Manager van Gilbert: “De scanners van de UCI zijn speelgoed”
De UCI onderschat het probleem van mechanische doping in het peloton. Dat stelt Vincent Wathelet, de manager van Philippe Gilbert, in gesprek met de Franstalige omroep RTBF. “De controles zijn onvoldoende. De scanners van de UCI zijn een stuk speelgoed waarmee geen degelijke controles mogelijk zijn”, zo luidt zijn stellige verklaring.
De discussie over mechanische doping kwam in een stroomversnelling nadat veldrijdster Femke van den Driessche op het WK tegen de lamp liep. “Zij gebruikte de eerste generatie motortjes”, legt Wathelet uit. “De motortjes die vandaag bestaan, zijn veel duurder en veel geavanceerder. Ze werden oorspronkelijk gebruikt in de ruimtevaart en zijn dus zeer krachtig en duurzaam, maar ook kostbaar. Ze kunnen zelfs worden aangestuurd door het ritme van je hart. Zo kan de motor helpen wanneer je een bepaald ritme overschrijdt.”Die geavanceerde motortjes zouden bij het huidige controlesysteem aan de aandacht ontsnappen. “Herinner u de scanners die in 2011 en 2012 hun intrede deden. Die hebben niet de mogelijkheid om warmte of bronnen van energie op te sporen. Thermische camera’s zijn het enige middel om een motor op te sporen.” Wie zijn fiets met een motortje uit wil rusten, zou daar ongeveer 7500 euro voor op tafel moeten leggen. De kosten voor de nieuwste motortjes schommelen zelfs tussen de 50.000 en 200.000 euro. “Volgens een bevraging die ik heb gedaan zijn er in 2015 1350 motortjes verkocht. Ik denk niet alleen aan wielertoeristen of mensen die hun hart willen sparen.”
“Verdachte omstandigheden in Tour de France”
Volgens Wathelet, die zijn oor ook te luister heeft gelegd bij ingenieur en oud-wielrenner Stefano Varjas, speelt het probleem van mechanische doping al heel lang. “Vaak is gesproken over 2010, maar ik heb bewijs dat het veel vroeger al in het peloton voorkwam.” Ook in de afgelopen Tour de France moest hij zich af en toe achter zijn oren krabben. “Ik was stomverbaasd dat sommige ploegen, en niet de minste, meteen na aankomst de wielen van de fietsen haalden en hun renners meteen op een hometrainer zetten.”
Wathelet werd naar eigen zeggen ‘weggelachen’ toe hij het aankaartte. “Ik heb de autoriteiten op de hoogte gebracht, maar helaas is het altijd wachten tot er echt iemand wordt gepakt, voordat er actie wordt ondernomen.”
Italiaans onderzoek
De uitspraken van Wathelet komen twee dagen nadat Italiaanse media berichten dat er in de Strade Bianche en de Wielerweek van Coppi en Bartali bij zeven fietsen motortjes zouden zijn gedetecteerd. Deze zouden zijn opgespoord met behulp van een warmtedetector. De UCI liet als reactie daarop weten niet van plan te zijn het roer om te gooien omdat de huidige methode ‘veruit de meest kostenefficiënte, betrouwbare en accurate manier is om de fraude op te sporen’.
Nou kom op dan met je bewijs??? Praatjes vullen geen gaatjes. Ben er ook van overtuigd, maar we hebben bewijs nodig. Dus........????
Edit: ben ik overigens de enige die de demarrage van Gasparotto vreemd vond uitzien? ?Nauwelijks beentempo maar veel snelheid en richting einde nog even bijschakelen op nog zwaarder verzet (hij zette zich er even voor neer). Dat terwijl erkende toppers als Kwiatkowski en Gilbert al gelost waren....
Over 100 jaar, als wij er allemaal niet meer zijn, spelen ze nog steeds vals waar mogelijk, geen illusies.
Edit: de vraag is wel wat zijn belang is? Het zal de doodsteek voor de prof wielersport kunnen zijn, en dat is als manager van een wereldtopper in diezelfde sport niet in zijn belang. Dus waarom zegt hij dit allemaal??
En als hij dan toch van die bewijzen heeft: breng ze naar buiten zonder slap te zeveren.
Ik wil prima geloven dat er motortjes worden gebruikt, en dat ze niet per direct gevonden worden, maar hier staat toch een leek te kletsen waar je u tegen zegt.
1: UCI draait bij en gaat een keer zn best doen voor sport. Met het risico dat als (grote als) er ontdekt wordt dat er systematisch met motortjes is gereden, tot aan de Tour de France toe, dit zo ongeveer het einde van de UCI + wielrennen an sich
2: UCI gaat alles ontkennen en proberen het in de doofpot te houden en we hebben dit probleem over twee/drie jaar weer
Iemand moet een keer met de bewijzen naar voren komen, via een David Walsh ofzo.
Of leverden het plasje van hun vrouw in, waarna ze gefeliciteerd werden met de toekomstige gezinsuitbreiding......
Ik werk toevallig in mijn dagelijkse werk met x-ray scanners die materialen waaronder ook fietsen scannen en ik kan je verzekeren dat als er iets van een motortje oid in het kader zit er geen enkele maar dan ook geen enkele manier is om die verborgen te houden voor de ervaren scanner die weet waar hij moet zoeken.
Die 'motortjes' maak ik mij niet meer zo'n zorgen over vandaag de dag.
Het zijn die geavanceerde systemen die in wielen weggewerkt zijn en de rolweerstand verlagen (dat is althans hoe ik heb begrepen dat het werkt uit een artikel op cyclingnews)
Ik weet niet of en hoe goed die detecteerbaar zijn, maar het is in elk geval een stuk makkelijker te verdoezelen met een simpele wiel wissel.
Ik geloof wel in de verdachtmakingen van die man, denk alleen niet dat hij deze uitingen zou hebben gedaan in het topseizoen van zijn pupil....
Hij heeft zich in ieder geval erg in de mogelijkheden verdiept. Bleek het vervolgens te duur voor zijn eigen renners of te moeilijk om zonder medewerking van hun ploeg? En zijn contractbesprekingen met Sky deze week afgeketst?
De beste oplossing zou zijn om alle materialen die magnetisch of magnetisch te maken zijn met behulp van elektriciteit te verbieden in de constructie van wedstrijdfietsen en in de onderdelen daarvan. De test is erg simpel: een stevige magneet gebruiken.
Ik hoop dat mensen dit zien als een soort wanhoopskreet van Vincent Wathelet. Ik hoop toch dat mensen begrijpen dat hij simpelweg geen namen kan noemen. Wat dachten jullie nou? Dat hij nu gaat zeggen dat Sky op z'n minst heel verdacht is?? (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen). Dan kan BMC net zo goed afstappen, want de rest van het peloton laat je vallen als een baksteen.
Als dit waar is, is dit in potentie net zo'n groot debacle als het EPO tijdperk. Noem mij naïef, maar ik denk dat de kans dat dit bij de fabrieksteams gebeurt, kleiner is dan bij de andere teams. Want stel je de anti reclame eens voor als je gepakt wordt: "Koop maar geen ....., want dan heb je een motor nodig om vooruit te komen."
Interessant.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160418_02244924
1. Ik schrik van het statement van de "UCI". Die benadrukken niet dat hun materiaal nou echt het beste is. Ja, dat zeggen ze wel, maar het eerste woord dat genoemd woord is "cost-efficient". Dat zegt mij iets over de prioriteit daar.
2. Deze man komt wel met een beter verhaal dan die Italianen, maar als hij nou bewijs heeft dan is hij de grootste flapdrol door dat niet naar de echte instanties te brengen. Of naar een team van échte onderzoeksjournalisten, die er iets mee gaan doen. Het alleen maar zo zeggen schieten we niks mee op.
Ik bedenk me trouwens een 3e ding:
Als dit nou waar is hè, en er wordt echt door de toppers in de Tour gebruik gemaakt van motortjes.. Hoe kan het dan dat ze nog steeds niet constant klimtijden verpulveren? Zou het effect dan net zo of nog minder zijn dan dat van EPO? Zouden alle toppers het doen, of gebruikt de helft (lekker kort door de bocht: Sky) motortjes en de andere helft (Movistar, Tinkoff en Astana) lekker ouderwets de spuit? Je gaat mij niet vertellen dat 1 team het doet en de andere teams dat niveau van super geavanceerde motortjes dan benadert op puur natuurlijke basis. Hoe super graag RV dat ook wil, en ons wil doen geloven, dat Sky de boeven zijn.
Als er nou eens iemand CONCREET werd, dan zitten wij niet met zoveel vragen, verdachtmakingen (want dit helpt niet natuurlijk) en onzekerheid of we weer allemaal bedrogen worden.
@ Linda > Precies, motortjes slopen de rest maar gaan minder hard dan EPO, men laat het treintje doorpruttelen tot de rest in het rood zit om vervolgens de kopman weg te laten rijden, daarmee hoef je echt geen EPO-toptijden te benaderen.
Ik reed eens de Giro del Dolomiti ( voor wielertoeristen!!); daar eindigde een dame als 6e overall (van de 600 deelnemers van over de hele wereld) op de Passo Fedaia en ik heb haar met eigen ogen zien passeren en zij trapte in de boter op de laatste 5km die niet meer onder de 10% komen, een jaar later werd in diezelfde cyclo Giuliano Anderlini (vriend van dr. Ferrari) betrapt op EPO en groeihormonen... Ik weet 100% zeker dat zelfs daar toen al motortjes gebruikt werden; ik heb het zelfs gehoord...