Luke Rowe over diskwalificatie: “Het was vallen of het fietspad opschieten”
foto: Sirotti
maandag 2 april 2018 om 10:18

Luke Rowe over diskwalificatie: “Het was vallen of het fietspad opschieten”

Luke Rowe heeft via Twitter gereageerd op zijn diskwalificatie in de Ronde van Vlaanderen. De renner van Sky reed op het fietspad in de aanloop naar de Oude Kwaremont en kwam daarbij net niet in botsing met toeschouwers. Hierop besloot de wedstrijdjury de Brit uit koers te halen.

De Brit baalt stevig van het besluit van de wedstrijdjury. “Na het gevecht tegen mezelf van de laatste zes maanden, is het vervelend om op zo’n manier de koers te moeten verlaten”, aldus een diep teleurgestelde Rowe.

“Het was vallen, of het fietspad opschieten. Ik maakte de keuze in een split-second en keerde terug naar de weg wanneer het weer veilig was”, licht hij zijn beslissing toe.

De renner van Sky is het niet eens met de beslissing van de wedstrijdjury om hem hiervoor uit koers te halen. “Ik ben het er niet mee eens, maar ik moet er mee leven, het accepteren en gewoon doorgaan.”

RIDE Magazine
38 Reacties
02-04-2018 12:41
Toch wel opvallend dat hij zichzelf verdedigt door te stellen dat het vallen was of op het fietspad te fietsen, maar vervolgens bij de eerstvolgende bocht zich er weer tussen wringt om nog even snel twee renners in te halen waar dat niet verstandig lijkt. Dat wringen kan je helaas net niet zien, maar hij wurmt zich tussen de renner en het publiek in). Blijkbaar geen schrik opgelopen waar hij nog van zou moeten bekomen...

Op zich niet gek, want ik zie sowieso niet wat het gevaar was dat hem "verplichtte" om het fietspad op te duiken. Hij kon toch prima in de slipstream van zijn voorganger mee? Er was zelfs nog een brede witte streep en daarna nog een goede meter speling over met eventuele bordjes en randjes.

Zelfs als dat niet te voorkomen was geweest, had hij nog kunnen afremmen en tegendraads kunnen insturen bij die eerste persoon die naar achteren liep. Had hij dat gedaan, dan was het prima geweest. Nu maakt hij drie behoorlijke fouten op een rij (inclusief het onnodig inhalen in een scherpe binnenbocht).
02-04-2018 12:47
Gommy123 +1.
Toeschouwers staan mi ook gewoon op de weg. Neemt in mijn ogen niet weg dat LR hier risico's neemt die niet kunnen. Tussen het publiek komen is gewoon not-done, en hij had hier eerder kunnen uitsturen. Hij neemt in een split second een beslissing om naar rechts te sturen. En had terug naar het peloton moeten sturen door af te remmen en dan maar een slechtere positie in het pack te accepteren.
Hij en zijn ploegmaat hadden nooit rechts van de boompjes moeten gaan rijden, dat was nergens voor nodig.
02-04-2018 12:54
Dom van Rowe om deze keuze te maken. Dus wanneer je puur naar zijn eigen actie kijkt een terecht DSQ.

Maar, ten eerste hoort het publiek gewoon op de stoep te staan. Grote onzin om zo ver mogelijk naar voren te willen staan. Helemaal als je kinderen bij je hebt. Dan breng je jezelf gewoon in gevaar.

Ten tweede, de bocht zelf wordt wel afgesneden (via de stoep) door een tiental renners. Ook om geen plekken in te willen leveren. Waarom halen ze die renners niet uit koers? Je zou daar netjes op de stoep staan en een renner rijdt je omver.

Oftewel, en lastige discussie. Publiek en renners moeten gewoon aan de regels voldoen. En IEDEREEN die dat niet doet straffen. Echter, dit is niet of nauwelijks te handhaven
02-04-2018 13:04
sagan = hulk. Jij hebt zeker zo'n bril op als al die amateur idioten die over de weg rijden en kostte wat het kost ergens toch wat vaart willen behouden.

Rowe had gewoon tot stilstand kunnen remmen en niet twee keer hoeven te slalommen door het publiek. Hij had daarvoor, weliswaar met minimale vaart of zelfs even afstappend, zich weer bij de rest kunnen voegen.

Hij zat gewoon aan de foute kant, dat is zijn beslissing. Hij kan er dan niks aan doen dat hij moet uitwijken door zo'n getrek en gesleur voor hem, maar hij rijdt wel aan die kant dan kan dat gebeuren. Verder nog niks mis mee, maar als je dan jezelf moet redden in zo'n kort ogenblik dan moet je voor veiligheid gaan. Als hij nog de tijd heeft om na te denken hoe hij gaat slalommen tussen het publiek (en zonder afstappen weer zijn weg te vervolgen) dan had hij ook dat andere makkelijk kunnen beslissen. Het is niet dat hij zichzelf in deze situatie echt benadeelt als hij wel gewoon voor de veilige optie had gekozen. Gewoon een zoveelste wielrenner die het liefst door wil zonder daarbij even wat meer aandacht te spenderen aan de situatie. Hiermee is het voor anderen ook gelijk duidelijk en hoop dat ze dit meer gaan toepassen. Dan zullen de collega's waarschijnlijk minder rare fratsen uithalen. Dan nog iets doen aan de cameramotoren en de volgwagens en we zijn goed op weg naar het moderniseren.
02-04-2018 13:43
Wat een onzin en volledige willekeur...Een beweging in het peloton...hij wijkt uit en gaat vol in de remmen...Je fiets wordt dan onbestuurbaar...Dat Rowe niet zo goed kan sturen is toch geen reden om hem uit koers te zetten. Hij kan er niets aan doen dat er op die plek toevallig publiek staat. Eerste keer Kwaremont zie je er veel meer over het fietspad gaan en die halen er wel voordeel uit. En Vanmarcke vol stayerend in beeld...Ook niets aan de hand. Lampaert die zijn jack afgeeft aan de jurywagen en even een flinke zet krijgt. Ronduit belachelijk! !
02-04-2018 13:50
Ik blijf het zeggen > die drang om renners die alternatieve routes zoeken in het Vlaemsche aan te pakken en uit te sluiten is een ridicule, onhoudbare piste die zsm de poubelle in moet waar ie thuishoort.
02-04-2018 14:32
Die kwak uit het peloton kwam ook nog eens door zijn eigen ploegmakkers, maar het vreemde is dat de man die voor hem rijdt er wel geheel en al in slaagt om aan de juiste kant te blijven rijden. Rowe kiest er zo te zien voor om een andere route te nemen om daar voordeel uit te halen. Kijk de beelden nog eens in slow motion zou ik zeggen. Dit is gewoon een hele slechte beslissing geweest van Rowe. Of het nu opzet is of niet is niet belangrijk, als je de tweede valse start maakt wordt je ook gediskwalificeerd, of dat nou opzet was of niet. Dat zijn nu eenmaal de regels.
02-04-2018 14:58
Gewoon remmen wanneer je tussen het publiek zit. Dan had hij nooit die DQ gehad. Hij kiest er zelf voor om redelijk hard door te rijden zodat hij de aansluiting niet verliest en daarmee toeschouwers in gevaar te brengen.
02-04-2018 16:06
@RV Niks geen poubelle !!
02-04-2018 16:24
had de Belgische video-reff ook Naessens of van Marcke uit de wedstrijd gehaald
wegens stayeren of anderen die diverse keren over fietspad/voetpad reden ,niets
van dit alles dus meten met 2 maten.
02-04-2018 18:44
Skykarma
02-04-2018 18:58
Het is misschien lullig en discutabel, maar ik denk dat Rowe een volgende keer in zo een grote wedstrijd dit niet meer zal doen. En dat wil men hiermee bereiken. En dat hij niet meer kon remmen slaat natuurlijk nergens op. Ook in een wedstrijd sta je zo stil, als je dat wilt en daarbij remden ze al behoorlijk, daar ze de bocht moesten nemen.
02-04-2018 19:00
Publiek verdient hier ook een diskwalificatie, hoe die daar staan is natuurlijk belachelijk en zeer gevaarlijk. Bij een valpartij voor die bocht vliegen ze vol in deze groep. Ach ja.... Belgie, het is bekend voor dit soort toeschouwers.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.