Luke Rowe over diskwalificatie: “Het was vallen of het fietspad opschieten”
Luke Rowe heeft via Twitter gereageerd op zijn diskwalificatie in de Ronde van Vlaanderen. De renner van Sky reed op het fietspad in de aanloop naar de Oude Kwaremont en kwam daarbij net niet in botsing met toeschouwers. Hierop besloot de wedstrijdjury de Brit uit koers te halen.
“Het was vallen, of het fietspad opschieten. Ik maakte de keuze in een split-second en keerde terug naar de weg wanneer het weer veilig was”, licht hij zijn beslissing toe.
De renner van Sky is het niet eens met de beslissing van de wedstrijdjury om hem hiervoor uit koers te halen. “Ik ben het er niet mee eens, maar ik moet er mee leven, het accepteren en gewoon doorgaan.”
Gutted about today, here’s my side of it … 1 week to go #Roubaix pic.twitter.com/NeQlYigppT
— Luke Rowe (@LukeRowe1990) April 1, 2018
Do not agree, this shows that you had plenty of room and time to make another decision – at the cost of positions, the rules are interpreted fine on this. The rules are harsh and not followed through equally, but this is a valid DQ. pic.twitter.com/VQLtxBbgEA
— René (@RenAigu) 1 april 2018
Op zich niet gek, want ik zie sowieso niet wat het gevaar was dat hem "verplichtte" om het fietspad op te duiken. Hij kon toch prima in de slipstream van zijn voorganger mee? Er was zelfs nog een brede witte streep en daarna nog een goede meter speling over met eventuele bordjes en randjes.
Zelfs als dat niet te voorkomen was geweest, had hij nog kunnen afremmen en tegendraads kunnen insturen bij die eerste persoon die naar achteren liep. Had hij dat gedaan, dan was het prima geweest. Nu maakt hij drie behoorlijke fouten op een rij (inclusief het onnodig inhalen in een scherpe binnenbocht).
Toeschouwers staan mi ook gewoon op de weg. Neemt in mijn ogen niet weg dat LR hier risico's neemt die niet kunnen. Tussen het publiek komen is gewoon not-done, en hij had hier eerder kunnen uitsturen. Hij neemt in een split second een beslissing om naar rechts te sturen. En had terug naar het peloton moeten sturen door af te remmen en dan maar een slechtere positie in het pack te accepteren.
Hij en zijn ploegmaat hadden nooit rechts van de boompjes moeten gaan rijden, dat was nergens voor nodig.
Maar, ten eerste hoort het publiek gewoon op de stoep te staan. Grote onzin om zo ver mogelijk naar voren te willen staan. Helemaal als je kinderen bij je hebt. Dan breng je jezelf gewoon in gevaar.
Ten tweede, de bocht zelf wordt wel afgesneden (via de stoep) door een tiental renners. Ook om geen plekken in te willen leveren. Waarom halen ze die renners niet uit koers? Je zou daar netjes op de stoep staan en een renner rijdt je omver.
Oftewel, en lastige discussie. Publiek en renners moeten gewoon aan de regels voldoen. En IEDEREEN die dat niet doet straffen. Echter, dit is niet of nauwelijks te handhaven
Rowe had gewoon tot stilstand kunnen remmen en niet twee keer hoeven te slalommen door het publiek. Hij had daarvoor, weliswaar met minimale vaart of zelfs even afstappend, zich weer bij de rest kunnen voegen.
Hij zat gewoon aan de foute kant, dat is zijn beslissing. Hij kan er dan niks aan doen dat hij moet uitwijken door zo'n getrek en gesleur voor hem, maar hij rijdt wel aan die kant dan kan dat gebeuren. Verder nog niks mis mee, maar als je dan jezelf moet redden in zo'n kort ogenblik dan moet je voor veiligheid gaan. Als hij nog de tijd heeft om na te denken hoe hij gaat slalommen tussen het publiek (en zonder afstappen weer zijn weg te vervolgen) dan had hij ook dat andere makkelijk kunnen beslissen. Het is niet dat hij zichzelf in deze situatie echt benadeelt als hij wel gewoon voor de veilige optie had gekozen. Gewoon een zoveelste wielrenner die het liefst door wil zonder daarbij even wat meer aandacht te spenderen aan de situatie. Hiermee is het voor anderen ook gelijk duidelijk en hoop dat ze dit meer gaan toepassen. Dan zullen de collega's waarschijnlijk minder rare fratsen uithalen. Dan nog iets doen aan de cameramotoren en de volgwagens en we zijn goed op weg naar het moderniseren.
wegens stayeren of anderen die diverse keren over fietspad/voetpad reden ,niets
van dit alles dus meten met 2 maten.