Manager van Bakelants: “Ook dit obstakel zal hij overwinnen”
Jan Bakelants is vanmiddag in het UZ Leuven geopereerd aan zijn ruggenwervels. De Belg kwam bijna een week geleden hard ten val in de Ronde van Lombardije. “De operatie van vandaag moet gebeuren. Jan heeft veel pijn aan zijn ribben, maar een onstabiele ruggenwervel is nog iets anders”, zegt zijn manager Dries Smets tegen Sporza.
“Jan heeft al die tijd in een wat kleiner ziekenhuis in Como gelegen. Dat is niet te vergelijken met een universitair ziekenhuis zoals in Leuven. De mensen in Como hebben al het nodige voor Jan gedaan, maar ze hebben niet de knowhow om deze operatie uit te voeren, zeker niet bij een topsporter.”
Na de operatie in Leuven kan Bakelants aan een lange revalidatieperiode beginnen. “Ik ken Jan als een vechter en optimist. Dus ook dit obstakel zal hij overwinnen. Hij heeft al enkele blessures gehad. Topsporters hebben een uitzonderlijke mentaliteit, waardoor een revalidatie sneller verloopt dan bij gewone mensen. Het is de bedoeling om terug te keren als wielrenner, maar het is te vroeg om daar een datum op te plakken. Eigenlijk hebben we over het vervolg van zijn carrière nog niet gesproken. Zijn verzorging is momenteel het belangrijkste. Dat hij nu in handen is van specialisten geeft Jan moed.”
De mensen in Como hebben al het nodige voor Jan gedaan, maar ze hebben niet de knowhow om deze operatie uit te voeren, zeker niet bij een topsporter.”
Fijne opmerking voor de gewone man.
Ik hoop natuurlijk het beste voor Jan en dat we hem weer goed terug zien.
Jan ging de bocht kort in en kwam er iets te ruim uit, had duidelijk geen parcourskennis of hadden de bochten eruit gemoeten?
Ik weet nog wel dat er eens een bizarre afdaling in de giro zat waar lokale instanties mee hadden geholpen met het aanbrengen van die ski-piste achtige oranje dingen. Dan wordt je zo'n beetje teruggekatapulteerd de weg op. Die afdaling werd hem niet uiteindelijk.
Hetzelfde geldt voor kritiek op bochten in de laatste kilometer van sprintetappes. Tuurlijk, je moet het niet te gek maken, maar de treintjes moeten zich aanpassen aan het parcours, niet andersom.
Sturen is ook een essentieel onderdeel van wielrennen.
Als ik me niet vergis was dit ook (het begin van) de ondergang van toenmalig Giro-directeur Angelo Zomegnan.