Manager van Bakelants: “Ook dit obstakel zal hij overwinnen”
vrijdag 13 oktober 2017 om 18:03

Manager van Bakelants: “Ook dit obstakel zal hij overwinnen”

Jan Bakelants is vanmiddag in het UZ Leuven geopereerd aan zijn ruggenwervels. De Belg kwam bijna een week geleden hard ten val in de Ronde van Lombardije. “De operatie van vandaag moet gebeuren. Jan heeft veel pijn aan zijn ribben, maar een onstabiele ruggenwervel is nog iets anders”, zegt zijn manager Dries Smets tegen Sporza.

“Het zijn lange dagen geweest, met veel pijn. Maar nu Jan weer in het land is, is er licht aan het einde van de tunnel. De onstabiele ruggenwervel is een gevoelig onderdeel in een menselijk lichaam, waar je heel voorzichtig mee moet zijn. Die wervel moet vastgezet worden”, legt Smets uit.

“Jan heeft al die tijd in een wat kleiner ziekenhuis in Como gelegen. Dat is niet te vergelijken met een universitair ziekenhuis zoals in Leuven. De mensen in Como hebben al het nodige voor Jan gedaan, maar ze hebben niet de knowhow om deze operatie uit te voeren, zeker niet bij een topsporter.”

Na de operatie in Leuven kan Bakelants aan een lange revalidatieperiode beginnen. “Ik ken Jan als een vechter en optimist. Dus ook dit obstakel zal hij overwinnen. Hij heeft al enkele blessures gehad. Topsporters hebben een uitzonderlijke mentaliteit, waardoor een revalidatie sneller verloopt dan bij gewone mensen. Het is de bedoeling om terug te keren als wielrenner, maar het is te vroeg om daar een datum op te plakken. Eigenlijk hebben we over het vervolg van zijn carrière nog niet gesproken. Zijn verzorging is momenteel het belangrijkste. Dat hij nu in handen is van specialisten geeft Jan moed.”

RIDE Magazine
15 Reacties
13-10-2017 18:56
Ik verwacht van de manager van Bakelants dat hij een fikse schadevergoeding gaat eisen bij de organisatie van de wedstrijd. Onverantwoord dat parcours. Ze brengen willens en wetens het leven van coureurs in gevaar.
13-10-2017 19:57
Quote:
De mensen in Como hebben al het nodige voor Jan gedaan, maar ze hebben niet de knowhow om deze operatie uit te voeren, zeker niet bij een topsporter.”


Fijne opmerking voor de gewone man.
Ik hoop natuurlijk het beste voor Jan en dat we hem weer goed terug zien.
13-10-2017 20:11
@charlie
Jan ging de bocht kort in en kwam er iets te ruim uit, had duidelijk geen parcourskennis of hadden de bochten eruit gemoeten?
13-10-2017 20:28
Het is toch bizar dat op dit punt zoveel crashes gebeurde
13-10-2017 20:33
Die afdaling heeft er nochtans vaker ingezeten aangezien er geen andere manier is om de Sormano af te dalen. Ik denk eerder dat de essentie van de sport > 'Op-en-top getraind en tot de nok toe volgestouwd met al het toegestane en soms ietsie meer op een vederlicht fietsie zo knalhard mogelijk over de openbare weg heen rammen' valpartijen veroorzaakt dan organisaties.
13-10-2017 20:57
@Charlie33, Dat lijkt me wel een beetje kort door de bocht (pun intended). Het parkoers was bekend en Bakelants heeft die berg al vaker afgereden. Het lijkt me dat je dan juridisch niet erg sterk staat als je daar achteraf je beklag over zou doen. En gelukkig maar, want als iedere renner die tijdens aan afdaling ten val komt recht op een forse schadevergoeding zou hebben, dan zouden er al heel snel weinig koersen meer over zijn... behalve in Nederland dan natuurlijk. Het is erg sneu en spijtig en ik wens hem van harte beterschap, maar valpartijen horen (helaas) bij de wielersport.
13-10-2017 21:31
Misschien een hoger hek oid plaatsen?
13-10-2017 21:34
Grote vraag is natuurlijk in hoeverre dat type oplossingen per se veiliger zijn, kun je zo'n beetje TNO & the Mythbusters opzetten want dat is lastige materie.

Ik weet nog wel dat er eens een bizarre afdaling in de giro zat waar lokale instanties mee hadden geholpen met het aanbrengen van die ski-piste achtige oranje dingen. Dan wordt je zo'n beetje teruggekatapulteerd de weg op. Die afdaling werd hem niet uiteindelijk.
13-10-2017 23:42
Gianni Moscon. Die klootzak is verantwoordelijk. Hahaha
13-10-2017 23:54
:)
14-10-2017 00:20
Onzin om de organisatie aansprakelijk te stellen. Je hoort –terecht- ook nooit iemand over de linke afdalingen van de Wanne (Wanneranval) en de Stockeu ( Somagne) vanwege het met gaten bezaaide wegdek, in LBL.
Hetzelfde geldt voor kritiek op bochten in de laatste kilometer van sprintetappes. Tuurlijk, je moet het niet te gek maken, maar de treintjes moeten zich aanpassen aan het parcours, niet andersom.
Sturen is ook een essentieel onderdeel van wielrennen.
14-10-2017 00:41
Wellicht vangnetten plaatsen? Of zorgt zoiets alleen maar voor angst bij renners?
14-10-2017 10:32
@RV: dat betrof de Monte Crostis, in 2011: http://inrng.com/2011/05/safety-nets-on-monte-crostis-descent/

Als ik me niet vergis was dit ook (het begin van) de ondergang van toenmalig Giro-directeur Angelo Zomegnan.
14-10-2017 11:46
In het peleton gebeurde er niks maar net als Annemiek in Rio gierde de adreline hem door de keel in een wanhopige poging om bij de koploper(s) te komen, dan ga je in de Ronde van Honselersdijk ook nog onderuit wat mij overkwam toen ik een haakse bocht tegen de vijftig int uur wilde nemen en een boom met de schrik vrij kwam.
14-10-2017 18:46
Is de afdaling richting Cauberg in de AGR niet ook gevaarlijk? Daar rijden ze vaak 5 breed vlak op elkaar. Als iemand dan valt, neemt die dan niet minstens 30 man mee in een verschrikkelijke crash?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.