castroviejo en Kwiatkowski kan je prima het salaris van Ten Dam aanbieden en dan komen ze meteen...
23-07-2018 11:31
Het is erg lastig Sky op te blazen. Kwiat, Bernal, Poels houden tempo hoog en op de laatste klim doen Thomas en Froome het zelf (tot nu toe). Dus er moeten renners met helpers in een ontsnapping die het beter doen dan ‘de rest van Sky’ en andere ploegen moeten Sky niet gaan helpen. Dat laatste, dat is ook een punt. Ploeg van Bardet en Movistar zijn geneigd Sky ook te helpen.

Die etappe van 60+ km moet het gebeuren. Direct bij de start, wanneer Froome en Thomas geisoleerd zijn. Weer een aanval van Kruissie.
23-07-2018 11:36
@assen
Die rit van 65km voor vrijdag a.s. wordt erg interessant. Gezien de stand van de knechten van Sky voor Thomas en Froome in het AK. Kruiswijk en Roglic kunnen samen direct met TdM opschroeven ter lossing van Thomas. Froome zit dan volledig geïsoleerd van zijn knechten en die zie ik dan de 1ste kilometers niet terugkomen.
23-07-2018 11:40
@Johnny7
Wellicht kun je wat suggesties doen van knechten die beter naar boven gaan dan Bernal en Poels in de 3e week. Zomaar wat roepen kan iedereen.
23-07-2018 11:44
@RGESINKNR1,
Als jij denkt dat het mogelijk is dan heb jij daar toch enigszins over nagedacht? Ik neem aan dat je tenminste even naar het profiel van de etappes hebt gekeken die er nog komen. Ik neem ook aan de je je enigszins hebt proberen te verplaatsten in de belangen de ploegen. Waar die op hopen en wat de kwaliteiten zijn van de kopmannen die binnen een redelijke afstand staan. Verder neem ik aan dat je ook kijkt naar wat er is geprobeerd in de Alpen (Dumoulin en Kruijswijk) en wat dat nu echt heeft opgeleverd ten opzichte van de SKY-kopmannen.

Of roep je alleen maar dat ze iets moeten proberen, omdat je het vervelend vind om naar de SKY-trein te kijken?

Ik zie gewoon weinig ploegen die echt belang hebben om voor de slotklim risico's te gaan nemen. Onder andere omdat ik weinig mogelijkheden zie om iets op touw te zetten dat een redelijke slagingskans heeft. De kansen liggen voor de meeste kopmannen eerder op de slotklim, in de afdaling na de slotklim of in het geval van Dumoulin in de tijdrit.
23-07-2018 11:45
Eigenlijk heeft Tom Dumoulin in praktijk juist een soort van pact gesloten met sky. Of nouja, de manier waarop sky koerst speelt hem in principe volledig in de kaart.

Verder is uiteindelijk al die strategie weinig waard als Froome en Thomas gewoon het snelste bergop rijden.
23-07-2018 11:49
Nee, geen combine. We zullen zien. Natuurlijk ligt dat voor de hand. Dat komt omdat er nu die renner minder in de ploeg van start is gegaan; iets wat ik bij de bekent making over de ploeggrote al melden. Het was z.g.n. Voor de veiligheid , ja me hoela. Erzijn dit jaar net zovaak valpartijen als voorheen.
23-07-2018 11:53
Sunweb is te zwak om de koers te controleren. Dumoulin maakt dus gebruik van de Sky trein. Probeert dan tijd te pakken waar het kan en de tijdrit te gebruiken om het geel te veroveren. Prima strategie maar of het zal lukken?
23-07-2018 11:55
@Jeromb,
Precies! Als Sunweb het geld zou hebben dat SKY heeft is het enige wat je krijgt dat je naar een "Sunweb-trein" zit te kijken. Dumoulin is namelijk, nog meer dan Froome, gebaad bij een constant tempo. Een Nederlandse Tourzeges zou natuurlijk heel mooi zijn, maar met een "Sunweb-trein" wordt het koersverloop er niet veel anders of spectaculairder door dan dat het nu is.

Verder is de beste strategie inderdaad om simpelweg beter te zijn dan de SKY-kopmannen. Dat is namelijk ook de tactiek die in het verleden het meest succesvol is geweest.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.