Luke Rowe over diskwalificatie: “Het was vallen of het fietspad opschieten”
foto: Sirotti
maandag 2 april 2018 om 10:18

Luke Rowe over diskwalificatie: “Het was vallen of het fietspad opschieten”

Luke Rowe heeft via Twitter gereageerd op zijn diskwalificatie in de Ronde van Vlaanderen. De renner van Sky reed op het fietspad in de aanloop naar de Oude Kwaremont en kwam daarbij net niet in botsing met toeschouwers. Hierop besloot de wedstrijdjury de Brit uit koers te halen.

De Brit baalt stevig van het besluit van de wedstrijdjury. “Na het gevecht tegen mezelf van de laatste zes maanden, is het vervelend om op zo’n manier de koers te moeten verlaten”, aldus een diep teleurgestelde Rowe.

“Het was vallen, of het fietspad opschieten. Ik maakte de keuze in een split-second en keerde terug naar de weg wanneer het weer veilig was”, licht hij zijn beslissing toe.

De renner van Sky is het niet eens met de beslissing van de wedstrijdjury om hem hiervoor uit koers te halen. “Ik ben het er niet mee eens, maar ik moet er mee leven, het accepteren en gewoon doorgaan.”

RIDE Magazine
38 Reacties
02-04-2018 10:26
Je kunt ook in de remmen knijpen, toch?
02-04-2018 10:40
Onzin verhaal, hij had makkelijk links van dat boompje kunnen blijven
02-04-2018 10:40
Remmen is angst!
02-04-2018 10:45
Ik vind het zwaar onterecht. Dit gebeurt 20 keer per koers en alleen Rowe zou het veld moeten ruimen? Deze regel is niet te handhaven. Hij moet duidelijk uitwijken voor een zwieper in het peleton en kiest daarna ongelukkig het pad achter de toeschouwers in plaats van direct weer naar links. Het is niet dat hij dit deed omdat hij dacht dat het sneller was.
02-04-2018 10:48
Ik denk dat hij het vooral verklooit door nadat hij rechts koos even niet genoeg te remmen en op hele veilige wijze achteraan terug aan te sluiten. Hij koos ervoor nog even tussen wat toeschouwers door te rijden en daar een geschikter gaatje te vinden. Dat is 100% zijn stommiteit en terechte diskwalificatie.
02-04-2018 10:52
Volkomen terecht dat hij uit koers gehaald is. Brengt gewoon toeschouwers in gevaar, je zal het maar niet doorhebben en met pakweg 50km/h een fietser in je zij krijgen.

Eens met @Fassa Bortolo dat dit wel lastig te handhaven gaat zijn, maar je moet ergens beginnen om deze idioterie uit te roeien. Daarnaast kan Rowe echt wel andere kanten op uitwijken, danwel eerder in de remmen knijpen. Stomme smoes.
02-04-2018 10:54
Onzin, hij heeft er geen voordeel van, en probeert inderdaad terug te gaan de weg op. Onzinnige dsq in mijn optiek. De maatstaf zou moeten zijn of hij er voordeel van had
02-04-2018 11:01
@FB

Dan knijp je meteen in de remmen. Als je kennelijk meedoen aan de koers zo ontzettend belangrijk vindt dat de veiligheid van het publiek je geen biet interesseert en je volkomen onnodig nog eens meters lang door het publiek gaat slalommen, dan mag hij in zijn handjes klappen dat het bij uitsluiting voor deze koers blijft wat mij betreft.

Maar ja, Sky hè, die kunnen in hun eigen ogen nooit wat fout doen. Om van te kotsen is het.
02-04-2018 11:02
@ebl,
Nee, de maatstaf zou moeten zijn:
- Heeft hij er voordeel bij
- Brengt hij anderen (onnodig) in gevaar.

Van dat tweede lijkt mij overduidelijk sprake.
02-04-2018 11:03
Er gaat nog een renner achter hem aan die wel na twee boompjes terugstuurt, als Rowe dat ook had gedaan was er niks aan de hand geweest en had hij niet tussen al die mensen door hoeven rijden.
02-04-2018 11:06
Het is inderdaad niet om af te snijden maar de Sky renner achter hem slaagt er wel in te remmen. Ok dat is heel moeilijk van 60/u. maar Rowe haalt er de snelheid ook niet helemaal uit op het moment dat hij tussen het publiek laveert. Die plaats waar hij eruit komt zie je een man met een kindje in zijn nek die zich net naar voren buigt. Als die valt, spreken we van een verschrikkelijk drama. Kortom: hij had er de snelheid volledig kunnen én moeten uithalen.
02-04-2018 11:09
Als er geen toeschouwers hadden gestaan was er vermoedelijk niets aan de hand geweest. Het is wel lastig met zo'n brede strook tussen de weg en het fietspad.
02-04-2018 11:20
De mensen die hier reageren dat het volledig terecht was en dat hij meteen de remmen moest dichtknijpen hebben nog nooit op eens koersfiets gezeten volgens mij. Dit zijn beslissingen die je in een fractie van een seconde moet nemen en het is onmogelijk om hierbij even na te denken wat nu de beste oplossing is. Hebben jullie ook wel eens gehoord van remafstand? Je kan echt niet zomaar plots vol de remmen in. Rowe lost dit volgens mij trouwens perfect op. 99% van de renners had hetzelfde gedaan.

Volstrekt belachelijk is dat geklaag van de uci over dat fietspadengebruik, er zijn toch belangrijkere dingen waar ze aan moeten werken. Een peloton is nu eenmaal zoals water, dat zal altijd uitwijken naar de kantjes zolang er geen verhoog is. In dit geval is voor mij dus het publiek volledig in fout. Stel je gewoon op het voetpad waar er een verhoogje is en niet op het fietspad dat op dezelfde hoogte ligt als de rijweg. De uci toont opnieuw hoe oncapabel ze zijn. De regel is weer zo vaag als iets. Geef iemand een diskwalificatie vanaf hij op een fietspad/voetpad rijdt wat duidelijker hoger ligt dan de rijweg, nu is het gewoon flauwekul wat ze aan het doen zijn. Ze zouden beter eens de duw van Tony Martin bekeken hebben ipv dit onopzettelijk uitwijken van Rowe.
02-04-2018 11:21
@secondant
Van het eerste ook. Hij moet namelijk normaal gesproken in de remmen wat hem tientallen plaatsen kost.

De keuzes die Rowe maakt zijn grotendeels instinctief en aangeleerd. Om die keuzes om te buigen, zijn dit soort diskwalificaties nodig, maar dan wel vaker dan slechts incidenteel. Rowe lijkt nu een beetje de kop van jut, ik kan me zijn gevoelens voorstellen. Desalniettemin vind ik het een terecht DSQ.
02-04-2018 11:28
@Sagan=Hulk "dus het publiek volledig in de fout" DE OPLOSSING: we verbieden publiek. Een typisch geval van niet willen inzien wat fout is.
02-04-2018 11:37
@sagan=hulk

Had je wel eens willen horen als hij jou + eventueel kind had aangereden. Dat iedereen die het eens is met de beslissing nog nooit op een fiets heeft gezeten is echt een kortzichtige opmerking, ga ik niet eens op in. Lekker neerbuigend.

Veiligheid moet niet alleen worden opgelost door de UCI. De renners hebben hier ook een aandeel in. Dit is een prima regel: wie onnodig anderen in gevaar brengt dient te worden gediskwalificeerd. Dit is een prima eerste stap. Nu nog consequent handhaven.
02-04-2018 11:43
Sky gaat in protest met leger juristen. Rowe wordt nog niet gediskwalificeerd tot nader orde. Naar verluidt doet de UCI pas na de RVV van 2019 uitspraak.
02-04-2018 11:44
Ben ik de enige die vind dat die toeschouwers eigenlijk gewoon op de weg staan?
02-04-2018 11:44
Een diskwalificatie wegens het tijdens een race tussen publiek door zigzaggen. En dan zielig doen met zijn revalidatie. Wat was dat ook al weer? Iets met bier en raften toch?
02-04-2018 11:51
Omgekeerde wereld dit. Een fietser die niet op het fietspad mag komen en toeschouwers wel...

Belachelijke beslissing. Stuur die mensen gewoon van het fietspad af en dan kan hij ook niemand in gevaar brengen.
02-04-2018 12:11
@sagan=hulk

Als er voor hen in het peloton gevallen wordt, zijn ze opeens wel in staat af te remmen.

En ik heb genoeg in een peloton gereden om te weten dat mijn reactie niet zou zijn om dan maar lekker, god zij de greep, door te knallen. Ik zou zo snel mogelijk tot stilstand wilen komen.

Maar goed, ik rij dan ook geen wedstrijden. En ik vind het op zich niet zo rampzalig dat dit zijn koersinstinct bleek te zijn, maar ga dan niet achteraf huilie huilie doen dat er je groot onrecht is aangedaan. Als je in deze situatie niet in staat bent om eerder te remmen, mis je toch de nodige wielervaardigheden hoor.

Probleem is dat Rowe zijn eigen foute keuzes nog eens probeert goed te praten.
02-04-2018 12:17
Ter verdediging van Rowe. Hij wil wel eerder weer terug, maar er stapt net een toeschouwer naar achteren wat zijn baan enigzins zou blokkeren, dus stuurt hij weer naar rechts. De andere skyrenner kan wel naar links omdat de toeschouwer niet mer in de weg staat.
02-04-2018 12:20
Ik heb het idee dat heel veel mensen hier meer kijken naar de ploeg die bestraft is , dan dat ze naar de daadwerkelijke situatie kijken.

Hij ontwijkt een achteruitlopende toeschouwer waardoor hij nog verder naar rechts moet wat in eerste instantie veroorzaakt wordt door "een zwiep" in het peloton. Compleet normale reactie in die situatie.

We zullen eens kijken hoe de reacties zijn als het om een lievelingsploeg gaat.
02-04-2018 12:34
Belachelijke beslissing. Dit is een verkeerd statement.
Hij kan er vrij weinig aan doen. Ze doen er beter aan het publiek aan te pakken/op te voeden.
02-04-2018 12:39
Bij wegfietsen wordt je geacht op de rijbaan te blijven. Punt. Als daar een auto op het fietspad had gestaan, had Rowe heus wel tot een andere oplossing gekomen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.